Vilken ELF-olja?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Vilken ELF-olja?

Post by Dennis »

Baggis wrote:Evolution SXR 5W-30 är fina fisken :) Fast vad brukar den kosta? Typ > 200 kr litern, hehe?
Jag debiterar 112:-/liter + moms vid service och då ingår miljöavg för den gamla oljan och miljön på det gamla oljefiltret.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Vilken ELF-olja?

Post by Baggis »

Dennis wrote:
Baggis wrote:Evolution SXR 5W-30 är fina fisken :) Fast vad brukar den kosta? Typ > 200 kr litern, hehe?
Jag debiterar 112:-/liter + moms vid service och då ingår miljöavg för den gamla oljan och miljön på det gamla oljefiltret.
Alright! Tackar! Då gäller det bara att få fatt på den då, Autofrance eller Autoexperten i Luleå verkar vara hetaste alternativen för min del. Bara dumt att Luleå är 10 mil bort åt för mig "fel håll"! :wink: Autofrance kan väl skicka iofs, ska kolla.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Vilken ELF-olja?

Post by Tony »

Baggis wrote:
Dennis wrote:
Baggis wrote:Evolution SXR 5W-30 är fina fisken :) Fast vad brukar den kosta? Typ > 200 kr litern, hehe?
Jag debiterar 112:-/liter + moms vid service och då ingår miljöavg för den gamla oljan och miljön på det gamla oljefiltret.
Alright! Tackar! Då gäller det bara att få fatt på den då, Autofrance eller Autoexperten i Luleå verkar vara hetaste alternativen för min del. Bara dumt att Luleå är 10 mil bort åt för mig "fel håll"! :wink: Autofrance kan väl skicka iofs, ska kolla.
ja benny skickar skulle nog inte sälja så mycket om alla skulle åka till helsingborg och handla.. :lol:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Vilken ELF-olja?

Post by Baggis »

Tony wrote:ja benny skickar skulle nog inte sälja så mycket om alla skulle åka till helsingborg och handla.. :lol:
Menar nog mer om typ frakten blir knepigt hög så att Luleå iaf är ett bättre alternativ :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Vilken ELF-olja?

Post by Tony »

Baggis wrote:
Tony wrote:ja benny skickar skulle nog inte sälja så mycket om alla skulle åka till helsingborg och handla.. :lol:
Menar nog mer om typ frakten blir knepigt hög så att Luleå iaf är ett bättre alternativ :wink:
blir säkert billigare och lättare att beställa än att köra 20mil för olja..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Vilken ELF-olja?

Post by Joakim16v »

Har man möjlighet att låta Benny skicka till någon företagsadress blir frakten inte alls farlig. Jag har beställt olja och kylarvätska från honom flera gånger, frakt runt 100-lappen om jag minns rätt..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Vilken ELF-olja?

Post by Baggis »

Joakim16v wrote:Har man möjlighet att låta Benny skicka till någon företagsadress blir frakten inte alls farlig. Jag har beställt olja och kylarvätska från honom flera gånger, frakt runt 100-lappen om jag minns rätt..
Aha! Det skiljer på så vis! Ja, det går fint att ordna, tack för tipset!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
bo johansson
Posts: 96
Joined: 19 Mar 2008, 21:17
Location: karlskrona

Re: Vilken ELF-olja? Laguna11-V6 207 hkr-praktiska erfarenheter

Post by bo johansson »

Eftersom renaults aukoriserade verkstad i Karlskrona inte för elf har det fyllts på andra oljor nämligen castrol proff longtec 0w-30 som uppfyller ACEA A3/B3/B4 och API M samt krav från BMW, Mercedes, VW och GM. De två första oljebytena gjordes av Renault auk verkstad i Gislaved då användes Mobil 1 0W-40. Totalt har 5 oljebyten gjorts. Bilen har snart gått 18000 mil. Alltså byte efter 3000 mil.
Hitillsvarande erfarenheter- aldrig någon påfyllning mellan oljebytena. Oljesticka indikerar idag efter 2700 mil 80% kvar av utymmet mellan min och max på oljestickan. Bilen går mest långkörningar-3 tim körningar utan paus men mellan varven en del stadkörningar! Bensinförbrukningen senaste 2700 milen 0,73 verklig förbrukning blandad förbrukning säger 10,2 l. Det hörs inget tickande från ventilerna vid kallstart. Motorn spinner alltid som en nysmord symaskin. Varje vinter har jag tittat efter "oil sludge"i oljepåfyllningen där man ser den ena överliggande kamaxel. Inga tecken på oljesmet. Endast gyllen gul/brun färg även efter 2700 mil. I min tidigare saab fanns det alltid svart oljesmet!Där byttes oljan minst en gång per år.
Min slutsats var inte rädda för att använda andra oljefabrikat än ELF. Lita på vad renaults egna verkstäder rekommenderar. Om det står byte efter 3000 mil eller 2 år lita på att det är ok såvida du inte kör med ständiga stopp och där motorn inte uppnår normal arbetstemp. Då säger Renault för min V6 byte varje år eller efter 1500 mil
Använd dock olja som är avsedda för förlängda bytesintervall. Det gör renaults verkstäder.

