Laguna II -03 2.0T typfel växellådor?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Laguna II -03 2.0T typfel växellådor?

Post by turbomart »

Hej på er.
Har nyligen köpt bil enl ovanstående. 8900mil. Faluröd metallic. Har dessa bilar typfel på växellådorna? Har surfat runt en del på forumet och läst en del om växellådorna, men ingen som har direkt samma fel som jag.

Mitt problem:
Vid mycket lätt accelereration, och vid motorbroms så hörs ett skramlande/skrapande ljud framifrån. Ljudet hörs endast på 3:an och 4:an.

Till saken hör att detta är min andra Laguna. Plockade sommaren -03 ut en svart 2.0T som tjänstebil som jag körde 3 år/10 000 mil. Någonstans vid 6000 mil (kommer inte ihåg exakt) så hörde jag samma sak i den. Åkte då in till Helmia i Karlstad som lyssnade. Dagen efter så ringde de och sa att de ville byta lådan. Sagt och gjort. De bytte den (på garanti).

Ingen annan som varit med om detta? Funderar att åka in till Helmia och be dom lyssna.

En sak som är bra är att jag köpte den hos en MRF-handlare (VW-AUDI-SKODA) och då får man 3 månaders gratis försäkring på köpet av TryggHansa. När jag läste genom deras villkor så gäller maskinskadegarantin upp till 8 år eller 15 000mil! Vanligen är det ju bara 10kmil som maskinskadegarantin gäller.
Tacksam för svar.
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Ingen?!

Post by turbomart »

Ingen mer än jag som har hört/varit med om detta?
Hmm... Har jag maximal otur att äga de två enda exemplaren som är drabbade av detta? Eller är jag bara en extrem motorljudshypokondrier?

Hursom, imorgon har jag tid hos lokala Volvohandlaren, de ska provköra och lyssna. Önska mig lycka till!
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
User avatar
Tomas N
Posts: 152
Joined: 28 Feb 2005, 20:50
Location: Sandviken

Post by Tomas N »

Tja.
Tyckte själv att min låda var trög växlad , men det visade sig att så är dom!?
Lycka till imorgon.
/Tomas n.
Tomas Niemeyer, Sandviken.
Renault Megane Sport tourer -10.
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

Följetången fortsätter...
Var in till Volvohandlaren och de provkörde. Skönt att de också hörde ljuden. De konstaterade lagerljud på 3an och 4an och då så skall lådan inte repareras utan bytas i sin helhet eftersom lagerspån kan ha gått runt och skadat hela lådan.

Med detta skriftlitg så åkte jag till VAG-handlaren där jag hade köp bilen. Säljaren (som är ganska grön) hänvisade till sin chef. Pratade med chefen. Han ville prata med volvoverkstaden och skulle återkomma senare på dagen, senast dagen därpå. Det var en dryg vecka sedan. Jag har mailat honom och försökt få tag på honom på tel utan resultat.

Han antydde även de ville ta det på min försäkring. :? Kollade det med försäkringsbolaget. Helt fel enl dem. Eftersom skadan ej har uppstått under tiden jag har haft den försäkrad, så skall den ej belasta min försäkring, enl försäkringsbolaget.

Fortsättning lär följa...
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Post by john »

Typiskt svensk bilhandel!
Den ena skyller på den andre.
Men du ska absolut inte betala någonting alls!
Jag hade liknande problem då jag ägde en italiensk bil.
Där hade dom satt i fel vxlåda från fabriken tom! :?
John Ignell Enviken
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

john wrote:Typiskt svensk bilhandel!
Den ena skyller på den andre.
Men du ska absolut inte betala någonting alls!
Jag hade liknande problem då jag ägde en italiensk bil.
Där hade dom satt i fel vxlåda från fabriken tom! :?
[smilie=302.jpg] satt i fel växdllåda?! Det är ju makalöst roligt. Kanske inte bara fransoserna som dricker rödvin på lunchen?!
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

Hursom, min följetång fortsätter...
Igår, fredag, typ 5 i 6, ca 8 dagar efter utlovad tid, så ringer försäljningschefen tillbaka till mig och säger åt mig att de skall stå för kalaset och att vi lämpligen tar det på min försäkring. Meddelar honom om mitt samtal med mitt försäkringsbolag och att det är fel att göra så. "Mummel mummel snick snack okejdå då får vi ta det på oss" säger han. Han ber mig att själv boka in tid hos Volvohandlaren och att de skall kontakta honom ang faktura! [smilie=thumbsup.gif]

Direkt på måndag så skall jag boka tid.

Jag tycker nästan (bara nästan!) lite synd om VAG-handlaren. Min bil hade stått hos dem sedan nov -06 (!!). De har sänkt den i omgångar och gjorde förlust på den när jag köpte den. Sedan händer detta. Men de ska ha all heder för att de hitills har skött ärendet om inte perfekt (med tanke på att han "glömde bort" att ringa tillbaka som han lovade...), så åtminstone väldigt professionellt.

