Trimchip

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

ior69
Posts: 123
Joined: 24 Nov 2007, 09:35
Location: Värnamo

Trimchip

Post by ior69 »

Hej! Jag har en Laguna 2 -03 2.0T som jag skulle vilja chippa.
Är det någon här eller vet någon som har chippat sin bil?

Jag har inte hitta många som chippa dessa bilar , har ni här några tips om sidor som har trimchip??
Mats Fredriksson Ort Värnamo
Renault Cotech
Renault Laguna II 2,0T -03
Renault Twingo -98
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

www.itsfun.nu bland annat.
"Renault Laguna 2.0 Turbo" 200 hk efter byte av chip, 175 hk original, 4900:- mont & klart.
De flesta firmor kan säkert fixa det.
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Post by john »

Jag har chippat min clio 1.6 16v 05a hos itsfun.
Blev ca 10%mer hkr i motorn,bättre vrid,lägre förbrukning bla.
Har dessutom supersprint avgassystem samt openair filter i med. 8)
John Ignell Enviken
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

Ringde å hörde med itsfun. De vill se bilen innan de kunde säga säkert att de kunde chippa den. Verkar tydligen finnas lite olika varianter av de tidiga Laguna 2.0T varav vissa är knepiga att chippa.
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

Är just nu inne i ett chipstimm...

Ringde till T.C.M (www.tmchiptuning.com) och hörde mig för. Pratade med Tomas och han verkade kunnig. Han hade även en del intressanta åsikter.

- Han kunde trimma min Laguna 2.0T.
- Utlovade ca +40hk och över 300Nm. Hemsidan säger +45hk/330Nm.
- Programering skulle ske via ODB-uttag.
- Pris 4500 monterat och klart

De kunde även ladda tillbaka original-pgm utan kostnad.

Han rekomenderade med eftertryck att behålla original luftfilter.
Han rekomenderade ej byte av avgassystem för denna trimnivå. Det behövdes dock om (när :twisted: ) man ville nästa steg...

mao, enligt mig det mest attraktiva erbjudandet hittills för oss som går i chiptankar...
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

TB Racing kommer att ha ett färdigt program inom de närmsta veckorna både för E85 och vanlig soppa chh kommer vara en av de första som får i den programvaran så får vi se vart effekterna landar
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

timolo wrote:TB Racing kommer att ha ett färdigt program inom de närmsta veckorna både för E85 och vanlig soppa chh kommer vara en av de första som får i den programvaran så får vi se vart effekterna landar
Men... varför skall chh hålla på å peta under sin huv? Han har väl redan effekt så det räcker?! Och på etanol dessutom?

Kommentar chh?

Det låter ju helt klart intressant! Nu får man ju börja fundera om... Jag som nästan hade bestämt mig för T.C.M och sedan lägga till FlexTek för E85...

Håll tråden uppdaterad!
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

I dagsläget såhär i halvlek så ligger effekten på 187hk 274nm med original laddtryck
Bränsleförbrukningen vid 90 ligger fortfarande runt 0.82
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

timolo wrote:I dagsläget såhär i halvlek så ligger effekten på 187hk 274nm med original laddtryck
Bränsleförbrukningen vid 90 ligger fortfarande runt 0.82
Jag följer tråden med spänning! Håll den uppdaterad! Informera mig när ni har en färdig produkt!
Jag kan även ställa upp med testrigg och verklighetsutcheckning i min nolltrea om så önskas :twisted: .

Om man får önsketänka såhär under utveckligsskedet så skulle nog jag kunna tänka mig att betala extra för följande features:
- möjlighet att själv ladda tillbaka originalprogram
- möjlighet att välja olika program, typ: original/trim/ekonomi/styp/ren bensin/ren etanol/blandbränsle.

Hur kommer ni sälja produkten? Ladda via ODB eller bryta upp styrbox? Har ni någon produkt motsvarande BSR-PPC? I vilken härad hamnar priset?

Hur mäter ni och anger effekten? Är det beräknad vevaxel-effekt eller effekt på drivhjulen? Rullande landsväg eller Rototest?
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

bränns i i orginalstyrbox, mäts i rullande landsväg,motoreffekt får man genom att ta drivhjulseffekt och lägga till drivlineförluster som man får när man rullar ut efter fullgasning..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

som tony skriver så bränns den nya programvaran in i originalboxen.
Efter konverteringen så går bilen enbart att köras på E85.
Kallstarterna blir kommande veckas lab samt boosta upp effekten ligger rätt mycket laddtryckspärrar i originalprogrammet som måste knäckas.
Konverteringen ca pris 8-9000 i dagsläget, en vecka tar konverteringen för att ställa in allt rätt.
BSRs PPC är något av det största sk*t som finns tyvärr det hänger rätt många såna lådor på deras vägg som varit rena katastrofen
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

timolo wrote: ...en vecka tar konverteringen för att ställa in allt rätt.
:shock:

Hoppsan... inge plug'n'play direkt... betyder det att varje bil får ett individanpassat program? Bromsar ni varje bil vid konvertering? Byts något annat än mjukvara (och sås...)?
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Har för mej att det snackades om att lägga bensinmappning i nödlägesprogramet. Då är man inte låst till E85. Tim har senaste infon. :P
Det exprimenteras kontinuerligt nu. 8)
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

turbomart wrote:
timolo wrote: ...en vecka tar konverteringen för att ställa in allt rätt.
:shock:

Hoppsan... inge plug'n'play direkt... betyder det att varje bil får ett individanpassat program? Bromsar ni varje bil vid konvertering? Byts något annat än mjukvara (och sås...)?
det är svårare första gången,så då tar det längre tid,finns massor med spärrar i orginalprogrammet, om du vill byta prylar innan är det ok, då blir bilen mappad för ändringarna,och ja bilen bromsas, den står i bänken när den mappas för att allt skall bli rätt..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

kommande veckan så ska vi se hur det går att lägga nödmappen så man kan köra den på vanlig 95oktan tills man hittar en mack me e85.
måndag kommer det ny program förhoppningsvis har alla laddtryckspärrar försvunnit samt hitta den lilla tryckläckan
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
Post Reply