Vilken ELF-olja?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Vilken ELF-olja?

Post by Dennis »

Det finns 2 fabrikat på vvt dreven till de 4cylindriga, Aisin som verkar hålla och det andra som jag glömt namnet på. V6'na har alltid Aisin drev.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Vilken ELF-olja?

Post by Baggis »

Dennis wrote:Det finns 2 fabrikat på vvt dreven till de 4cylindriga, Aisin som verkar hålla och det andra som jag glömt namnet på. V6'na har alltid Aisin drev.
Åhå! Men alltså liksom, är de två fabrikaten kompatibla med varann då? Tänker ifall det blir byte så vill man såklart ha Aisin!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Vilken ELF-olja?

Post by Dennis »

Ja, ingen skilnad på motorn iövrigt.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Re: Vilken ELF-olja?

Post by matjo690 »

Nu har jag hällt i Evolution SXR 5W-30. Noterar tystare motorgång, närmast normalt, dock inte lika tyst som den gamla oljan har utvecklat sig till att bli efter 1500 mil... innan bytet nu gick motorn silkeslent.
Har dock bara lyssnat en gång efter bytet när motorn är varm, återkommer med en grundligare rapport.
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Vilken ELF-olja?

Post by Baggis »

Intressant! Har fått hem samma olja i veckan och ska snart byta så blir intressant att höra vad som händer med min då!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Re: Vilken ELF-olja?

Post by matjo690 »

Bara att bekräfta tidigare uttalande. Den låter bättre i motorn med denna olja!! Tack för rådet Dennis! På datorn inbillar jag mig att den går aningens snålare också men det är nog bara sockerpillereffekten... =)
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Vilken ELF-olja?

Post by Baggis »

Igår byttes det till Evolution SXR i kärran. Så långt kan jag inte säga att den blev mindre slamrig från motorn, tyvärr...

Däremot tyckte de som bytte oljan att det lilla läckage av olja uppe vid toppen som jag trott är typ taskig ventilkåpepackning kanske är toppackningen... Låter inte så aptitligt :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Post Reply