Bakluckelåset dött

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
wegen
Posts: 18
Joined: 03 Oct 2006, 19:31
Location: Göteborg
Contact:

Bakluckelåset dött

Post by wegen »

Renault Laguna II 2.0T Kombi 2004 Classe affair
Jaha, då har mitt elektriska lås till bagageluckan dött.
Det klickar till men inget händer. Har haft loss knappen och sett att allt
är okej i knappdelen. Rev ner insidan och kunde öppna inifrån genom en spak på låskistan. Tog isär kistan och mätte och hade mig med voltmeter medan kompisen tryckte på bakluckeknappen och det ger utslag. I kistan sitter en liten DC-motor av märket Mabuchi motors. Denna tog vi och kopplade två gem och ett 9-voltsbatteri till. Axeln började faktiskt snurra om man hjälpt till på traven. Även med 12-volts inkoppling så behövde axeln hjälp för att snurra. Detta måste väl vara problemet? Kan man ta isär själva DC-motorn och bli klokare tror ni? Nån som vet om man måste köpa hela låsskistan eller finns själva DC-motorn ensam att köpa? Mailade faktiskt Mabuchi motors för att se man som privatperson kan köpa av dom direkt. Ren chansning =)
Nä, nu börjar det bli mycket text. Jag återkommer med fortsättningen senare.
wegen
Posts: 18
Joined: 03 Oct 2006, 19:31
Location: Göteborg
Contact:

Köpt låskista

Post by wegen »

Fortsättningen...
Åkte till Bilia idag och köpte en ny låskista för 850 :-
Tog bort den gamla och pluggade in den nya, men samma sak.
Helt dött...nu börjar jag bli väldigt fundersam på vad det kan vara.
Kan det vara nån signal från centrallåset som har hängt sig eller inte går fram. För om bilen normalt skall vara låst, skall det ju inte gå att öppna bakluckan. Om man låser upp med centrallåset så måste det ju bli nån signal till bakluckan att nu är det upplåst. Eller.....?
Nån som har nåt bra förslag på vad det kan vara?
Skall försöka några dagar till, annars åker den in på verkstad.
Låskistan gick på öppet köp, så jag fick pengarna tillbaka.
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Om du har öppningsbar bakruta så är det nog den knappen som spökar. Ta bort den och se om det funkar då.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
wegen
Posts: 18
Joined: 03 Oct 2006, 19:31
Location: Göteborg
Contact:

Post by wegen »

Jag har ingen Euroline, så jag har ingen öppningsbar ruta bak.
Haft den hos en liten verkstad nu där vi mätte och hade oss. Kopplade oxå upp den på OBD-utaget för att se felkoder. Men det var inga felkoder.
Bilia nämde att det kan vara kabelbrott nånstans på vägen.
Det är ju fyra "piggar" till låskistan. Där i mätte vi med testlampa och vid en av "piggarna" så var lampan lite svagare. Nu har ju denna verkstaden ingen erfarenhet av just Renault.
Vi har kollat kablar vi genoföringen vid gångjärnen vid bakluckan och de ser ut att vara hela. Har även dragit i dem för att se om de ger med sig, men inte.
Blir snart galen.
Kul att det finns en med exakt samma prolem i forumet under "problemlösning". Jag hänger på den tråden istället. Så vi samlar allt på ett ställe.
Post Reply