Värmen i Laguna

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by DH-Laguna</i>
<br />Min ligger något högre. Oftast spik på det mittre fetare sträcket eller precis under. Dock är den inte 100% stabil så det leder mig till nästa projekt...... jag ska tömma hela härligheten på kylarvätska i helgen och hälla på ny. Då bör eventuell luft i systemet försvinna. När det är gjort börjar jag tyvärr sina på ideer om vad det kan vara.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">det lär väl inte bli mindre luft för att du byter kylvätska,lufta ordentligt istället...
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

min har ju börjat dra betydligt mer, å speciellt nu med vinterdäck (duh!), ska nog köpa termostat, men min ligger oxå benfast där, rör sig inte en millimeter.
DH-Laguna
Posts: 42
Joined: 23 May 2003, 23:17

Post by DH-Laguna »

Jag tänkte ändå byta kylarvätska eftersom jag inte vet vad ägaren före mig har kört på.
Hur som helt. Lufta systemet är vettigt men då bör det sitta ventiler/nipplar någonstans.... var då?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by DH-Laguna</i>
<br />Jag tänkte ändå byta kylarvätska eftersom jag inte vet vad ägaren före mig har kört på.
Hur som helt. Lufta systemet är vettigt men då bör det sitta ventiler/nipplar någonstans.... var då?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">kolla på slangarna,eller liknande,vissa har en luftnippel på termostathuset,men vet inte hur det är på laguna... laguna killarna borde veta det
DH-Laguna
Posts: 42
Joined: 23 May 2003, 23:17

Post by DH-Laguna »

Man kan se vajern och kuggväxeln till reglaget utan att plocka ur handskfacket, man sätter sig helt enkelt på knä utanför bilen på pass-sidan och tittar in under i-brädan.
Tyvärr verkar det också OK.
LagunaBilly
Posts: 4
Joined: 06 Sep 2003, 10:21

Post by LagunaBilly »

Jag har samma fel och har nästan gett upp detta.
Jag har bytt termostat, spolat rent och bytt till "rätt" glykol, bytt luftfiltret, kollat så spjällen stänger ordentligt från vreden, tempen i motorn går upp till hälften men likt för*annat kommer det ingen värme!
Kör 2,5 mil till jobbet med full värme och när jag kliver ur bilen är det varmare i garaget!
Med tanke på alla andra fel jag har haft med bilen (bla växellådsras, konstant strul med bromsarna mm) så väntar jag nog ut lånet ett år till för att aldrig mera skaffa en Laguna igen.
Trist att säga men nu orkar jag inte mer.
Tobbe
Posts: 48
Joined: 07 Dec 2002, 17:11
Location: Sweden
Contact:

Post by Tobbe »

Har ni testat att byta kupéfiltret? Är det igensatt så kommer det inte in så mycket luft.
Är det så att det kommer tillräckligt med luft men ingen värme så kanske värmepaketet är kass?! Vet inte hur det ser ut men någon typ av element måste det ju vara och om lamellerna inte är krya så blir ju verkningsgraden sämre.

Ni kan ju testa att mäta temperaturen i utblåset. Testa både med lågt och högt varvtal på fläkten. Jämför temperaturen med en Laguna med ok värme.
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

humma.. var -10 ikväl när jag kom ut från bion.. startade som en klocka.. blev ju dock aldrig riktigt varm i kupén :\ men men.. huvudsaken är att den startade.. men jag byter nog ändå termostat.. skulle dock ta 3 veckor att få hem, så jag beställde ingen, ska höra på volvo..
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

haha.. en det är ju oftast som vackrast när kung bore har som starkast grepp.. å jo, jag får nog prova den ett par -30 dagar i vinter skulle jag tro..
DH-Laguna
Posts: 42
Joined: 23 May 2003, 23:17

Post by DH-Laguna »

Jag kan meddela att förra vintern hade jag Lagunan i fjällen. -33 var det som kallast och övriga dagar var det -25 -30 ungefär. Funkade klockrent. Servon var lite seg och stötdämparna gnydde men det är ju ganska naturligt. Med beröm godkänt med andra ord. Det var kanske det som tog knäcken på värmepaketet.
Nu är det definitivt ingen vinterbil efter att värme i bakruta och backspeglar också lagt av.

Men kan det verkligen bero på kupefiltret??? Det filtret silar väl friskluften utifrån (eller har jag fattat helt fel). Min bil gör ingen skillnad på värme om jag kör på "vanligt" luftflöde eller recirkulation.....
Tobbe
Posts: 48
Joined: 07 Dec 2002, 17:11
Location: Sweden
Contact:

Post by Tobbe »

Är inte säker men jag tror att all luft cirkulerar genom kupéfiltret, oavsett om du recirkulerar eller inte.

Om du inte vill lägga de 200-300 på ett nytt filter så testa att blåsa rent det gamla eller testa att köra utan och jämför.
Post Reply