Kylfläkt problem clio -94

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Kylfläkt problem clio -94

Post by Joakim16v »

En kamrem ska aldrig återmonteras!
Är vattenpumpen nybytt skulle jag låta den vara, likaså med rullar etc..
När jag hade topplockshaveri på min dåvarande R19 16v kostade det ca 7000:- att fixa, men då fick jag väldigt bra pris på renoveringen av toppen (planing, ventilslipning och montering av kammar etc) inkl. olja och andra nödvändigheter..

Kompressionstest görs genom att man byter tändstiften mot ett mätinstrument och låter motorn gå runt något varv på startmotorn. Värdet man ska få är någonstans runt 10-12 kg/cm3 och det viktigaste är att det är relativt lika mellan alla cylindrar. Man mäter en cylinder åt gången. Biltema t.ex har intrument för det, om du är osäker kan vilken bilverkstad som helst utföra komptest.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
mmd_bbk
Posts: 18
Joined: 17 Jun 2010, 21:55
Location: västerås

Re: Kylfläkt problem clio -94

Post by mmd_bbk »

Hej

Varför blev det så här?

Bilen verkar ju gå normalt nu bara att den blir för varm?
Kan man göra nånting så att den är bra en stund så jag kan använda den fram tills jag har råd o laga den.


Är de här mitt nästa steg??? ;

Kompressionstest görs genom att man byter tändstiften mot ett mätinstrument och låter motorn gå runt något varv på startmotorn. Värdet man ska få är någonstans runt 10-12 kg/cm3 och det viktigaste är att det är relativt lika mellan alla cylindrar. Man mäter en cylinder åt gången. Biltema t.ex har intrument för det, om du är osäker kan vilken bilverkstad som helst utföra komptest. ````
bebeko mmd
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Kylfläkt problem clio -94

Post by Tony »

mmd_bbk wrote:Hej

Varför blev det så här?

Bilen verkar ju gå normalt nu bara att den blir för varm?
Kan man göra nånting så att den är bra en stund så jag kan använda den fram tills jag har råd o laga den.


Är de här mitt nästa steg??? ;

Kompressionstest görs genom att man byter tändstiften mot ett mätinstrument och låter motorn gå runt något varv på startmotorn. Värdet man ska få är någonstans runt 10-12 kg/cm3 och det viktigaste är att det är relativt lika mellan alla cylindrar. Man mäter en cylinder åt gången. Biltema t.ex har intrument för det, om du är osäker kan vilken bilverkstad som helst utföra komptest. ````
brukar bli för varm och koka när topplockspackningen gått,
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
mmd_bbk
Posts: 18
Joined: 17 Jun 2010, 21:55
Location: västerås

Re: Kylfläkt problem clio -94

Post by mmd_bbk »

Men varför hände det här?
bebeko mmd
mmd_bbk
Posts: 18
Joined: 17 Jun 2010, 21:55
Location: västerås

Re: Kylfläkt problem clio -94

Post by mmd_bbk »

Jag har hittat en exakt likadan bil som min på skroten och dom säljer topplocket.
Är de inte värt att köpa den och byta ut den ist för att göra allt de andra?

Den här kostar inte så mycke. Är de svårt o byta? Hur lång tid tar de för ett proffs`?
Tänkte ta delen och bilen till en verkstad o be dom byta.
Då borde bilen va som innan?
bebeko mmd
rewrew
Posts: 87
Joined: 15 Jul 2009, 10:47
Location: Lidköping

Re: Kylfläkt problem clio -94

Post by rewrew »

För det första är det inte din systers fel, detta hade drabbat dig också.

Du har förmodligen även något annat problem också, termostat, tät kylare, trasig kylfläkt eller givare.

Visst kan du ta en topp från skroten, bara du vet skicket. Det sparar antagligen en del kr. Renovering av topp är inte billigt.

Skaffa en Haynes-bok och gör bytet själv om du vill komma billigt undan. Men det är inget lätt jobb och du kan behöva en del specialverktyg.
Megane III Grand Tour 1,5 dci 110, Exception -13
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Kylfläkt problem clio -94

Post by Tony »

mmd_bbk wrote:Men varför hände det här?
ALLT går sönder någon gång, kan vara dåligt med vatten som gjort det lr dålig kylare lr vad som
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
mmd_bbk
Posts: 18
Joined: 17 Jun 2010, 21:55
Location: västerås

Re: Kylfläkt problem clio -94

Post by mmd_bbk »

Jag tror som du sa att fläkten också är trasig.
Men när jag har kört med den så har den inte blivit för varm.

Kan de inte bara vara så enkelt att byta fläkten??
Finns de inget enkelt sett jag kan kolla topplockspackningen utan att köpa nått eller lämna in den på vrekstad?
Vad skulle hända om jag bytte bara fläkten och inte topplocket ifall de är fel på den?

Tack för alla svar btw
bebeko mmd
rewrew
Posts: 87
Joined: 15 Jul 2009, 10:47
Location: Lidköping

Re: Kylfläkt problem clio -94

Post by rewrew »

Nej det finns inget enkelt sätt att kolla utan du får se efter de tecken som indikerar att toppackningen är sönder, se vad vi skrivit tidigare. Kolla även om du har vatten i oljan eller tvärtom.
Du kan ju ta kompprov, men låg komp i en cylinder kan också vara otäta ventiler, dåliga kolvringar eller sprucken topp

Att själva fläkten är sönder är mindre troligt, de brukar vara driftsäkra.
Det är snarare givaren till fläkten, för lite vatten eller dålig cirkulation (pga kylartätning, termostat, vattenpump eller något

EDIT
Ser nu att du kapat 2 trådar, det blir rörigt att besvara samma problem på två ställen.
Fundera nu på vad du ska göra, jag tror du har all info för att gå vidare. Ska du försöka laga själv så starta en ny tråd så försöker vi hjälpa så gott det går.
Megane III Grand Tour 1,5 dci 110, Exception -13
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
Mjrn
Posts: 3
Joined: 19 Sep 2016, 18:52
Firstname: Bo
Surname: Ragnarsson
Location: Grängesberg

Re: Kylfläkt problem clio -94

Post by Mjrn »

Hej!
Jag är ny som Renault ägare. Jag har en Renault Kangoo från 1999.
Mitt problem är att kylfläkten verkar gå lite när den vill men ofta inte när den ska. Idag stog bilen på tomgång och började koka. Vad jag såg då är att kylfläkten gick inte då, men jag hade sett den gå tidigare samma dag så jag vet att själva fläkten fungerar.
Bo Ragnarsson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Kylfläkt problem clio -94

Post by Stymie »

Byt termostaten som är ansluten till kylfläkten.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply