Volvo 480 turbo? funkar det?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bengt</i>
<br />[:D]En 5 ts går lätt att besikta till 5GTE (Sammma låda i båda bilarna
utvxl skiljer men blir lägre topphastighet)
broms bak måste bytas mot skivor bak
Så bygg om om du har en bra kaross [;)]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">ja men det finns ju dom ,som påstår att det inte går att besiktiga en gte, med 4**turbo motorn i. Då går det väl inte med en 5Ts med 4**turbo i...
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tony</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bengt</i>
<br />[:D]En 5 ts går lätt att besikta till 5GTE (Sammma låda i båda bilarna
utvxl skiljer men blir lägre topphastighet)
broms bak måste bytas mot skivor bak
Så bygg om om du har en bra kaross [;)]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">ja men det finns ju dom ,som påstår att det inte går att besiktiga en gte, med 4**turbo motorn i. Då går det väl inte med en 5Ts med 4**turbo i...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
.................
[;)]Vist går det ,men skrev jag turbo!
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bengt</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tony</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bengt</i>
<br />[:D]En 5 ts går lätt att besikta till 5GTE (Sammma låda i båda bilarna
utvxl skiljer men blir lägre topphastighet)
broms bak måste bytas mot skivor bak
Så bygg om om du har en bra kaross [;)]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">ja men det finns ju dom ,som påstår att det inte går att besiktiga en gte, med 4**turbo motorn i. Då går det väl inte med en 5Ts med 4**turbo i...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">nej men det va ju det som va frågan från början,om du kollar..
.................
[;)]Vist går det ,men skrev jag turbo!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

[:D] -du söker info om du kan stoppa i en sådan motor , har du sett om renault byggt en sådan bil med den motorn[?], om du hittar de från renaults program så är det hur lätt som hälst att byta...om inte så får du problem med typning [:(].Då återstår bara andra lösningar eller hur. [;)]
Bibbilinsky
Posts: 11
Joined: 19 Jun 2003, 17:46
Location: Sweden
Contact:

Post by Bibbilinsky »

hmmm...tror jag köpte den 480:n utanför jönköping idag...tyckte jag kännde igen e-mail adressen från tidigare inlägg..
undra om det e samma....
aja nu återstår det roliga...att byat ut motorerna:-P...
Bibbilinsky
Posts: 11
Joined: 19 Jun 2003, 17:46
Location: Sweden
Contact:

Post by Bibbilinsky »

ni som byggt om eller vet något om 480 motorn...vad är dom tre svarta plastslangarna som sitter till höger på insuget å går ner till en stor svart "klocka"??
detta va nog bara en av många frågor som kommer att dyka upp under bytet, hoppas det e någon som vet å som gillar att svara på frågor...hehe
tack...MVH Tobbe
kempe
Posts: 70
Joined: 20 May 2003, 09:54
Location: Sweden

Post by kempe »

Det är väl någon ting med avgasrening...sitter lika dant på gte bara att det sitter på andra sidan...så dom slangarna är bara att du struntar i..
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

det är väl kolkanistern.bilprovning blir kanske inte glada om det fattas
Bibbilinsky
Posts: 11
Joined: 19 Jun 2003, 17:46
Location: Sweden
Contact:

Post by Bibbilinsky »

Tack för svaren...
Tror dock inte att det blir det största problemet på besiktningen...det går väl inte å få igenom dom? eller?
nu e 480 motorn ute, tvättad, å allt e ute från volvon...nu e frågan GO eller NO GO???...vad sägaer ni??
Silldro
Posts: 82
Joined: 28 Jan 2003, 23:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Silldro »

Kör på. Problem är till för att lösas!

Borde gå att få igenom den genom besiktningen om bara någon på svenska renault kunde vara snäll och skriva ut ett intyg att bilen får ha samma effekt som GT turbon.

Eller så får man besiktiga bilen som amatörbyggt fordon.

Jag ska byta motor nästa vinter. Borde inte vara några jätte problem tycker jag.
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Silldro</i>
<br />Kör på. Problem är till för att lösas!

Borde gå att få igenom den genom besiktningen om bara någon på svenska renault kunde vara snäll och skriva ut ett intyg att bilen får ha samma effekt som GT turbon.

Eller så får man besiktiga bilen som amatörbyggt fordon.

Jag ska byta motor nästa vinter. Borde inte vara några jätte problem tycker jag.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
1. det räcker inte med att få intyg på Hk
2. Det låter mer vettigt
3. Ha så kul ett tag[;)]
Team_Hink_Racing
Posts: 271
Joined: 05 Feb 2003, 17:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Team_Hink_Racing »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bibbilinsky</i>
<br />ni som byggt om eller vet något om 480 motorn...vad är dom tre svarta plastslangarna som sitter till höger på insuget å går ner till en stor svart "klocka"??
detta va nog bara en av många frågor som kommer att dyka upp under bytet, hoppas det e någon som vet å som gillar att svara på frågor...hehe
tack...MVH Tobbe
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
du menar dom tre som sitter på längst åt höger på insuget?(i bilen riktning)
dom är till boxen för att känna laddtryck en går förmodligen till Wastegaten och den sista går nog till laddtryck givaren(magnetventil kallas den i bland)
allt detta om det är en turbo 440-480 du menar....ska kolla var slangarna i från kol-kanister kommer i från:
Team_Hink_Racing
Posts: 271
Joined: 05 Feb 2003, 17:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Team_Hink_Racing »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Team_Hink_Racing</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bibbilinsky</i>
<br />ni som byggt om eller vet något om 480 motorn...vad är dom tre svarta plastslangarna som sitter till höger på insuget å går ner till en stor svart "klocka"??
detta va nog bara en av många frågor som kommer att dyka upp under bytet, hoppas det e någon som vet å som gillar att svara på frågor...hehe
tack...MVH Tobbe
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
du menar dom tre som sitter på längst åt höger på insuget?(i bilen riktning)

om någon kan lägga upp bilder nånstanns så kan jag fota på min kärra så kan ni se hur det ser ut, kan även fota en org 440 T om ni vill....
dom är till boxen för att känna laddtryck en går förmodligen till Wastegaten och den sista går nog till laddtryck givaren(magnetventil kallas den i bland)
allt detta om det är en turbo 440-480 du menar....ska kolla var slangarna i från kol-kanister kommer i från:
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Bibbilinsky
Posts: 11
Joined: 19 Jun 2003, 17:46
Location: Sweden
Contact:

Post by Bibbilinsky »

oki...tack...då får jag gensat pilla av dom från bilen oxå:-)...den ska skrotas imorgon så det gäller att få ut allt innan dess..
tips på saker som man lätt missar??
Team_Hink_Racing
Posts: 271
Joined: 05 Feb 2003, 17:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Team_Hink_Racing »

bägge boxarna måste du ju ha,
laddtrycks givarwen vänster uppe på torpeden,
hela el systemet,luftmasse mätaren,
tändförstärkaren och spolen sitter ihop nånstans på en snygg platta.
mao plocka allt du kommer åt.
Post Reply