Vilken ELF-olja?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Vilken ELF-olja?

Post by Baggis »

Jag är nog inte ense med dig Bo i detta. Varför? Jo, för att du skriver att det räcker med att oljan uppfyller ACEA X/Y för att det ska vara ok enligt Renault, men i PDF:en får jag det till att det står att oljan ska uppfylla t.ex RN0700 + ACEA-grejset för F4R-motorn. Om det nu vore så att det enligt Renault räcker med ACEA X/Y så skulle de väl inte krångla till det med fler kriterier? (För jag tror inte heller de tjänar nått speciellt på det.)
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Vilken ELF-olja?

Post by Dennis »

bo johansson wrote: Att tro att Volvo som är Renaults viktigaste samarbetspartner i Sverige skulle rekommendera fel olja om de rekommenderar Castrol med rätt "quality level" enligt ACEA normen(som renault uttrycker den) måste betraktas som sensationellt.
Bo J
Tyvärr så blir det för det mesta fel när det gäller motorer med vvt-drevet, där skall det vara evolution sxr 5w30 och den är A5 energyconserving longlife. Där pytsar dom i 5w40 A3.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Vilken ELF-olja?

Post by Baggis »

Dennis wrote:Tyvärr så blir det för det mesta fel när det gäller motorer med vvt-drevet, där skall det vara evolution sxr 5w30 och den är A5 energyconserving longlife. Där pytsar dom i 5w40 A3.
Med påtaglig risk för att igen bli kallad för krångelmakare eller bara annars vara "omöjlig"(som förra gången vi diskuterade oljor) så ser jag nu dessa tre alternativ för F4R-motorn:

1/
Det duger med ACEA A3/B4, men går med A5 om man vill. (Bos ståndpunkt)

2/
Det krävs Evolution sxr 5w30 A5 (Din/Dennis ståndpunkt)

3/
Det krävs antingen A3/B4 eller A5 OCH RN0070 (Som jag tolkar PDF:en)

:wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Vilken ELF-olja?

Post by Stymie »

Jag hade valt en olja som är RN0700-godkänd, inget annat. I så fall finns det många olika oljor att välja mellan. För att få hundra procent klarhet i vad som passar din motor bäst, så får du ringa fransoserna och fråga vad som gäller din motortyp med VVT-drevet. ELF-oljan som Dennis föreslagit är i alla fall ett säkert kort.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Vilken ELF-olja?

Post by Dennis »

På så gamla motorer som ändå gått över garanti tiden så är det upp till kunden att slå i vilken olja som helst, eller till och med mosa ner bananer eller sniglar i oljehålet :!: :wink: ,det är ju halt det också...
Vill man ha...
- Tyst gång och rätt funktion på vvt-drevet.
- Maximalt skydd mot slitage.
- Låga avgasvärden.
- Låg nedbrytning av de skyddande additiven.
- Låg upptagning av fukt, (majonäsbildning)
- Lägre bränsleföbrukning.
- Lättare kallstarter med fullgod smörjning.
- M.m m.m

En A5 energyconserving levererar ovanstående men tyvärr så A3 gör inte det. A5oljan är däremot direkt olämplig i andra applikationer. Liknelse,,,, ett däck som är superbra på varm asfalt är kass på kallt och bött, då finns det kompromisser som inte är bra på något. T.ex rekomendationen att man kan använda A3 olja till vvt-drev motorer också.

-Men gör som ni vill jag fortsätter med A-5 klassning och evolution SXR samt får nöjda och belåtna kunder som kommer tillbaka och undrande varför t.o.m bränsleförbrukningen har sjunkit märkbart :!: :?:

Som liten upplysning så behöver jag 3st olika helsyntet oljor i lager för att tillgodose "vardagsbilbeståndet" sedan får man beställa andra produkter i mellanåt också.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
LOKE
Posts: 204
Joined: 02 Oct 2009, 14:06
Location: Malmö

Re: Vilken ELF-olja?

Post by LOKE »

Oljor är ett riktigt träsk!!! Jag har också 3000mils service på min Laguna men jag brukar byta olja var 1000.e mil , har gjort så på mina bilar och frugans. Har testat en himla massa olika olje fabrikat och aldrig haft några problem.
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Vilken ELF-olja?

Post by Baggis »

Ett träsk var rätta ordet, haha! Det är tydligt att man får lika många svar som personer man frågar :wink: Lite förvånande dock att flertalet inte verkar anse att PDF:en som är från Renault är något att ta på allvar och rätta sig efter.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Vilken ELF-olja?

Post by Stymie »

RN0700 = PDFn gäller anser i alla fall jag med vissa restriktioner. Sen finns det en liten stjärna i dokumentet "*THERE ARE EXCEPTIONS. IF YOU HAVE ANY QUESTIONS, PLEASE CONTACT YOUR RENAULT DEALER." som säger att undantag kan finnas (kanske motorer med VVT-drev etc, vad vet jag). Därför bör man höra med någon med erfarenhet, exempelvis Dennis eller Renault centralt). Men att strunta fulltständigt i informationen tror jag är långsiktigt dumt.

