Club Renault Sverige www.clubrenaultsverige.com
Författare Meddelande

<  Allmänt om Renault  ~  Renault Clio 2017 - massor med fel

InläggPostat: tis 06 nov 2018, 19:04
Inlägg: 12Ort: TrollhättanBlev medlem: sön 04 nov 2018, 21:30
Hej

Köpte nyligen en Renault Clio 2017 och allt verkade ok när vi provkörde den. Bilen kommer till os 1 vecka efter och samma dag på kvällen börjar orange lampan att lysa och det stog chech lights.
Kollade runt bilen och allt verkade ok men när jag vred runt på spaken så hade jag endast halvljus. Strax efter så upptäcker jag att infällbara speglar går inte alltid in och idag så slutar främre vindrutetorkare fungera. Om jag spolar då kommer dem igång men om jag flyttar spaken upp och ner så händer inget. Ingen felkod heller.
Tvättade den idag och såg att höger framskärm ligger fel åt alla hål - mot dörren, A stolpen samt stötfångaren. Fick direkt misstankarna om att bilen har varit krockad och beställer Carfax rapport i onödan. Inget särskilt stog där - bortkastade pengar men okey.

Återförsäljaren ( Volvo och Renault ) sa att bilen har de ägt själva och att allt är bra med den. Stog även att service och besiktningen är gjord vilket jag misstänker. Tur att jag har 4 år kvar på garanti och den kommer jag att lämna in snart.

Någon annan som har haft likadana fel/problem med sin Clio ?
Tacksam för svar !

InläggPostat: fre 09 nov 2018, 11:31
AnvändarvisningsbildInlägg: 2892Ort: UppsalaBlev medlem: mån 24 jul 2006, 17:54
Om det är en demobil så kan den ha blivit krockad och reparerad av verkstaden utan att det syns i en CarFax-rapport. Jag hade nog låtit bilen gå tillbaka till säljaren med tanke på de problem som du nämner. Granska färgen på varje del noggrant i både dagsljus, med ficklampa samt i lysrörsljus. Ser du differenser är den säkert omlackerad. Minsta du bör göra är att kolla alla fyra hjulens inställning på en oberoende firma. Om den har varit krockad vill du absolut inte ha fel geometri.

Offline Profil WWW
InläggPostat: fre 09 nov 2018, 12:05
Bilen har använts av bilåterförsäljare. Har varit avställd i 6 månader, gått 500 mil. Kollade med Volvo/Renault verkstad samt försäkringen men de säger att bilen har aldrig blivit krockad. Bonusklass 9 , 0 skadefria år.
Så lätt är det inte att häva köpet. Så säger lagen:
" För att du ska ha rätt att häva köpet måste felet vara allvarligt och av väsentlig betydelse, alternativt att säljaren försökt rätta till felet flera gånger utan att lyckas. Bilfirman har i första hand rätt att reparera bilen eller leverera en annan likvärdig bil. Du kan alltså inte kräva en hävning och dina pengar tillbaka utan att först ge säljaren en chans att lösa problemet."
Ska lämna in den på verkstad om 2 veckor och begära att de gör ordentlig koll. 4 år av garantin har jag kvar.
Färgen har jag inte sett något konstigt på utan bara passningen på skärmen

InläggPostat: lör 10 nov 2018, 22:08
ForumpolisInlägg: 1161Ort: EnvikenBlev medlem: sön 13 aug 2006, 21:41
Gör en oberoende M test på hela bilen och prata med deras jurister!
Hade samma problem för många år sedan på en Peugeot Mi 16.
Säljaren fick byta ut nästan allt däck,fälgar ljuddämpare etc etc.

InläggPostat: lör 10 nov 2018, 23:30
Förlåt men menar du att jag ska begära av verkstad att de gör oberoende M test, eller?

InläggPostat: ons 14 nov 2018, 13:16
Nej.
Du lämnar in bilen på tex M test och ber dom kontrollera bilen åt dig för att eventuellt hitta saker på bilen som verkar felaktiga.
Dom är inte märkesbundna eller samarbetar med någon firma.

InläggPostat: ons 14 nov 2018, 13:41
Kollade nu på bilprovningen och om man skulle göra bilkontroll, bildiagnos och e- diagnos så skulle det gå på 2000:-

InläggPostat: ons 14 nov 2018, 17:01
en billig investering om det visar sig att bilen är krockad förut.

InläggPostat: ons 14 nov 2018, 19:05
Det är det säkert men jag gör så att jag lämnar in bilen på verkstad först och ser vad de hittar. Uppkommer det samma fel igen så gör jag detta. I a f är jag väldigt tacksam för tips

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 1 av 1
9 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori