Helljusproblem renault 19

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
joaste
Posts: 2
Joined: 01 Jun 2004, 19:12
Location: Sweden

Helljusproblem renault 19

Post by joaste »

Helljuset fungerar inte, det går att "blinka" med helljuset i läge noll och ett men i läge två är spaken "död", inget händer. Går alltså inte att få på helljuset.

Såg på en annan tråd att det kan vara ljusomkopplaren under ratten. Hur felsöker jag denna? Tacksam för tips.

Personligen misstänker jag relät. Någon som vet vilket av alla relän som skall bytas eller hu jag kan luska ut detta?

Bilen är en renault 19, 1990 TXE.

Har Haynes reperationhandbok sektion 12-4 bild 1.13B med alla relän ifrån A-T. Tips på vilket som jag bör prova att byta ut?

Har varit på Volvo som vill ha 400 spänn för ett relä men kan inte tala om var det skall sitta eller hur det ser ut. Var kanske uppenbart att jag tänkte åka till skroten, OK eller Mekonomen ;-).

Tacksam för alla tips som kan leda mig rätt!

/Jocke
Joakim Stenbacka, Haninge
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Det är säkert ljusomkopplaren som behöver bytas.(spaken)
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Garanterat ljusomkopplaren. Det är en tunn plastpigg som gått av i den. Det går inte att reparera utan att vara plastgjutare... Så sök upp en på skroten. Även de nyare modellerna (rund spak) har identisk infästning på R19.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

jorå, visst går plastpiggen att reparera även av en glad amatör, jag värmde in ett par knappnålar i plasten som ersättning för det brustna "gångjärnet" och den lever än efter flera år. Men det är klart en utmaning att få ihop mekanismen i rätt ordning sen... :P Hehe, vad gör man inte för att bevisa att slitochsläng-saker går att fixa
Nitarna som håller ihop huset får man borra ur och ersätta med skruv och mutter sen
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Impregnerad! Tänkte samma sak ett tag men trodde inte att det skulle vara en långlivad lösning. Bytte istället upp mig några årsmodeller :)
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply