Kylfläkt problem clio -94

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

downfall
Posts: 6
Joined: 06 Jul 2008, 19:02
Location: Karlskoga

Kylfläkt problem clio -94

Post by downfall »

Hej gott folk!
Ny här på forumet, tack för ett väldigt bra forum.
Har redan hittat en del svar på mina små problem till nyköpta clion :)

Men kylfläkten verkar ha gett upp i bilen. Har kollat med multimeter att de går ström till fläkten, och det verkar fungera. Dock vid väldigt hög temperatur slår han på strömmen till kylfläkten. Tempmätaren är strax över 3/4 delars strecket. Är det normalt?
Och när strömmen väl finns fram till fläkten så hoppar den igång lite försiktigt om man hjälper den att snurra lite. Annars är den död.
Säkringen är nybytt så vad kan vara fel? Någon annan som känner igen felet? Är det ny fläkt jag skulle behöva? eller ny termostat till fläkten?


Tacksam för svar!

Mvh Jim
J. Forsman - Karlskoga
Ny Renault ägare!
downfall
Posts: 6
Joined: 06 Jul 2008, 19:02
Location: Karlskoga

Post by downfall »

Hallå?... Ingen som kan hjälpa mig?
Jag har aldrig ägt en Renault förut, finns det ingen som har haft kylfläkt problem förut?

Väldigt tacksam för svar!
J. Forsman - Karlskoga
Ny Renault ägare!
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Om fläkten behöver hjälp när du kopplar ström på den så är den trasig ( kan ju prova att koppla direkt). Vet inte hur tempmätaren ser ut på en clio men brukar ju vara så att normal är runt mitten eller lite över... finns det ingen rödmarkering?
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

det brukar sitta en liten termostat på kylaren som aktiverar fläkten vid vissa temperaturer. Kolla så du har spänning där och testa som Mange skriver, att koppla in spänning direkt på fläkten (observera polaritet).

Snurrar fläkten då så är det troligtvis kablaget termostaten eller ärj på kontakterna som är boven.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
downfall
Posts: 6
Joined: 06 Jul 2008, 19:02
Location: Karlskoga

Post by downfall »

Okej tack för svar grabbar!

Termostaten till kylaren har jag inte kollat nånting alls. Kanske borde göra de då. Kablaget som går till kylfläkten var det lite ärj på. Speciellt i kontakten som sitter en decimeter från fläkten. Så jag köpte en ny kontakt och satte dit. Men det blir inte bättre. Har även testat att koppla ström direkt till fläkten från batteriet, och då fungerar den oxå med en liten "hjälp knuff". Jag kanske borde fixa ny fläkt OCH termostat. Eftersom temp mätaren står ganska högt. Det finns ingen röd markering, utan det är mindre mellanrum mellan strecken. Så man vet att tempen är för hög.
J. Forsman - Karlskoga
Ny Renault ägare!
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Termostaten i kylaren har inget med tempmätaren i bilen att göra. Den säger bara till när kylfläkten ska snurra.. Jag tycker det låter som att tempen är normal i din bil. Har du kollat att kylartermostaten slår till när det blir varmt? I så fall är det nog bara fläkten som det är fel på, förmodligen ärg på kopparbanorna i elmotorn anser jag personligen. Kolla även så du har rätt spänning fram till fläkten när termostaten har slagit till.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
downfall
Posts: 6
Joined: 06 Jul 2008, 19:02
Location: Karlskoga

Post by downfall »

Hej Joakim16v! Jättetack för svaret och visat intresse. Jag har kollat strömmen i kablarna med min multimeter. och den ligger runt 0,5 volt under tiden som bilen står på tomgång. Men sen när motorn går upp i temp (ganska högt, kanske normalt?) så verkar termostaten slå på strömmen i alla fall. För då går det upp runt 13... 14 volt på multimetern. Så så långt verkar systemet fungera. Så det borde vara fläkten som har gett upp alltså?
Kan alltid hoppas att det "bara" är fläkten som är trasig, dom var inte så farligt dyra såg jag.

Tack alla för svaren!
Ska sätta mig o leta kylarfläkt till räsern :)
J. Forsman - Karlskoga
Ny Renault ägare!
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Japp, jag tycker allt verkar stämma, men om du vill vara extra säker kan du ju ta ut termostaten och koka den tillsammans med en termometer, men då måste du ju tömma kylsystemet. Jag har för mig termostaten ska vara fullt öppen vid ca 88 grader C.

Jag tror att det räcker med ny fläkt..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Kunde inte se att du mätt motståndet till jord på kabelanslutningen. Har du kollat att jordanslutningen inte är ärgad? En av kablarna är fastskruvad i karossen någonstans. Där brukar kabelskon ärga sönder. Det är snabbt och lätt att kolla, sätt multimetern i Ohm-läge och sätt en mätarspets i kabelanslutningens ena kontakt och den andra mätarspetsen på en bra jordpunkt på karossen. Då ska det vara i princip noll i motstånd om du satt mätarspetsen i rätt kontakt (dvs jorddelen).
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
downfall
Posts: 6
Joined: 06 Jul 2008, 19:02
Location: Karlskoga

Post by downfall »

Hej Stymie! Jag har tyvärr inte checkat jordanslutningen något alls. Ska testa att göra sådär som du skrev med min multimeter. Kan ju vara nått sådant fel oxå. Men borde inte fler grejjer bete sig konstigt om det är jordfel? Typ lampor , tuta o sådant..... ? Kanske inte?! Är inte så kunnig på sånt där när det gäller bil-el.
Men tack för svar i alla fall, ska testa det där under helgen. Har bilen ståendes i ett garage en bit från bostaden.

