EL. HISSAR

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
harrihonda
Posts: 4
Joined: 14 Jan 2007, 18:12

EL. HISSAR

Post by harrihonda »

Ngn. som erfarit elfel på hissar. Laguna II
H.F vill inte gå ner.
har haft isär och kollat motor o vajrar, går att köra upp o ner med batteri direkt på motor.

??? Finns det ngt. relä mellan eller kan båda knappar, på förardörr o passagerardörr vara kass. alla andraq hissar funkar fint...
Andy_83
Posts: 61
Joined: 14 Apr 2006, 11:29

Post by Andy_83 »

Har också haft problem med detta. Säger bara en sak, min började på samma sätt och det visade sig senare vara vajrarna som var kass och rutan damp slutligen ner i botten. Tack gode gud att den inte sprack
Laguna II -03
MVH //Andy, Lund
harrihonda
Posts: 4
Joined: 14 Jan 2007, 18:12

Post by harrihonda »

Hade isär dörren plockade ut rutan enligt dom braiga instruktioner (tack).
Plockade ihop allt, men felet återstår..
Körde med batteri direkt på hissmotorn innan jag monterade dörrsidan,
då går den upp o ner.
Men fortfarande bara upp med knappen... gäller även knappen på förarsidan.
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Har du kollat så det inte är kabelbrott vid A stolpen? Annars är det så att fönsterhissarna + speglar (beroende på utrustning)är kopplade över en multiplexmodul som kanske har ballat ur. Men det finns 4 varianter av kabeldragning beroende på om du har klämskydd, autostängning etc.. Det enklaste är att plugga in Clip så får du besked vart felet är direkt. Om du ska göra service eller så snart så ska dom ju ändå plugga in bilen.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Glömde att skriva, KÖR ALDRIG EL DIREKT PÅ PRYLAR I BILEN !! Många motorer har extra elektronik som kan ta skada... elhissarna är kopplade med central låstet på en del modeller, kan bli VÄLDIGT dyrt.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

harrihonda wrote:Hade isär dörren plockade ut rutan enligt dom braiga instruktioner (tack).
Plockade ihop allt, men felet återstår..
Körde med batteri direkt på hissmotorn innan jag monterade dörrsidan,
då går den upp o ner.
Men fortfarande bara upp med knappen... gäller även knappen på förarsidan.
Till fönsterhissarna finns väl strömbegränsare någonstans (motsvarande automatsäkringar som återställer sig själva?) för att man inte ska kunna klämma sig. Är man lite "crazy" och gör som du, dvs kör direkt mot batteriet så är det ju inte avsäkrat och man kan bränna elmotorn. Troligen kräver din hiss mer än ström för att fungera. I så fall går den rejält trögt (läs problem med vajrarna) varför det inte går att köra den vanliga vägen.

Hur låter det när du försöker köra med knappen? Hör du något alls?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
harrihonda
Posts: 4
Joined: 14 Jan 2007, 18:12

Post by harrihonda »

Det mekaniska är i nyskick, smörja upp det var ju det första jag gjorde....

Det hörs på motorn att den försöker när man trycker ruta upp...
Men Ruta ner är det knäpp tyst, har även mätt spänningen på kontakten till motorn. Får bara när jag trycker ruta upp.
Märkte att detta endast gäller knappen på dörren, kör jag från förardörren hander det inget alls.

Skulle tro det är relativt ofarligt att köra direkt på motor då det endast går
två sladder till den + -, vilka växlas ngn. stans på vägen.
Bara man ger Fn. i att köra för långt, då rycker det nog plastbitar åt alla håll.

1 Får kolla kabelbrott.
2 uppsöka verkstad med Clip, för diagnos...
Post Reply