Skumt motorljud laguna 2.0T 04.

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
rocco2
Posts: 10
Joined: 19 Jan 2006, 08:43
Location: Malmö

Skumt motorljud laguna 2.0T 04.

Post by rocco2 »

Hej alla kloka,

Har ett problem med min laguna 2.0t 2004. På vissa växlar, 1an 2an 3an iaf, så kommer det ett skärande (metall mot metall) ljud från motorn vid 2000rpm. Ljudet kommer från högersidan, från förarplatsen sätt. Det försvinner ibland vid 25000rpm ibland är det kvar längre kanske upp till 3000,3500. Det är lite svårt att säga om det är där även på de högra växlarna men antagligen är det det. Med tiden har det blivit mer och mer, och oftare och oftare. Från början var det bara någon gång ibland man kunde höra ljudet, nu är det där nästan alltid.

Vad kan detta vara tror ni? Turbon som håller på att få slut på turbo eller? Eller om det är något med växellådan tro? Bilen drar som vanligt så känns inte som jag förlorat någon kraft direkt.

Om någon har några idéer så är jag idel öra, glad påsk på er alla!
Robert Lindgren
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Skumt motorljud laguna 2.0T 04.

Post by Dennis »

Namn och ort så kan jag svara.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
rocco2
Posts: 10
Joined: 19 Jan 2006, 08:43
Location: Malmö

Re: Skumt motorljud laguna 2.0T 04.

Post by rocco2 »

Dennis wrote:Namn och ort så kan jag svara.
Ok
Robert Lindgren
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Skumt motorljud laguna 2.0T 04.

Post by Tony »

rocco2 wrote:Hej alla kloka,

Har ett problem med min laguna 2.0t 2004. På vissa växlar, 1an 2an 3an iaf, så kommer det ett skärande (metall mot metall) ljud från motorn vid 2000rpm. Ljudet kommer från högersidan, från förarplatsen sätt. Det försvinner ibland vid 25000rpm ibland är det kvar längre kanske upp till 3000,3500. Det är lite svårt att säga om det är där även på de högra växlarna men antagligen är det det. Med tiden har det blivit mer och mer, och oftare och oftare. Från början var det bara någon gång ibland man kunde höra ljudet, nu är det där nästan alltid.

Vad kan detta vara tror ni? Turbon som håller på att få slut på turbo eller? Eller om det är något med växellådan tro? Bilen drar som vanligt så känns inte som jag förlorat någon kraft direkt.

Om någon har några idéer så är jag idel öra, glad påsk på er alla!
kan ju vara problem om du kommer upp i 25000varv på den motorn :D VVT drevet sitter ju på högersidan dom är ju kända för att låta,men borde inte variera om det är det, om det skulle vara turbon skulle det låta oavsett växel tycker jag.. växellådan sitter på vänstersidan..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Skumt motorljud laguna 2.0T 04.

Post by Dennis »

Ac kompressorn! Börja med att kolla så att du inte har för lite freon och ev låt dem pytsa i lite kompressorolja.
Turbo motorn har inte vvtdrev.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
rocco2
Posts: 10
Joined: 19 Jan 2006, 08:43
Location: Malmö

Re: Skumt motorljud laguna 2.0T 04.

Post by rocco2 »

Dennis wrote:Ac kompressorn! Börja med att kolla så att du inte har för lite freon och ev låt dem pytsa i lite kompressorolja.
Turbo motorn har inte vvtdrev.
Men e det inte så att ac kompressorn går ner på lägre fart vid högre varvtal? Eller e det hastighet som bestämmer det kanske.
Robert Lindgren
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Skumt motorljud laguna 2.0T 04.

Post by Dennis »

Frihjulslagret brukar till o med kunna skära med remsallad till följd.
Varvtalet följer motorn men vid ca:2000r/m så kopplas den variabla kompressionen in. Men det hörs ingen skillnad.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Skumt motorljud laguna 2.0T 04.

Post by Tony »

Dennis wrote:Frihjulslagret brukar till o med kunna skära med remsallad till följd.
Varvtalet följer motorn men vid ca:2000r/m så kopplas den variabla kompressionen in. Men det hörs ingen skillnad.
just det hände på kompisens 1,9 dci,kompressorn skar i den. har hört att det skall vara runt 2300rpm den skall koppla om därför man slipper att få varmluft när man kör diesel eftersom den varvar mindre
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
rocco2
Posts: 10
Joined: 19 Jan 2006, 08:43
Location: Malmö

Re: Skumt motorljud laguna 2.0T 04.

Post by rocco2 »

Så för att få reda på vad det är som låter så bör jag åka till en verkstad. Någon som vet vad det kostar att byta ac-kompressorn om det nu skulle vara den som gör ljuden?
Robert Lindgren
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Skumt motorljud laguna 2.0T 04.

Post by Dennis »

Ca:6000 hos meca, går säkert hitta billigare ngn. annan stans. Har ej kollat om Autofrance kan få fram den.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
rocco2
Posts: 10
Joined: 19 Jan 2006, 08:43
Location: Malmö

Re: Skumt motorljud laguna 2.0T 04.

Post by rocco2 »

Fick en snilleblixt och kom på att när det låter som mest att testa att trycka på AC knappen. 1 sekund efter att knappen vart intryckt så att ac lampan slocknade, då försvann det skärande ljudet. Så det är AC relaterat och antagligen AC kompressorn då enligt Dennis!
Robert Lindgren
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Skumt motorljud laguna 2.0T 04.

Post by Tony »

rocco2 wrote:Fick en snilleblixt och kom på att när det låter som mest att testa att trycka på AC knappen. 1 sekund efter att knappen vart intryckt så att ac lampan slocknade, då försvann det skärande ljudet. Så det är AC relaterat och antagligen AC kompressorn då enligt Dennis!
Då är det frihjulslagret som låter,eftersom det tystnar när du kopplar in den..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply