Volvo 480 turbo? funkar det?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Team_Hink_Racing
Posts: 271
Joined: 05 Feb 2003, 17:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Team_Hink_Racing »

det är samma lådor på utsidan men vad som skiljer sig på insidan vet jag inte...tror att 440 är mer lik clio 16v låda med starkare drev på ettan osv....volvons heter som vanligt m60 och renaultens typ jb3 nånting
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by BiFFeN</i>
<br />För jag visste inte om den passade rakt av =)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">okej trodde att alla förstog att, om blocket är det samma som sitter i gten,så passar den lådan som sitter i åxå. i praktiken så är volvo motorn samma sak,förutom större grop i kolvarna och annat sprut..
Team_Hink_Racing
Posts: 271
Joined: 05 Feb 2003, 17:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Team_Hink_Racing »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tony</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by BiFFeN</i>
<br />För jag visste inte om den passade rakt av =)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">okej trodde att alla förstog att, om blocket är det samma som sitter i gten,så passar den lådan som sitter i åxå. i praktiken så är volvo motorn samma sak,förutom större grop i kolvarna och annat sprut..
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
jag och tony är helt överens igen...samma borr slaglängd och allt...
kempe
Posts: 70
Joined: 20 May 2003, 09:54
Location: Sweden

Post by kempe »

lådan från r passar fint på 4** kortare lägen och lite annan utväxling.. så då slipper man ju bytta två motorfästen.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kempe</i>
<br />lådan från r passar fint på 4** kortare lägen och lite annan utväxling.. så då slipper man ju bytta två motorfästen.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">man slipper köpa en vxlåda ,om man inte vill.
BiFFeN
Posts: 38
Joined: 09 Dec 2002, 22:23
Location: Sweden
Contact:

Post by BiFFeN »

Men vilken har bäst utväxling då? om man vill köra så bra 0-150 ungefär
BiFFeN
Posts: 38
Joined: 09 Dec 2002, 22:23
Location: Sweden
Contact:

Post by BiFFeN »

Hur svårt är det att koppla el:en? aldrig hållt på med elgrejena till motorn, men ungefär? kopplingschema?
General
Posts: 46
Joined: 07 Dec 2002, 12:06
Location: Sweden
Contact:

Post by General »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by BiFFeN</i>
<br />Hur svårt är det att koppla el:en? aldrig hållt på med elgrejena till motorn, men ungefär? kopplingschema?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

de e som en barnlek. man byter ut hela stammen och allt tillhörande till volvos system
inget man behöver koppla eller så, utan bara köra i kontakterna .
BiFFeN
Posts: 38
Joined: 09 Dec 2002, 22:23
Location: Sweden
Contact:

Post by BiFFeN »

Oj då, låter som ett enkelt jobb jag som har lyssnat på alla på forumet och trott att man klipper alla kablar på renån och klipper alla från motorn och skarvar lite =)

väntar fortfarande på om någon vet vilken växellåda som är bäst, för strippen eller 201m e viktigast, om man mot förmodan skulle dyka upp på ett streetrace ;)
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

[:)]Den vxl som har tätaste stegen är från en org R5 GTT ,men du har ju en GTE så den skillnad som är mellan din och min org 5GTT är inte så stor .Om du inte ska välja en DYR ombyggd låda från ca 10t eller kanske mer.
General
Posts: 46
Joined: 07 Dec 2002, 12:06
Location: Sweden
Contact:

Post by General »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bengt</i>
<br />[:)]Den vxl som har tätaste stegen är från en org R5 GTT ,men du har ju en GTE så den skillnad som är mellan din och min org 5GTT är inte så stor .Om du inte ska välja en DYR ombyggd låda från ca 10t eller kanske mer.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

den lådan man ska ha är ju defenetivt r5 gtt:S. men clions är ochså att rekommendera, sedan komemr ju gte:n. sedan kan du välja från vilken volvo som helst med motorn b18.
smartast är ju att ta GTE:ns , när man ändå har en liggandes =D

att bygga om en låda, tjaa, om man gör det själv kostar det absolut inte 10tusen kronor, dreven kostar inte många hundringar hos volvo.

sedan om man ska ha lite special drev, rakskurna osv. då får man nog ha en plånbok med mer än 10tusen, vilket inte än att rekommendera, eftersom det mer är avsett för jättejätt höga effekter, eller rally körning.

edit: Alla lådor är bolt on.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by BiFFeN</i>
<br />Men vilken har bäst utväxling då? om man vill köra så bra 0-150 ungefär
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">du kan ju testa att byta slutväxel i gte lådan ,borde finnas från andra femmor med lägre utväxling,jag har en hokus pokus låda i min ena gte för när jag jämför med den andra så är det stor skillnad på varvet..vad toppar era gte.?
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

200km/h utan baksäte o passagerarstol o lite annat
testad me G-tech mätare
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by timolo</i>
<br />200km/h utan baksäte o passagerarstol o lite annat
testad me G-tech mätare
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">jag har bara kollat med min hmätare och då kommer jag nästan upp i 200 några km ifrån,med allt i bilen inkl stereo och subblåda..
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

RPM 5300 så de va inte fullt va motorn orkade utan rakan tog slut
Post Reply