Relä bank / Kangoo

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Odd
Posts: 10
Joined: 22 Jan 2005, 19:06
Location: Haninge

Relä bank / Kangoo

Post by Odd »

Hej,

Har en Kangoo 01:a där bromsljuset nästan alltid är ur funktion.
Har tagit bort kontakten vid bromspedalen och den verkar fungera.
Tycker mig höra ett relä som arbetar när jag trampar ned pedalen.

Mitt problem är att jag inte hittar någon dokumentation som visar var relä banken sitter, och hur man kommer åt den.

Med hälsningar
Odd
Odd Nicolaysen
Odd
Posts: 10
Joined: 22 Jan 2005, 19:06
Location: Haninge

Post by Odd »

Hej igen,

Tråkigt att ingen kunde förklara närmare vad dom olika relä har för funktion och var dom är placerade.
Har kollat i en tysk verkstadshandbok men elbeskrivningen var inte så bra.

Har i varje fall fått mera kunskaper om bromsljus-kontakten.
Det finnes 5 olika kontakter till denna årsmodell !?
Dom är färgmärkta, men 2 olika Bilia verkstäder kunde inte tala om vilken typ jag hade när jag tog med mig kontakten in till butiken.

Man behöver tur så dom har dom olika kontakterna på hyllan så man kan jämföra. Får ni detta problem så kolla plastens färg på kontaktens hölje vid el-stiften, där kan man också utläsa dom sista 6 siffrorna i art.numret.
Art.numret börjar med 7700+dom 6 siffrorna, totalt 10 siffror.

Jämförte enbart 3 olika kontakter och observerade att det förekom 2 och 4 poliga. I mitt fall visade det sig vara fel på kontakten. Men då jag tyckte mig höra ett relä som arbetade, kan någon förklara funktion för 2- och 4-polig ?

Hälsningar
Odd
Odd Nicolaysen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

2 pols brukar sluta till jord.
4 pols brukar sluta både minus och plus. - alternativt att det finns farthållare som kopplas ur när man trampar ner bromsen eller abs som kopplas till.

på vissa modeller kläms kablaget i bakluckan och kortsluter säkringen.
- har du kollat säkringarna?

kolla om du kommer åt reläerna och bygla över det som klickar när du bromsar, för att se om bromsljuset tänds..
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Odd
Posts: 10
Joined: 22 Jan 2005, 19:06
Location: Haninge

Post by Odd »

Tack för svaret.
Felet försvann efter byte av bromsljus-kontakt.
Den som var monterad verkade att fungera när jag mätte den på arbetsbänken, men monterad i bilen hade den en kortare slaglängd och krånglade då.

Reläet är troligen för urkoppling av farthållare. Tänkte inte på det då bilen inte är utrustat med farthållare.

Då min bil nu har gått ca 22000 mil så vore det trevligt om någon kan förklara var reläéne är placerade och vilken funktion dom har. Det är väl dax att dom börjar bli slitna.

Hälsningar
Odd
Odd Nicolaysen
Kangoo02
Posts: 2
Joined: 09 Sep 2019, 22:50
Firstname: Dennis
Surname: Svärd

Re: Relä bank / Kangoo

Post by Kangoo02 »

Hej. Jag undrar om du du löste problemet med broms
Ljusen? Jag har en kangoo-02 och har inga bromsljus som är fungerande heller. Blinkers vänliga lampor och backlampa fungerar. Har bytt bromsljus klossen vid bromspedalen. Men får fortfarande ingen kontakt. Tacksam för hjälp och svar!
Post Reply