Startkort Laguna II

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Startkort Laguna II

Post by Tony »

Tappade startkortet en gång för mycket,så lås knappen lossnade från kretskortet, fanns inget annat val än att öppna det, använde en morakniv och det gick bra, knappen skulle sitta fastlött på 5enormt små lödningar, kan frstå att det inte tål mycket.
Image

Image
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Kolla att kortet fungerar innan du monterar ihop det, lätt hänt att vrida knappen i fel riktning (den är symmetrisk). Likaså kan man sätta lite epoxylim eller snabblim vid kontakterna så att inte bara de minimala lödningarna håller knapparna. Enligt uppgift så är det bara låsknappen som lossnar, antagligen för att kortet flexar lite för mycket på mitten.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

har ett kort som följde med bilen som inte gick att programera in med clipen,jag öppnade det först, så jag jämförde hur knappen skulle sitta, och jag har provat att det funkar,men skall nog limma lite för säkerhets skull, det sitter säkert bättre då.. [smilie=icon_up.gif]
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
ior69
Posts: 123
Joined: 24 Nov 2007, 09:35
Location: Värnamo

Post by ior69 »

Hej! Jag har lött fast min knapp på mitt Renault kort och det funkar hur bra som helst.
Du behöver bara löda det i alla hörn.
Mats Fredriksson Ort Värnamo
Renault Cotech
Renault Laguna II 2,0T -03
Renault Twingo -98
L2
Posts: 2
Joined: 12 Aug 2009, 14:08
Location: Stockholm

Post by L2 »

Tack för beskrivningen den var mycket bra. För samma fel har jag råkat ut för. Öppnade upp kortet vilket satt väldigt hårt limmat. Prövade sedan med låsknappen bara genom att trycka vid rätt ställe och då verkade det fungera utmärkt.

Lödde sedan fast knappen men den blev sig inte lik. När jag försöker använda kortet är det som att låsknappen har hakat upp sig direkt man sätter dit batteriet. Kan inte se att knappen har låst sig utan jag misstänker det är att jag råkade droppa lite lödtenn på den större pluppen som är närmast låsknappen. Kan det vara det och hur får jag bort det i sådant fall?

Eller kan det vara något annat med lödningen?

Hoppas jag inte lyckades förstöra kortet helt.
Olle Wiklund
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

L2 wrote:Tack för beskrivningen den var mycket bra. För samma fel har jag råkat ut för. Öppnade upp kortet vilket satt väldigt hårt limmat. Prövade sedan med låsknappen bara genom att trycka vid rätt ställe och då verkade det fungera utmärkt.

Lödde sedan fast knappen men den blev sig inte lik. När jag försöker använda kortet är det som att låsknappen har hakat upp sig direkt man sätter dit batteriet. Kan inte se att knappen har låst sig utan jag misstänker det är att jag råkade droppa lite lödtenn på den större pluppen som är närmast låsknappen. Kan det vara det och hur får jag bort det i sådant fall?

Eller kan det vara något annat med lödningen?

Hoppas jag inte lyckades förstöra kortet helt.
kanske lödde för mycket, väldigt fina lödningar som behövs.. gör om gör rätt..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
L2
Posts: 2
Joined: 12 Aug 2009, 14:08
Location: Stockholm

Post by L2 »

Tony wrote:
L2 wrote:Tack för beskrivningen den var mycket bra. För samma fel har jag råkat ut för. Öppnade upp kortet vilket satt väldigt hårt limmat. Prövade sedan med låsknappen bara genom att trycka vid rätt ställe och då verkade det fungera utmärkt.

Lödde sedan fast knappen men den blev sig inte lik. När jag försöker använda kortet är det som att låsknappen har hakat upp sig direkt man sätter dit batteriet. Kan inte se att knappen har låst sig utan jag misstänker det är att jag råkade droppa lite lödtenn på den större pluppen som är närmast låsknappen. Kan det vara det och hur får jag bort det i sådant fall?

Eller kan det vara något annat med lödningen?

