Antispinn fundering.

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Tomas N
Posts: 152
Joined: 28 Feb 2005, 20:50
Location: Sandviken

Antispinn fundering.

Post by Tomas N »

Hej.
När ni åker i väg med era bilar i halkan, hur märks det då att antispinnsystemet slår till?
Förutom att instrumenteringen visar att esp slår till så känner jag ingen skillnad i bilen. Har för mig att det ska kännas på liknande sätt som när abs aktiveras. Om jag kommer i en kurva och ligger på lite och får sladd, då jäklar känns det i hela bilen. Det bromsar på olika däck har jag märkt.
På min bil har hela abs-enheten bytts ut tidigare.
/Tomas N.
Last edited by Tomas N on 09 Jan 2009, 10:53, edited 1 time in total.
Tomas Niemeyer, Sandviken.
Renault Megane Sport tourer -10.
User avatar
Tomas N
Posts: 152
Joined: 28 Feb 2005, 20:50
Location: Sandviken

Post by Tomas N »

Hejsan.
Är det ingen som slirar när ni åker iväg :? ?
Mvh Tomas N.
Tomas Niemeyer, Sandviken.
Renault Megane Sport tourer -10.
opA
Posts: 15
Joined: 18 Nov 2008, 22:17
Location: Ulricehamn
Contact:

Post by opA »

http://www.youtube.com/watch?v=m5Ug-udF ... re=related

Tydligen ska de låsas på t.ex bara ett däck o.s.v.
C. Andersson, Ulricehamn
User avatar
Tomas N
Posts: 152
Joined: 28 Feb 2005, 20:50
Location: Sandviken

antispinn fundering.

Post by Tomas N »

Hej.
Det är tydligen inte esp det heter utan det jag undrar över är antispinn, mycket termer :shock: .
/Tomas N.
Tomas Niemeyer, Sandviken.
Renault Megane Sport tourer -10.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

antispinn begränsar effekten till hjulen så att det inte spinner när man gasar...det andra förhindrar att man sladdar
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Hur det känns?
När antispinn går in på min bil så känns bilen trött :D det är väl det ända jag känner

När antisladdet går in bromsar det på diverse hjul tills dess bilen är rak 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

som tony skriver så fungerar ASR genom att antingen så bryter styrboxen effekten eller använder bromsarna för att hjulen inte skall spinna. På renault använder den styrbox brytning.
ESP är mer att den låser ett framhjul i taget för att bilen ska räta upp sig själv
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

esp
electronic stability program (ESP). The ESP compares the movement of the car with the steering-wheel inputs. In the event of a skid or slide, the ESP system is designed to brake one or more of the wheels and, if necessary, reduce the engine power.

anti spin
säger säg själv kanske.
abs-broms / motorbroms på det hjul som avviker i hastighet från de övriga hjulen.

wikipedia och google bistår med fördjupad kunskap

:)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tomas N
Posts: 152
Joined: 28 Feb 2005, 20:50
Location: Sandviken

Post by Tomas N »

Tja.
Kanon med snabba svar!
Jag tycker nämligen själv inte att antispinnen hjälper bilen att spinna mindre vid start, utan jag upplever det som det var på min Laguna -02, dvs utan asp.
Vssa bilar jag kört så känner man tydligt hur asp slår till, med som det känns bromsen. Dottern kör en toyota i hemtjänsten och dom får ideligen lägga ur asp för att dom har kört fast.
/Tomas N.
Tomas Niemeyer, Sandviken.
Renault Megane Sport tourer -10.
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Tomas N wrote:Tja.
Kanon med snabba svar!
Jag tycker nämligen själv inte att antispinnen hjälper bilen att spinna mindre vid start, utan jag upplever det som det var på min Laguna -02, dvs utan asp.
Vssa bilar jag kört så känner man tydligt hur asp slår till, med som det känns bromsen. Dottern kör en toyota i hemtjänsten och dom får ideligen lägga ur asp för att dom har kört fast.
/Tomas N.
Ge full gas vid halt underlag i ettan.. spinner det är något fel.. spinner det inte allt ok... Om du menar din 06a... En del 01or har det inte, likaså en del 02or har ej "anti understyrning" UCL.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
Tomas N
Posts: 152
Joined: 28 Feb 2005, 20:50
Location: Sandviken

Post by Tomas N »

Spinner hur mycket som helst! Ibland låter det lika som när abs slår till. Instrumenteringen visar omedelbart när det spinner, men som sagt jag känner ingen skillnad.
/Tomas N.
Tomas Niemeyer, Sandviken.
Renault Megane Sport tourer -10.
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Låter märkligt... du får nog be om en koll. Kanske finns olika varianter. Om jag ger fullt med min bil (på halt underlag)så känns det direkt att motorn tappar 100hk.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
Tomas N
Posts: 152
Joined: 28 Feb 2005, 20:50
Location: Sandviken

Post by Tomas N »

ok, ska höra med volvo. Men om du tappar 100 hk så har du ju 200 kvar!? :wink:
/Tomas N.
Tomas Niemeyer, Sandviken.
Renault Megane Sport tourer -10.
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Tomas N wrote:ok, ska höra med volvo. Men om du tappar 100 hk så har du ju 200 kvar!? :wink:
/Tomas N.
hehe 8) Snart blir det andra bullar.. coupe på g.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

Mina teorier om bokstavs-systemen...
Lagunan har väl allihop:
- abs
- panikbroms-assistans
- antispinn
- elektronisk diffbroms (en del av antispinn)
- under/över-styrningskontroll (antisladd)

Gemensamt med alla system är att bilen kan åtgärda sina upplevda problem genom att minska hastigheten på ett eller flera hjul. När det gäller bakhjulen så har bilen endast bromsarna att tillgå. När det gäller framhjulen så kan bilen påverka bromsar eller motoreffekt.

Om endast ett hjul börjar spinna vid start på is så hjälper det ju inte att strypa motorn. Då måste det spinnande hjulet bromsas. Kraften överförs då till det andra. Men om ett hjul börjar spinna vid högre bilhastighet så är det nog lämpligare att strypa motorn. Om spinnande hjul börjar bromsas vid hög bilhastighet så steks nog bromsarna ganska snart.

För att detektera sladd så mäts väl både rattvinkel och sidoacceleration. Sen görs väl sisådär ca 100 beräkningar och korrigeringar per sekund...

Tänk att man ska ta hänsyn till alla driftfall. Kan tänka mig att systemet innehåller GANSKA många rader med kod.

Jag vill dra mig tillminnes att det slår om bromsarna när det spinner vid start, men börjar det spinna i högre fart så svimmar motorn.

Provocerar man fram en sladd (har nog aldrig aktiverat antisladdsystemet utan att provocera, ta i trä...) så klapprar det om bromsarna. Klart häftigt och väldigt imponerande hur bra det fungerar.

Var ute på en is en gång å lekte. Körde odubbade vinterdäck. Stank om heta bromsar efteråt :D
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
Post Reply