Fortsättning lär följa. Jag vågar inte pusta ut förrän jag har en ny fungerande låda i min bil.
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Post by john »

Nej dom kanske slog sig ihop på lunchrasten och delade en eller 2 flaskor rött då!
Jag hadde fått vxlådan till den mindre motorn fast jag hadde den stora motorn i den italienska bilen på den tiden.
Men dom tog på sig hela kalaset på den tiden så.
John Ignell Enviken
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

Tja, jag fortsätter väl...
Om ni tycker att jag börjar bli tjatig så får ni väl skrika till. Följetången fortsätter.

Hade fått växellådsbytet godkänt av VAG-handlaren. Ringde därför i förrgår (måndag) till Volvohandlaren för att beställa tid. Jag sa att det skulle betalas av VAG-handlaren och gav honom namn och nummer på personen jag talat med. Han ville "kolla upp lite saker" och återkomma.

Han ringde tillbaka efter ett tag och meddelade att han inte fått tag på personen på VAG-handlaren. Han ville ha muntligt godkännande av honom innan han började att beställa delar eftersom reparationen skulle "dra iväg lite...".

Jag frågade vad det skulle kosta och han harklade sig lite... Drygt 60 lax! Förstår att han ville ha ett godkännande direkt från den som skulle stå för kalaset...

Min telefon har hittills varit tyst... Får stöta på dem imorgon. Om VAG-handlaren inte har någon försäkring som täcker detta så har jag svårt att tro att de vill genomföra reparationen. Vad skall jag göra då? Häva köpet? Behålla bilen med kompensation? Nån som har nåt förslag?

Dennis, vad skulle du ta för en sådan reparation? Ny låda in i en Laguna 2.0T -03?

Är det verkligen bara jag som har råkat ut för det här? Tänk efter när ni åker hem från jobbet (för det är väl där ni sitter å surfar! [smilie=hand.gif] ). Endast 3an och 4an. Endast vid motorbroms eller jämn hastighet. Malande/skramlande ljud framifrån. Nån som kan ha en idé om vad som kan vara fel i lådan?
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

måste du ha en sprillans ny låda då ?

Går väl o få tag på beg. och be volvo se över den. måste bli billigare än 60lax?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

Ännu en uppdatering på min följetång.
Det har nog snackats en del mellan VAG och Volvo-handlaren, men jag bokade iaf en tid för växellådsbytet hos Volvo-handlaren. Han sa att de letar efter en beg låda.

Igår, fredag (varför ringer de alltid på fredagar?) typ 17.30 så ringer VAG-handlaren och vill boka en tid för växellådsbytet. Jag skall alltså byta min Renault-låda hos VAG-verkstaden!

Jag påpekade att jag redan hade bokat tid hos Volvo-verkstaden men den tiden skulle jag enligt dem avboka!

De skulle sätta in en låda från en -04 som hade gått 7kmil. Hoppas verkligen att den är frisk. Hoppas att de är kompetenta mekaniker...

Det är inte över än...
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Sista kapitlet?

Post by turbomart »

Förhoppningsvis blir detta inlägg den sista delen i min växellådstråd.

Nu är lådan bytt. Av VAG-verkstaden. De bedömde att de skulle klara det på en dag. De ringde i slutet på dagen och sa att den ej var klar. Min sambo som skulle hämta bilen åkte därifrån i en sprillans låne-A6.

Dagen därpå blev den klar. Jag hämtade den. Allt känns normalt. Oljudet är borta.

Hoppas hoppas hoppas att detta är mitt sista inlägg i denna tråd.
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

va skönt att det har löst sig... alltid jobbit när köper saker med fel på..
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

Lådan fungerar fortfarande faktiskt.
Men de gick hårt fram. Den stora plastskölden under motorn sitter med (har jag för mig) 6 skruvar dragna i popmuttrar som dels sitter i aluminiumprofiler i framkant och dels en plåt i bakkant. Tyvärr hade de problem med muttrarna. En skruv gick av och satt till hälften kvar. Den gav jag mig på och genom knep å knåp så fick jag ut den. Tyvärr så följde muttern med.

På ett ställe hade de slitit ut både skruv och popmutter genom aluprofilen som gav ett ganska stort hål och krokig profil.
Image

Istället så drog de en plåtskruv gemom plastskölden och aluprofilen (längst till höger).
Image

På en skruv i bakkant så hade popmuttern släppt från plåten och börjat rotera. Omöjligt att komma åt muttern på baksidan så där sitter allt kvar. Istället borrade de ett nytt hål i plasten och hängde upp den med ett buntband. Image

Trist, men egentligen inte deras fel. Man såg att de hade försökt spruta på nåt medel, typ rostlösningsolja.

Vidare så sitter det två stora muttrar i under. Förstog inte riktigt vad de har för funktion, men det såg ut som de höll i något stag som gick uppåt i motorrummet. De sitter i hål i plåten. Plåten runt muttrarna var rejält skadad. Fattar inte varför!
Image

Mitt tips till Laguna II-ägare: Försök lossa dessa muttrar och smörj dem innan de sitter permanent...
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

Fungerar bilderna för er? De funkar för mig när jag skriver in sökvägen direkt i browsern... Men inte i forumet :?: Är de för tunga? Hör av er om de ej funkar så tar jag bort bilderna och visar länken ist.
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
Post Reply