Tack för svar!
J. Forsman - Karlskoga
Ny Renault ägare!
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Som du skriver ovan så behöver fläkten en hjälpknuff även när du kopplar ström direkt på den så det verkar som fläkten är paj.... kanske går att rengöra fläktmotorn men kan även vara kol som är slut plocka isär och titta

En annan sak
enligt våra forumsregler skall namn samt ort finnas med i signaturen.... kan du uppdatera din signatur med detta...
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
downfall
Posts: 6
Joined: 06 Jul 2008, 19:02
Location: Karlskoga

Post by downfall »

Ja det får nog bli en ny fläkt tror jag. Verkar vara det felet! Jag får börja med att byta den, sen får jag se vad som händer. Har fått en hel del tips av er i alla fall. Tusen tack!

Har uppdaterat signaturen
J. Forsman - Karlskoga
Ny Renault ägare!
mmd_bbk
Posts: 18
Joined: 17 Jun 2010, 21:55
Location: västerås

Re: Kylfläkt problem clio -94

Post by mmd_bbk »

Hej

Mitt problem har me kylarn/fläkten och göra så tänkte att jag postar här ist för att starta en tråd. Läs igenom hela texten.

Jag har en Clio 97a som jag lånade ut till min syster och hon kan inte köra bil,
Hon tog körkortet för 1år sen men har inte kört nått och när hon låna min bil så fick hon dom längsta motorstopp jag sett. Bilen kanske hoppa 2meter och när hon skulle starta nyckeln så¨släpte inte hon nyckeln direkt när den starta utan vänta nån sekund så de lät som de låter när man försöker starta en bil som redan är igång.

Jag trodde att hon blev så pga att jag stod brevid med min sambo men sen så tänkte jag att de måste vara hon som tagit sönder min bil,

Jag hade lånat ut den tidigare till min lillebror i 1vecka sen fick hon låna den 1dag sen fick jag den tillbaka och då va den konstig, De lät som att de var ett vattenfall i motorhuven ibland när man börja köra o växelspaken kändes också konstig men de kanske är för jag kört en annan bil under tiden och så starta den inte lika snabbt.
Innan så starta den sjukt snabbt så fort man vred så fick man skynda sig o släppa fast nu är de inte så alls.

Nu har ni fått lite bakrundsfakta så nu går jag vidare.
20min efter hon åkt iväg me bilen så ringer hon och säger att hon stanna utanför vår mamma för att få nått av henne och när hon skulle åka iväg så fick hon motor stopp o de börja ryka från bilen och på marken låg allt kylar vatten tror jag.
Det var brunt(rost?)?
Jag fyllde på med vatten och starta bilen. Det verka som att inget hade hänt då men jag lät den stå ett tag och gasa lite o gasa mer för att se ifall den kyler men de gjorde den inte.

Fläkten snurra inte men jag kolla aldrig på den när motorn var för varm för då stängde jag bara av.

Hur ska jag gå vidare nu?
Ska jag fylla på något mer?
Var ifrån kom vattnet?`När jag fyllt på nytt så läckte de inte nånstans och de gick bara i 1liter så de kanske inte var kylar vattnet??

Jag har till fråga. Vad ska de vara i den behållaren som ligger typ vi kylaren som en gul grej på korken??

Tacksam för svar speciellt snabba svar eftersom jag är utan bil nu o känner mig handikappad då.
bebeko mmd
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Kylfläkt problem clio -94

Post by Joakim16v »

Jag tror du ska börja med ett komptest för att se om topplockspackningen är ok. Det låter som att den har kokat. Eventuellt kan någon frostplugg på baksidan eller någon slang ha gått sönder vilket har fått vattnet att rinna ur. Försök inte köra bilen innan du vet vad som är fel, du riskerar att haveriet blir ännu dyrare!
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
mmd_bbk
Posts: 18
Joined: 17 Jun 2010, 21:55
Location: västerås

Re: Kylfläkt problem clio -94

Post by mmd_bbk »

Jag tror du har rätt eftersom de var lite olja i vattnet.
Går de inte att bara byta packningen?
Ja läste i annan tråd att man måste byta kamrem o vatten pump o massa sk*t men de är redan bytt för inte så längesen.

Är det hennes fel det som hände eller skulle det ha hänt ändå och varför hände det?

Hur gör jag ett komptest?

Jag tror de är packningen för ifall de hade varit en slang så borde de väl ha runnit ut när jag fyllt på med mer vatten?

Hur mycke tror du att de här kan kosta? Jag är arbetslös så om de finns nått sett man kan laga de själv så gör jag det

Tack för hjälpen
bebeko mmd
Post Reply