Trimchip

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Tb racing utför även ekonomimappning, dvs man får en bättre bränsle ekonomi även om man kör på bensin, vanligvis sjunker förbrukningen 1-1,5 dl/mil kostnad 2500kr..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

timolo wrote:Tilläget är 2000+moms för PPC alternativ då kan man få 3 olika program som man väljer mellan. T.ex orginal bensin, eko bensin samt E85 steg1.

Vi har fortsatt utveckla vidare CCn med andra spridare dock så sjönk bränsletrycket med dom nya spridarna.

Idag är det än sålänge bara min bil som har fått E85 steg1, Chh har varit nere med en bekants laguna men hans laguna hade ett sagem S2000 så där kunde vi inte applikera konverteringen
Vilka bilar har Sagem S2000 respektive 3000? Finns det ytterligare versioner? Min bil är tillverkad september -03, vilket typ har jag? Hur tar jag reda på det själv?
Jag vet att vissa LagunaII har olika fabrikat på, jag tror det är laddtrycksgivare, som sitter precis före plenumkammaren på insuget. Jag har Delco, och senare bilar har Bosch. Har för mig att brytningen mellan de olika fabrikaten går mellan -03 och -04. Har denna skillnad något samband med de olika typerna av styrsystem?
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Har denna skillnad något samband med de olika typerna av styrsystem?


Nope, har sett båda kombinationerna..
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

timolo wrote:TB Racing kommer att ha ett färdigt program inom de närmsta veckorna både för E85 och vanlig soppa chh kommer vara en av de första som får i den programvaran så får vi se vart effekterna landar
Har chh fått in ditt program ännu eller kör han fortfarande med tilläggsbox (-ar)?

Och den andra frågan som jag ställde i ett tidigare inlägg i denna tråd: Kan jag se (eller på annat sätt få reda på) om min bil har Sagen2000 eller 3000?

Tim: Hur fungerar programmet nu när det har varit några köldknäppar och det blivit E75 i pumparna istället för E85?
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

turbomart wrote: Har chh fått in ditt program ännu eller kör han fortfarande med tilläggsbox (-ar)?

Och den andra frågan som jag ställde i ett tidigare inlägg i denna tråd: Kan jag se (eller på annat sätt få reda på) om min bil har Sagen2000 eller 3000?

Tim: Hur fungerar programmet nu när det har varit några köldknäppar och det blivit E75 i pumparna istället för E85?
Det står på boxen vilket system du har
vi har haft de lite lugnt på den sidan dels så har ja haft lite strul när vi började på steg 2 med att pumpen trilskades genom att tappa tryck så vi ska sätta i en walbro så den får tillräckligt me tryck.
den har varit lite småtjurig men som sagt ja kan inte svara helt på om det är min bil som har problemet eller att de ligger något annat i det men tror helt klart de har med bränsletrycket o göra annars hade funkat kanon
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Min bil har "servats" hos Volvo efter en närkontakt med vilt. Nu är den fixad så jag ska pallra mig ner mot Kalmar snart.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

timolo wrote: Det står på boxen vilket system du har
Var i bilen sitter den? :oops:
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Under batterihyllan.. bökigt att komma åt. Enklare att plugga in CLip och kolla.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

chh wrote:Under batterihyllan.. bökigt att komma åt. Enklare att plugga in CLip och kolla.
Har nu "Clip-pat" min bil med följande resultat:
- Styrenhet insprutn S2000 TURBO
- PROGRAMVARANS VERSION: 9200 (uppdaterad nyligen)
- ELEKTRONIKVERSION: 8200279458

Tolkar det som att tim's mirakelkur inte funkar på min släde... [smilie=icon_gonk.gif]

Kommentar tim? Du ska inte utveckla något som funkar i S2000?
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

måste få ihop tillräckligt med bilar för att inhandla verktyget. 16bilar behövs för att bara verktyget ska gå +-0. Vi försöker gå på alternativa vägar för att slippa köpa verktyget men än så har det inte varit någon lycka
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

timolo wrote:måste få ihop tillräckligt med bilar för att inhandla verktyget. 16bilar behövs för att bara verktyget ska gå +-0. Vi försöker gå på alternativa vägar för att slippa köpa verktyget men än så har det inte varit någon lycka
Kolla med våra grannklubbar i danmark/norge/finland. Kanske fler som är intresserad dvs. om ni har möjlighet att "chipa via postorder" ??
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Post Reply