Bo J
Bo Johansson
bo johansson
Posts: 96
Joined: 19 Mar 2008, 21:17
Location: karlskrona

Re: Vilken ELF-olja?

Post by bo johansson »

Bo Johanssons bil är en Laguna 11 V6 tillv 0107 utrustningsnivå privelidge-17700 mil
Det man missar får man åtgärda i efterhand!
Bo V
Bo Johansson
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Vilken ELF-olja?

Post by Baggis »

Hur var det nu, har en sån V6:a VVT-drev? För om den inte har det så försöker vi väl delvis jämföra äpplen och päron, då jag har uppfattat det som att det är detta VVT-drev som är "kinkigt" av sig och kan kräva en så bra olja som möjligt.

Min egen erfarenhet är som tidigare nämnt den att min 2-liters 4:a med VVT-drev låter nästan som en diesel på låga varv med varm motor. Den har gått 15700 mil nu. Jag har bara haft den sen i augusti, men den lät redan då på liknande sätt. Pga att den hela tiden jag har haft den har låtit på det viset så vet jag inte hur normalt det är för den motorn. Jag har däremot låtit verkmästaren på den Renault-verkstad där bilen har servats de senaste åren lyssna på den och han tyckte inte den lät "frisk". Man kan då fråga sig varför han/de inte har reflekterat över det tidigare när de har gjort service på den...
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
bo johansson
Posts: 96
Joined: 19 Mar 2008, 21:17
Location: karlskrona

Re: Vilken ELF-olja?

Post by bo johansson »

VVT-drev menar du variabel ventillytshöjd så finns en sådan funktion på V6 med valvetroic teknik om jag kommer ihåg rätt. I vart fall anänder såväl citroen som peugeot denna teknik tillsammans med BMW. V6an i renault är framtagen tillsammans med psa-gruppen/citr/peug förutom de allra senaste v6 på 3,5 l som är framtagen tillsammans med Nissan. Motortillverkarna anser att slammerljud som uppstår i variabel ventillyfthöjare när motorn är kall endast är ett skönhetsfel.
Den del som är känsligast för mindre bra olja är lagringen inom turbokompressorn. Det är framför allt hettan som kan skada lagren om oljan inte är av bästa kvalitet.

Bo J
Bo Johansson
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Vilken ELF-olja?

Post by Baggis »

Jag vet faktiskt inte exakt vad VVT-drevet gör i den motorn. Om jag har fattat det rätt så kan det generellt vara fråga om styrning av lyfthöjd, öppningstid och "timing" av ventilerna i valfri kombination.

Det du nämner med kallstarts-slammer är väl en annan sak rörande hydrauliska ventilspelsutjämnare? Sådant ljud är ju inte alls ovanligt på många motortyper. Jag hade sånt på min tidigare bil, en Omega. Det brukar dock tystna snabbt efter kallstart, men kan även fortsätta med varm motor om det är nått stock i dem och/eller de är dåliga.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Vilken ELF-olja?

Post by Dennis »

Vvt- variabel ventil timing. dvs man vrider kamaxeln lite med hjälp av oljetryck i vvt drevet men ventilerna öppnar lika högt, det är ju nockarna som bestämmer det.
Nu kommer jag bara på Honda som har en slags variabel vipparmsbrygga så att man får olika lyft på olika varvtal,
V6'n har jag aldrig hört att det varit något strul med vvt dreven på, men de 4 cylindriga är jättevanligt.
Turbo montage har inte V6'n.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Vilken ELF-olja?

Post by Dennis »

Baggis wrote:Det du nämner med kallstarts-slammer är väl en annan sak rörande hydrauliska ventilspelsutjämnare? Sådant ljud är ju inte alls ovanligt på många motortyper. Jag hade sånt på min tidigare bil, en Omega. Det brukar dock tystna snabbt efter kallstart, men kan även fortsätta med varm motor om det är nått stock i dem och/eller de är dåliga.
Före detta kompanjon har en Saab 9000Turbo som fram till 18,000mil alltid fått Mobil1 rekomenderad helsyntet olja, ständiga ventilskrammel uppstod några sek. från lyftarna vid kallstart. Han provade med att gå över till SXR 5w30 och ljudet försvann. Idag har bilen rullar 52.000 mil!!! orginalturbo!!!! och fortfarande inget kallstartskrammel. Vad tror ni han häller i för olja i sin nya 95'a :wink: :?: trots andra rekomendationer från märkesverkstad.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Vilken ELF-olja?

Post by Baggis »

Dennis wrote:V6'n har jag aldrig hört att det varit något strul med vvt dreven på, men de 4 cylindriga är jättevanligt.
M.a.o så är det inte alls konstigt att V6:an "tål" en annan lägre klassifierad olja än 4:orna. Undrar hur de kunde "lyckas" konstruera de så olika förresten...!?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Post Reply