Att byta olja oftare än rekommendationen är inte miljövänligt. Bättre att köra på rätt olja från början. Är man utanför garantin och inte tycker det spelar någon roll att det koksar, slits mer etc så kan man peta i nästan vad som helst.

Läste i en produktspec att den RN0710-oljan jag tryckte i min gamla Laguna II är flytande ner till -39 C. Även detta kan vara av vikt att veta om man bor i kallare trakter.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Vilken ELF-olja?

Post by Baggis »

Renault centralt har jag försökt med, två ggr t.o.m. Första gången så hänvisade de till sina verkstäder och vi vet ju vilka stjärnor det finns där, haha! Andra gången var häromdagen så har inte fått nått svar. Återstår att lita på Dennis the guru :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Vilken ELF-olja?

Post by Dennis »

Jag använder mig av Total/elf's rekomendationer uteslutet. då har jag ryggen fri.
De säger evolution SXR 5w30 till de motorer med vvt-drev, noterbart är att 3,0 V6 24v i espace(saknar vvt-styrning) skall ha exellium 5w40 A3 och samma motor fast med vvt-drev i avantime/Laguna ska ha evolution SXR 5w40 A5. Samma gäller 1,8 2,0 med och utan vvt. Jag vet att det bevisligen funkar, fler än en ScenicII har tystnat i vvt-drevet när den fått olja hos mig istället för hos V.....handeln.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Vilken ELF-olja?

Post by Dennis »

Jag misstänker att Total/elf har ganska bra koll på vilken olja som passar bäst var när man är hovleverantör till Renault och har varit det länge. Dessutom så vore det ju en JÄTTE-besparing om de kunde ta bort en produkt i sortimentet.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Vilken ELF-olja?

Post by Dennis »

Att man förenklar ute på fältet hos åf är nog mest av bekvämlighetsskäl, och resonemanget den oljan passar ganska bra den också, och så har man minskat ner lagerhållningen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Vilken ELF-olja?

Post by Baggis »

Ser nu en sak jag inte tycker mig ha fattat tidigare, kanske var självklart för er "Renault-ofiler" i allmänhet och för dig Dennis i synnerhet, nämligen att Evolution SXR 5W-30 uppfyller inte bara A5/B5 utan även:

RN0700, RENAULT Gasoline
(except 2.0 16V Renault Sport, 2.0 T Renault Sport, V6 Renault Sport)

Förutom de undantag som anges då förstås, som väl inte gäller den "vanliga" F4R-motorn i Scenic då den inte känns särskilt "Sport"? Isf är det ju solklart fall att Evolution SXR 5W-30 är fina fisken :) Fast vad brukar den kosta? Typ > 200 kr litern, hehe?

Hur långt intervall är vettigt? (Är beredd på att även den frågan ger många roliga olika svar, hehe!) 3000 mil känns långt, i synnerhet som jag kör med kraftig inblandning av E85, som kan vara lite oljefientligt om det vill sig. Eller iaf ökar risken för att man kör omkring med bränsle i oljan som inte har lyckats dunsta bort.

Och Dennis, du har sagt flera ggr "kör vad ni vill". För min del så har jag ju inte bildat mig en uppfattning än, så jag "vill" inget speciellt. Lutar dock kraftigt åt din rekommendation, i synnerhet om det skulle kunna tysta VVT-drevet så jag slipper lägga ut 10kkr på det förutom den mest troligt kassa kardanaxeln som kostar en massa tusen den med.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Re: Vilken ELF-olja?

Post by matjo690 »

Dennis! I inlägg nr 2 i denna tråden skrev du: "Om du menar i motor, så är det Exellium NF", och nu skriver du: "evolution SXR 5w30 till de motorer med vvt-drev". Visst är det väl så att jag har VVT-drev i min 1,8-02? Är det alltså Evolotion SXR jag skall ha i min då?

Nu är jag dock så förvirrad att jag inte kommer ihåg vilken jag slog i men tror det var den som inte var s.k. "longlife" men inte blev det tyst i drevet... kanske värt ett försök till.
En bisak är ju om någon kan svara på varför min blir tystare och tystare i gången desto äldre oljan blir, dvs nu efter ca 1500 mil är den nästan helt tyst även när det är varm (nu ett annat helsyntetmärke 5-40, men samma sak med ELF, vilken typ det nu var...)
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Vilken ELF-olja?

Post by Dennis »

matjo690 wrote:Dennis! I inlägg nr 2 i denna tråden skrev du: "Om du menar i motor, så är det Exellium NF", och nu skriver du: "evolution SXR 5w30 till de motorer med vvt-drev". Visst är det väl så att jag har VVT-drev i min 1,8-02? Är det alltså Evolotion SXR jag skall ha i min då?
Om du har du vvt-drev, JA
Ditt första inlägg i tråden var i augusti 2008, det är länge sedan. De rekomendationstabeller som var ute då hade NF oljan som alternativolja.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply