Club Renault Sverige www.clubrenaultsverige.com
Författare Meddelande

<  Allmänt om Renault  ~  Rost/Lacksläpp baklucka - Renault Scenic III - 12:a (??!!)

InläggPostat: lör 28 maj 2016, 10:02
Inlägg: 36Ort: MölnlyckeBlev medlem: fre 14 aug 2015, 10:00
Gjorde bilen fin igår och hittade då ett gäng bubblor på bakluckan som jag tolkar som början till rostangrepp.

Bubblorna hittade främst i anslutning till krom-listan ovanför nummerskylten, men även fritt på bakluckan.

Kan inte tolka annat än att detta skall vara garantiåtgärd från Renault utan diskussion. Någon som råkat ut för detta tidigare som vet vad som gäller, är det ny lucka eller omlackning som gäller?

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Senast redigerad av PerIpI mån 30 maj 2016, 15:54, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: lör 28 maj 2016, 10:11
AnvändarvisningsbildInlägg: 2892Ort: UppsalaBlev medlem: mån 24 jul 2006, 17:54
Tråkigt att se. Jag tror inte att en omlacknkng kommer att hålla rosten borta. Det är underjobbet som verkar vara dåligt, eller att kromlisten monterats vårdslöst. Garanti bör du prova med.

Offline Profil WWW
InläggPostat: lör 28 maj 2016, 20:41
ForumpolisInlägg: 1161Ort: EnvikenBlev medlem: sön 13 aug 2006, 21:41
Lacksläpp ska gå på garantin.
Haft liknande på vår förra megane 08a och det gick på garantin

InläggPostat: sön 29 maj 2016, 09:12
Tack för svaren, jag skall åka inom och visa upp det så får vi se vad de säger.

Min gissning är att man gjort någon form av borrning (förberedning av montering av krom-listen) och att man sedan inte städat bort spån el. liknande innan lackering och att det är dessa som sedan börjat rosta. Alla bubblor finns från kromlisten och nedanför, ej ovanför.

Hoppas på en ny baklucka då förre ägaren gjorde ett fett veck precis under bakrutan, det hade inneburit två flugor i en smäll.. Återkommer när jag visat upp bilen.

InläggPostat: mån 30 maj 2016, 11:45
Nähä. Bilia-sisjön menar att skadorna enbart gällde lacken (3 års garanti) och därför inte kunde klassas som "rostskada", varför garanti från Renault ej var aktuell. Möjligtvis om jag väntade några år så att det rostade hål först, för då kunde rostskyddsgarantin gå in och täcka det om jag förstod rätt. De rekommenderade att jag tog detta på försäkringen istället (så mycket för rostskyddsgaranti alltså).

Resonemanget var ungefär att det förmodligen finns något i bilens historik (bättringsarbete eller dylikt), som har orsakat detta. Dock kunde besiktningsmannen inte hitta skarv, eller plåtarbete efter något sådant.

Men å andra sidan, om det är Renault som har gjort ett dåligt arbete så borde det finnas massvis med Scenic:ar med liknande skador på nätet och det verkar det ju inte göra, så det talar för att de har rätt. Antar att ni kollat in era bilar och att ni inte hittat liknande skador där?

Valet alltså att kolla med annan Renault-försäljare om de svarar annorlunda, eller att gå på försäkringen och det blir nog det senare.

InläggPostat: mån 30 maj 2016, 14:15
Nej, någon försäkring kommer inte att ta detta. De hade tydliga villkor som friskrev dem från denna typ av skada. Så det verkar som att vi är "on our own" helt enkelt..

Men jag får inte riktigt ihop det att Renault inte vill ta ansvar för en bil som ser ut på detta sätt efter tre o ett halvt år.. Jag får nog ta det en sväng till där.

InläggPostat: mån 30 maj 2016, 14:22
Kollade min 2012:a noggrant. Nu har jag inte kromlisten, men min lucka ser helt felfri ut.

Offline Profil WWW
InläggPostat: tis 31 maj 2016, 06:49
AnvändarvisningsbildInlägg: 2139Ort: StockholmBlev medlem: tis 22 maj 2007, 11:34
PerIpI skrev:
Nähä. Bilia-sisjön menar att skadorna enbart gällde lacken (3 års garanti) och därför inte kunde klassas som "rostskada", varför garanti från Renault ej var aktuell. Möjligtvis om jag väntade några år så att det rostade hål först, för då kunde rostskyddsgarantin gå in och täcka det om jag förstod rätt. De rekommenderade att jag tog detta på försäkringen istället (så mycket för rostskyddsgaranti alltså).

Resonemanget var ungefär att det förmodligen finns något i bilens historik (bättringsarbete eller dylikt), som har orsakat detta. Dock kunde besiktningsmannen inte hitta skarv, eller plåtarbete efter något sådant.

Men å andra sidan, om det är Renault som har gjort ett dåligt arbete så borde det finnas massvis med Scenic:ar med liknande skador på nätet och det verkar det ju inte göra, så det talar för att de har rätt. Antar att ni kollat in era bilar och att ni inte hittat liknande skador där?

Valet alltså att kolla med annan Renault-försäljare om de svarar annorlunda, eller att gå på försäkringen och det blir nog det senare.

Åk tillbaka igen och kräv att de skapar ett garantiärende mot Renault. Låt Renault Sverige avgöra ärendet istället för någon mupp hos en återförsäljare. Dessutom är det väl 5 års nybilsgaranti på din Scenic?

Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Offline Profil
InläggPostat: tis 31 maj 2016, 08:51
Börjar tyvärr att resignera och tänka att de har rätt. Har en tränarkompis i barnens lag som har en lack-verkstad. Skall åka förbi honom och visa skadan och då får jag förmodligen även svar på om bilen är omlackerad (mätning med MY-mätare).

Hans uppfattning verkar vara att lackskyddsgaranti är utsiktslöst med tanke på att den är mer än tre år gammal, han misstänker utifrån bilderna att den är omlackad och att man inte fått tillräcklig täckning över kanterna vid krom-listen, vilket skulle förklara galvsläppet där. Hans prisskattning utifrån bilderna mellan tummen o pekfingret (inklusive den fula bucklan som kräver att rutan monteras bort) mellan 8-10'+moms.. I ett sådant läge så lever vi nog med bubblorna som de är och letar under tiden efter en ersättningslucka i rätt färg. Det blir nog både billigare och bättre.

Någon som vet vad "bildelsbasen" heter i Frankrike, utbudet av krockade Scenic:ar i Frankrike borde ju överstiga det som finns i Sverige...

InläggPostat: tis 31 maj 2016, 12:22
Uppdatering. Var först inom kompisens firma, där de tittade på den. Intrycket där var att de tyckte att det var konstigt att inte Bilia godkände garantin. Tyvärr hittade de inte MY-mätaren när jag var där (så ev. bättring kunde ej kontrolleras), de letade efter färgskarv, men kunde inte hitta sådan..

Jag åkte därför ner till Bilia-Almedal istället. Där blev det fotografering utan diskussion (att mailas till Renault för godkännande) och lovande förhandsbesked om att liknande har gått igenom tidigare (min bil var inte den första med denna typ av skada). YESSS!!! Bucklan riktar de upp mot ett mindre tillägg. Det är så här det skall funka när en bil inte svarar upp mot förväntningarna, bra Bilia-Almedal!!

Lärdomar. (Ursäkta att jag nämner firman här, det skall man kanske inte göra), men jag tänker aldrig mer åka till Bilia-Sisjön när det gäller lack (har även dåliga erfarenheter av dem tidigare). Helt uppenbart försökte Sisjön få mig till att ta detta på försäkringen (mer pengar och mindre strul för dem).

Besked från Renault utlovades inom två veckor, återkommer..

InläggPostat: tis 31 maj 2016, 12:36
Håller tummarna!

Offline Profil WWW
InläggPostat: ons 01 jun 2016, 20:20
Klart det kommer bli godkännt eftersom det kommer inifrån och inte från yttre påverkan.

InläggPostat: fre 03 jun 2016, 14:23
Garantin godkänd! Bilen åker in på lack om en månad cirka!

Vilken tur att garanti verkligen betyder garanti och inte enbart är nånting man viftar med när man säljer bilarna nya!

Problemet i denna soppa förmodligen enbart lack-verkstaden på Bilia-Sisjön där det verkar vara viktigare med egna bonuspengar ("goa" försäkringspengar) än med nöjda kunder.

InläggPostat: fre 03 jun 2016, 16:03
:racesmile:

Offline Profil WWW
InläggPostat: tor 09 jun 2016, 12:56
Du ser trägen vinner!
Var ett solklart garantiärende.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 1 av 2
29 inlägg