Kopplingsbyte ClioSport (Gör det själv)

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

[smilie=icon_up.gif]

Vi klistrar 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Mjrn
Posts: 3
Joined: 19 Sep 2016, 18:52
Firstname: Bo
Surname: Ragnarsson
Location: Grängesberg

Re: Kopplingsbyte ClioSport (Gör det själv)

Post by Mjrn »

Någon som vet om Clio och Kangoo har likadana växellådor?
Har en Kangoo 99:a med rasad låda som jag ska försöka byta låda i.
Bo Ragnarsson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Kopplingsbyte ClioSport (Gör det själv)

Post by Stymie »

Anette1963 wrote:Herregud, Köp inte franskt
Vågar påstå att det är enklare på en Renault som inte är sportmodell. Det här är ju en stor motor nedklämd i ett litet chassi, Clio, som dessutom är uppstyvat rejält för att hantera ca 200hk. Nu vet jag inte hur det ser ut i sportmodellerna av Ford, Honda, Seat, Golf eller annan 'hot hatch' men det är säkert lika bökigt i dem.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
bkv22
Posts: 3
Joined: 06 Apr 2022, 21:59
Firstname: Nils
Surname: Hult

Re: Kopplingsbyte ClioSport (Gör det själv)

Post by bkv22 »

Bra beskrivning men måste flika in ett tips/fråga och jag tror också jag sett nåt liknande på en youtubefilm.

Jag har nyligen bytt motor på en Clio II 1.2 16V och då blev jag rätt positivt överraskad att man kunde lyfta ut motorn med lådan kvar och när jag själv gjorde detta så insåg jag att det nog borde även gå att skifta koppling på detta vis, man plockar alltså bort högra motorfästet och ungefär samma saker som när man ska byta kamrem och sen lossar man hela motorn runt sprängkåpan och skjuter den åt sidan, då borde man kunna komma åt tillräckligt i detta mellanrum för att byta kopplingen. Lite knöligt bara att centrera lamellcentrum men jag tror att hela processen är fullt möjlig.

Någon som testat får gärna dementera eller verifiera.
Post Reply