Hoppas jag inte lyckades förstöra kortet helt.
kanske lödde för mycket, väldigt fina lödningar som behövs.. gör om gör rätt..
Ja det var lite väl smått för en nybörjare tyvärr. Hur får jag bort det gamla lödtennet?
Olle Wiklund
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Det behövs en tennsug för att få bort smält tenn. Kan även funka att smälta tennet och blåsa kraftigt med luft.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
henrik_74
Posts: 26
Joined: 07 Apr 2009, 20:03
Location: Norrköping

Re:

Post by henrik_74 »

Stymie wrote:Det behövs en tennsug för att få bort smält tenn. Kan även funka att smälta tennet och blåsa kraftigt med luft.
Nej blås inte! Då kan det ju tennet hamna på andra ställen du inte vill ha det!
Använd hellre en lödfläta, tror jag dem heter.
Det är tunna koppartrådar ihopflätade till ett band som suger åt sig tennet när du lägger flätan mellan lödpennan/lödkolven och lödningen som du vill ta bort.
Borde finnas att köpa på Clas Ohlson och Biltema.
Henrik Fransson
Renault Laguna II Euroline -02
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Startkort Laguna II

Post by Stymie »

Du har rätt i att blåsningen kan skapa bekymmer. Dock finns inget utrymme för en lödfläta. En tennsug fungerar nog bäst.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Amigo72
Posts: 41
Joined: 10 May 2010, 13:23
Location: Nacka

Re: Startkort Laguna II

Post by Amigo72 »

Har en Laguna II-02, 1.8, 16V och har exakt samma irriterande problem..
Nu krånglar båda mina startkort. MYCKET SEGT att låsa bilen med dem. Att låsa upp är lättare.

Nu är jag en sån som själv inte vågar ge mig in i startkortet och mecka med den. Senast när jag lämnade in bilen på en renault-verkstad sa de att det inte gick att köpa nya startkort, därför måste jag byta kortläsare och köpa till nya startkort + omprogramering av alltihop = skulle kosta massa tusenlappar, tror att det var 7.000 kr!!! Mycket fräckt, inte verkstaden, men tillverkaren Reanult!!!

Nå, nu undrar jag om någon har tips om en verkstad i Stockholmstrakten som skulle kunna laga mina startkort.

Tar tacksamt emot alla tips!
Dara - Nacka
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Startkort Laguna II

Post by Starbright »

inte gå att beställa nya startkort???

Ska väl gå hur bra som helst... har programerat 3 nya starkort bara nu i veckan på laguna 2:or. Inga problem att få hem och programera dem korten iaf. ca 1800 kr för att prog 1 nytt kort. ca 3000:- för 2 kort. Beställningen från Frankrike tog ca 1 vecka.

Är inte kortläsaren trasig skall inte den behöva bytas heller.
Johnny Söderström
Amigo72
Posts: 41
Joined: 10 May 2010, 13:23
Location: Nacka

Re: Startkort Laguna II

Post by Amigo72 »

Idag ringde jag Bila och ställde frågan om priset på beställning av en startnyckel.. Och du har helt rätt, kostnaden var väldigt när det du nämner.
Nu undrar jag bara om någon känner till en verkstad som skulle kunna laga mina startnycklar i Stockholmstrakten? Jag tänkte om det inte hjälper så kommer jag i så falla beställa en ny.
Dara - Nacka
Amigo72
Posts: 41
Joined: 10 May 2010, 13:23
Location: Nacka

Re: Startkort Laguna II

Post by Amigo72 »

En annan fråga..

Är det skillnad i pris på 2- respektive 3-knapps startnyckel att beställa?
Jag har en av varje och båda krånglar.
Dara - Nacka
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Startkort Laguna II

Post by Starbright »

Ja det skiljer en del. Det beror på att det kortet med 3 knappar är ett Handsfree-kort.

När du beställer se till att beställa rätt kort.
2 olika artikelnummer.
Kan ej pris i huvudet för dem.
Johnny Söderström
Post Reply