Värmen i Laguna

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

hoi, ska genast fara å inhandla.. har varit irriterad som fan nu i veckan när det regnat å varit kallt.. sperc eftersom inte motorvärmarstolparna hade börjat fungera.. btw.. du har ingen lösning på dåligt luftflöde i kupén oxå ;) Blir imma på rutorna om jag inte kör på den där vad-den-nu-heter-knappen(ser ut som en solfjäder) som betyder att den blåser bara luft på rutorna..
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Ja, byt pollenfilter också! Det är ofta nästan tätt och dessutom blött och eländigt!
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

frågade på volvo när jag köpte bilen och han sa att man inte behöver byta ett helt filter, gör ingen skillnad påstod han.. men jag ska ta å höra vad det kostar ;)

är det billigt så.. har ju nu i efterhand märkt att dom inte är så bra på råd till Renault som dom var till min volvo ;)
lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

Köp pollenfilter hos Mekonomen t.ex., det kostar om jag inte mins fel mellan 150 och 200 SEK där, klart billigare än Volvo iallafall! Det är uselt att det inte ingår i någon service att byta det filtret. Livslängden är runt 2000 mil bara!
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

kanske tar å gör det.. ska kolla vilket av dom där jag har rabatt på, kommer aldrig ihåg om det är autoparts eller mekonomen.. jag vet att jag även har på Laitis, men dom är så j-vla otrevliga att jag totaldissar dom..
DH-Laguna
Posts: 42
Joined: 23 May 2003, 23:17

Post by DH-Laguna »

Jag bytte termostat i helgen men tyvärr med utan önskat resultat. Det var förb*t kallt i helgen.
Jag ska försöka rensa kylsystemet och byta glykol men jag sätter tyvärr inte alltför mycket förhoppningar till det. Kan det finnas någon ventil på värmepaketet som spökar? Jag har kollar vajrarna från vredet och det verkar funka ok.
HJÄLP! Jag håller på att frysa ihjäl!
DH-Laguna
Posts: 42
Joined: 23 May 2003, 23:17

Post by DH-Laguna »

Det som är skumt är att motortempen går upp finfint.
Det är en 2,0RT (F3R eller F3P kommer aldrig ihåg vilken)
Jag provade att "plåga" bilen lite för att trissa tempen men inte heller då blev det varmare i kupen..... kartongtricket lär nog inte hjälpa särskilt mycket.
Jag börjar bli trött på det här.....
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

ehm.. vad ligger eran tempmätare på då? min ligger på det andra snäppet efter det andra fetare sträcket, sträck 7 totalt om man räknar det första feta som ett.

http://hostname.nu/~vargen/laguna/panel2.jpg
DH-Laguna
Posts: 42
Joined: 23 May 2003, 23:17

Post by DH-Laguna »

Min ligger något högre. Oftast spik på det mittre fetare sträcket eller precis under. Dock är den inte 100% stabil så det leder mig till nästa projekt...... jag ska tömma hela härligheten på kylarvätska i helgen och hälla på ny. Då bör eventuell luft i systemet försvinna. När det är gjort börjar jag tyvärr sina på ideer om vad det kan vara.
Post Reply