Startkort Laguna II

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Amigo72
Posts: 41
Joined: 10 May 2010, 13:23
Location: Nacka

Re: Startkort Laguna II

Post by Amigo72 »

Jag har beställt två sådan remote nycklar:
http://www.aliexpress.com/item/ALKcar-b ... 66916.html
och undrar nu om någon vet om den kan fungera att ha till min Laguna II, V16-02.
Det står något om frekvenser som är kompatibla: 315 MHZ, 330 MHZ och 433 MHZ. Knapperna på mitt startkort har blivit så sega och tänkte ha denna som komplement till mitt startkort.

Vad har startkortet för frekvens, om det har någon?
Dara - Nacka
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Startkort Laguna II

Post by Starbright »

Och hur skall du programmera in dem där sakerna då?

Svenska Renaulter använder sig av 433 Mhz frekvenser

korten / fjärrkontrollerna till Laguna II lärs in genom kortläsaren.
Hade du tänkt att pressa in dem där mackapärerna där eller?

Har du problem med fjärrkontrollerna på startkorten, köp nya då!

vissa saker kan man spara in pengar på genom att köpa billigare alternativ, eller beggat.
Startkort går EJ att göra så på.
Det är nya som gäller. Dem måste dessutom förprogrammeras i Frankrike för att kunna fungera. Dvs beställas från auktoriserad verkstad.
Johnny Söderström
Amigo72
Posts: 41
Joined: 10 May 2010, 13:23
Location: Nacka

Re: Startkort Laguna II

Post by Amigo72 »

Tack Johnny!

Det är tänkt att man ska programmera in lås/upplåsningsknapperna genom att ställa dem intill varandra... Som jag har förstått det är det flera som använder den typen av fjärrkontroller som reservnycklar.

Jag har problem med lås/upplåsningsknapperna på båda mina startkort. Det kostar runt 3800 kr att beställa 2 nya på en auktoriserad verkstad. Jag tycker inte att det är så roligt! Korten fungerar fint för övrigt.
Dara - Nacka
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Startkort Laguna II

Post by Tony »

Amigo72 wrote:Tack Johnny!

Det är tänkt att man ska programmera in lås/upplåsningsknapperna genom att ställa dem intill varandra... Som jag har förstått det är det flera som använder den typen av fjärrkontroller som reservnycklar.

Jag har problem med lås/upplåsningsknapperna på båda mina startkort. Det kostar runt 3800 kr att beställa 2 nya på en auktoriserad verkstad. Jag tycker inte att det är så roligt! Korten fungerar fint för övrigt.
Bara sprätta upp korten och löda om knapparna, kostnad 0.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Amigo72
Posts: 41
Joined: 10 May 2010, 13:23
Location: Nacka

Re: Startkort Laguna II

Post by Amigo72 »

Tony, jag håller med att det är den bästa lösningen, men jag har inte lyckats få tag på någon som vågar ge sig in i mitt startkort. Själv vågar jag tyvärr inte sprätta upp och löda det..
Vem kan man fråga i Storstockholm om hjälp med det, tror du?

Jag var på väg att skicka kortet till en reparatör i Storbritannien (keyrepair.co.uk) och en annan som jag hittade på eBay, också i England, men jag tänkte testa fjärrkontrollen jag har beställt först. Som jag har förstått det rätt så plockar reparatör ut knapperna och sätter i nya..
Dara - Nacka
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Startkort Laguna II

Post by Tony »

Amigo72 wrote:Tony, jag håller med att det är den bästa lösningen, men jag har inte lyckats få tag på någon som vågar ge sig in i mitt startkort. Själv vågar jag tyvärr inte sprätta upp och löda det..
Vem kan man fråga i Storstockholm om hjälp med det, tror du?

Jag var på väg att skicka kortet till en reparatör i Storbritannien (keyrepair.co.uk) och en annan som jag hittade på eBay, också i England, men jag tänkte testa fjärrkontrollen jag har beställt först. Som jag har förstått det rätt så plockar reparatör ut knapperna och sätter i nya..
jag brukar löda fast mina istället för att köpa nya, du kan köpa nya skal till nyckeln på ebay, så ser din nyckel som ny ut när du är klar.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Amigo72
Posts: 41
Joined: 10 May 2010, 13:23
Location: Nacka

Re: Startkort Laguna II

Post by Amigo72 »

Tony wrote:
Amigo72 wrote:Tony, jag håller med att det är den bästa lösningen, men jag har inte lyckats få tag på någon som vågar ge sig in i mitt startkort. Själv vågar jag tyvärr inte sprätta upp och löda det..
Vem kan man fråga i Storstockholm om hjälp med det, tror du?

Jag var på väg att skicka kortet till en reparatör i Storbritannien (keyrepair.co.uk) och en annan som jag hittade på eBay, också i England, men jag tänkte testa fjärrkontrollen jag har beställt först. Som jag har förstått det rätt så plockar reparatör ut knapperna och sätter i nya..
jag brukar löda fast mina istället för att köpa nya, du kan köpa nya skal till nyckeln på ebay, så ser din nyckel som ny ut när du är klar.
Ok, jag ska kanske göra ett försök själv..
* Men, visst sitter kortet lös i skalet så att man bara kan lyfta det och sätta i det i nya skalet?
* Hur fungerar det att sätta locket på det nya skalet, måste man limma fast det eller är det bara att lägga på locket?
* Vet du om det är likadant med en 3-knapps startkort, alltså om det inte är krångligare med det? Jag såg på (keyrepair.co.uk) att de inte ville reparera 3-knappskort..
Dara - Nacka
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Startkort Laguna II

Post by Tony »

Amigo72 wrote:
Tony wrote:
Amigo72 wrote:Tony, jag håller med att det är den bästa lösningen, men jag har inte lyckats få tag på någon som vågar ge sig in i mitt startkort. Själv vågar jag tyvärr inte sprätta upp och löda det..
Vem kan man fråga i Storstockholm om hjälp med det, tror du?

Jag var på väg att skicka kortet till en reparatör i Storbritannien (keyrepair.co.uk) och en annan som jag hittade på eBay, också i England, men jag tänkte testa fjärrkontrollen jag har beställt först. Som jag har förstått det rätt så plockar reparatör ut knapperna och sätter i nya..
jag brukar löda fast mina istället för att köpa nya, du kan köpa nya skal till nyckeln på ebay, så ser din nyckel som ny ut när du är klar.
Ok, jag ska kanske göra ett försök själv..
* Men, visst sitter kortet lös i skalet så att man bara kan lyfta det och sätta i det i nya skalet?
* Hur fungerar det att sätta locket på det nya skalet, måste man limma fast det eller är det bara att lägga på locket?
* Vet du om det är likadant med en 3-knapps startkort, alltså om det inte är krångligare med det? Jag såg på (keyrepair.co.uk) att de inte ville reparera 3-knappskort..
kretskortet går att flytta, man byter både fram och baksida, fast man behöver inte, jag har satt ihop et delat kort, och man måste limma ihop halvorna igen.
3knapps kortet som jag har öppnat hade inte samma typ av knappar, annars går det dela och så, men jag antar att det inte blir lika fel på knapparna där eller så har det med årsmodell på kortet.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply