Kamremsbyte Laguna -04

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
588
Posts: 170
Joined: 07 Feb 2003, 08:07

Kamremsbyte Laguna -04

Post by 588 »

Hej

Ska snart göra ett kamremsbyte på min Laguna som rullat 24 000 mil. Det är en 2.0 16 v. Brukar man byta vattenpump vid kamremsbyte på denna motor? Är osäker på om kamremmen driver vattenpumpen och isf behöver man väl inte byta den eller brukar man det iaf, Tacksam för svar. Varför jag frågar är att jag frågat på två verkstäder och fått två olika svar den ena vill byta vattenpump och den andra säger att det inte behövs då den inte drivs av kamremmen. Kan ju säga att skiljer ju en del i pris om man gör det ena eller andra. Vid byte av vp byts även drivremmen (servo, ac, etc)

/Roger
Roger Emericsson, Norrköping
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Den verkstaden som säger att vattenpumpen inte drivs av kamremmen bör du inte välja, de vet inte vad de pratar om!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
588
Posts: 170
Joined: 07 Feb 2003, 08:07

Post by 588 »

OK

Tack för snabbt svar, då vet jag att jag måste byta vattenpump när jag ska byta kamremmen.

/Roger
Roger Emericsson, Norrköping
palla
Posts: 73
Joined: 16 Jun 2005, 19:41
Location: Västerås

Post by palla »

Hej !

Du kanske redan bytt kamrem osv ? tänkte säga att det kan vara bra med en Haynes bok, där beskrvs förutom hur man gör med den här Volvo spisen.Även hur du tillverkar några verktyg,för att hålla kammarna på plats när kamremsbytet sker.
Patrik Landell - Västerås
Laguna 2.0S RXE -98 Hgv
Bytt alldeles för mycket....
palla
Posts: 73
Joined: 16 Jun 2005, 19:41
Location: Västerås

Post by palla »

Aha, sorry. Laguna -04 då är det inte nån Volvo rova förmodar jag...
Dock är en Haynes alltid bra att ha.
Patrik Landell - Västerås
Laguna 2.0S RXE -98 Hgv
Bytt alldeles för mycket....
User avatar
MrSmecker
Posts: 182
Joined: 14 Apr 2006, 23:21

Post by MrSmecker »

Den verkstaden som säger att vattenpumpen inte drivs av kamremmen bör du inte välja, de vet inte vad de pratar om!
Om det inte är en F4R 7/46 som bl.a. ligger i gamla scenic. Där drivs vattenpumpen av hjälpaggregatsremmen. Har även sett det i någon Laguna II men är osäker på årsmodell. Kan varit en tidig.
Post Reply