Renault 5 turbo

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

snurrbo
Posts: 10
Joined: 23 Apr 2008, 23:11
Location: Kungälv

Renault 5 turbo

Post by snurrbo »

Tja är ny här på forumet verkar som att det finns många duktiga killar här som antagligen kan hjälpa mig.
Har kollat runt i massa forum även här men inte fått nått konkret svar.
Om jag har en Renault 5 Gte -88 och vill stoppa i en 440 turbo,
Vad är det som behöver göras för besikningen?
Själva bygget är inga problem har gjort det en gång innan i en renault 5 Gts -91.
Utan jag tänker mer på besikningen är det bara att besiktiga med den nya motorn eller måsta man byta bromsar och dyl eller nått annat?
Hoppas att det e nån som har gjort detta eller vet svar.
Tack på förhand
Mvh Peter
Peter Stjernström
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

montera bromsar och huvudcyl från clio/1916v regga som ombyggt hos SFRO för 4000kr så skall den vara godkänd...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
snurrbo
Posts: 10
Joined: 23 Apr 2008, 23:11
Location: Kungälv

Tack

Post by snurrbo »

Tack för snabbt svar hur är det att montera clions bromsar mkt jobb eller
Mvh Peter
Peter Stjernström
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

byt skivorna och okhållarna, oken och klossarna är samma.. detta gäller fram,bak är samma, på båda..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
snurrbo
Posts: 10
Joined: 23 Apr 2008, 23:11
Location: Kungälv

Gott

Post by snurrbo »

Tack för hjälpen Tony nu skall här mekas heheh
Peter Stjernström
kedjan
Posts: 10
Joined: 10 Jan 2008, 15:59
Location: HJO
Contact:

Post by kedjan »

Tony wrote:montera bromsar och huvudcyl från clio/1916v regga som ombyggt hos SFRO för 4000kr så skall den vara godkänd...
till mej sa en besiktningsman att bromsar vxl låda ska komma från de fordon som motorn kommer ifrån.
Niklas Kedén
snurrbo
Posts: 10
Joined: 23 Apr 2008, 23:11
Location: Kungälv

Okej

Post by snurrbo »

Visst det är det väl olika från besiknings man till besikningsman
Men är det någon här på forumet som har besiktigat en Renault 5 GTE med 440 Turbo som vet säkert?
Eller kan berätta hur dom gjorde
mvh Peter
Peter Stjernström
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Okej

Post by Tony »

snurrbo wrote:Visst det är det väl olika från besiknings man till besikningsman
Men är det någon här på forumet som har besiktigat en Renault 5 GTE med 440 Turbo som vet säkert?
Eller kan berätta hur dom gjorde
mvh Peter
tror ingen gjort det...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
snurrbo
Posts: 10
Joined: 23 Apr 2008, 23:11
Location: Kungälv

Hmm

Post by snurrbo »

Hmm eftersom det finns en massa r5:or med 440 så måste ju någon ha gjort det?
Peter Stjernström
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Jag har sett nåt sånt på garaget.org har jag för mig.. spring över dit och kolla..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Hmm

Post by Tony »

snurrbo wrote:Hmm eftersom det finns en massa r5:or med 440 så måste ju någon ha gjort det?
nej det tror jag inte,vet en här i närheten han plockar turbon,en del kanske lyckas smita igenom,men inte fått någon godkänd.
Det känns som att dom som gör det kastar i en orenoverad 4** turbo motor i en orörd kaross,utan att ändra på varken bromsar lr väghållning först, sedan kör dom tills besiktningen går ut lr motorn rasar,för dom laddat för mycket..Dvs allt känns som lågbudget byggen,där man inte vill lägga 4000 på en besiktning..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Metalhero
Posts: 56
Joined: 08 Sep 2005, 09:52
Location: Vimmerby
Contact:

Post by Metalhero »

Jag håller på med en GTE med B18FTmotor som jag tänkt få igenom besiktningen tids nog.
Jag tänkte försöka med bromsar ifrån Clio 16V och motor och låda ifrån 440 Turbo.
För att besiktiga som ombyggt fordon tror jag man var tvungen att byta hela drivlinan och hela bromssystemet och då räcker det inte med Clion:s bromsar eftersom det sitter samma skivor bak och samma ok runt om på båda bilarna och då räknas det inte som om man bytt hela systemet. Men att göra ett försök skadar ju inte. Räcker dom för en Clio 16v borde dom ju räcka för 120HK GTE
Tobias Bernljung #1704
Vimmerby

Renault 5 GTE-T
http://www.garaget.org/Metalhero
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

clio sport 182hk har samma skivor bak som en gte åxå,så man skall väl inte behöva ha bättre än en 60hk starkare och 300kg tyngre bil har..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Metalhero
Posts: 56
Joined: 08 Sep 2005, 09:52
Location: Vimmerby
Contact:

Post by Metalhero »

Då räcker dom ju absolut till iaf.
Men av vad jag hörde så gick det inte att ha det så eftersom man inte hadde bytt ut hela bromsystemet och då var inte bilen tillräckligt ombyggt för att gå som ombyggt fordon. Jag kan dock inte lova att det är så men jag vet att jag har läst det någonstans och jag tänker själv pröva att besiktiga och enbart ha framskivor och huvudbromscylinder.
Tobias Bernljung #1704
Vimmerby

Renault 5 GTE-T
http://www.garaget.org/Metalhero
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Metalhero wrote:Då räcker dom ju absolut till iaf.
Men av vad jag hörde så gick det inte att ha det så eftersom man inte hadde bytt ut hela bromsystemet och då var inte bilen tillräckligt ombyggt för att gå som ombyggt fordon. Jag kan dock inte lova att det är så men jag vet att jag har läst det någonstans och jag tänker själv pröva att besiktiga och enbart ha framskivor och huvudbromscylinder.
borde ju vara ok så, då mycket motorstarkare bilar har samma, om man kollar på meca kan man se vilka som har större huvudcyl ,vissa clio 16v har större gte har 19,05mm.. hur går det med bilen har varit lite dåligt med uppdateringar från dig... kör ni någon konbana odyl som man kan vara med på någon gång...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply