" Knirrande" vid styrning och start.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
brickan
Posts: 31
Joined: 03 Sep 2013, 22:24
Location: Fagersta

" Knirrande" vid styrning och start.

Post by brickan »

Hej

Jag har en Renault Clio 2004 som jag är mycket nöjd med. Den har hitintills bara gått 6500 mil och är i bra skick. Men för 6 månader till ett år sedan så upptäckte jag ett "knirrande" "knarrande" just när jag startade bilen och började köra den. (Låter som det kommer bakifrån bilen) Mina kamrater tycker jag är känslig och att det bara är att köra på tills det blir värre.

För ett par veckor sedan började den även "knirra" när jag svänger i ett visst läge. det låter som det kommer från styrningen eller ratten men jag får anta att det kanske är något i framvagnen.

Det är inte alltid man hör det detta knirrande. Men det verkar framför allt höras när det regnar eller har regnat.

Jag läste någonstans på detta forum om andra med liknande oljud och att man trodde det var fjäderbenslagret eller länkarmen som behövde bytas.

Min kamrat menar däremot att min Clio bara gått 6500 mil och att det då inte kan vara fjäderbenslagren som redan är slitna.

Vad tror ni?

Tips och ideer?

Med vänlig hälsning Brickan
Jan Brikell
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: " Knirrande" vid styrning och start.

Post by Robin »

Hjullager kanske ?

Iofs mer ett vinande/dånande ljud.

Jättesvårt att lista ut :/
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
brickan
Posts: 31
Joined: 03 Sep 2013, 22:24
Location: Fagersta

Re: " Knirrande" vid styrning och start.

Post by brickan »

Robin wrote:Hjullager kanske ?

Iofs mer ett vinande/dånande ljud.

Jättesvårt att lista ut :/


Nej. Hjullager är det inte. Det knarrar mer när jag svänger ratten fram och tillbaka i ett visst läge och kommer i från den rörelsen. alltså inte när hjulen rullar"

Det låter som mest när jag i låg hastighet svänger ut från parkeringen till exempel. Det verkar mest låta när det regnar eller har regnet. Vissa dagar hör man det inte alls.
Jan Brikell
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: " Knirrande" vid styrning och start.

Post by Robin »

Bussning eller genomföring från rattaxel till styrväxeln ? :)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
brickan
Posts: 31
Joined: 03 Sep 2013, 22:24
Location: Fagersta

Re: " Knirrande" vid styrning och start.

Post by brickan »

Kan det vara. Men i går när jag kom hem ställde jag bilen med öppen ruta, svängde på ratten genom fönstret och lyssnade. Ljudet tycks komma från framvagnen. Kanske är någon bussning eller länkarm som börjar bli sliten. Fortsättning följer. Hade tänkt en resa till östersund i dagarna. 110 mil tur o retur. Undrar om jag törs? Hm
Jan Brikell
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: " Knirrande" vid styrning och start.

Post by Robin »

Skulle nog inte oroa mig över ett knirrande ljud vid långkörning sådär. Antar att det är nån bussning nånstans som börjar bli dålig.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Göte J
Posts: 214
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: " Knirrande" vid styrning och start.

Post by Göte J »

Jag förstår inte varför du utesluter övre fjäderbenslagret! Det kan ju bli skadat av tvätt med högtryckstvätt då vatten,salt och sand kan komma in! Bilen är ju mer än 10 år! Att den inte gått mer än 6500 mil säger ju inte allt.
// Göte J
brickan
Posts: 31
Joined: 03 Sep 2013, 22:24
Location: Fagersta

Re: " Knirrande" vid styrning och start.

Post by brickan »

Hej

Nej. Jag har inte uteslutit det. Jag är gsnska okunnig och lyssnar gärna på råd.
Jan Brikell
brickan
Posts: 31
Joined: 03 Sep 2013, 22:24
Location: Fagersta

Re: " Knirrande" vid styrning och start.

Post by brickan »

Göte J wrote:Jag förstår inte varför du utesluter övre fjäderbenslagret! Det kan ju bli skadat av tvätt med högtryckstvätt då vatten,salt och sand kan komma in! Bilen är ju mer än 10 år! Att den inte gått mer än 6500 mil säger ju inte allt.
// Göte J
Brukar det kunna knirra eller knarra vid rattutslag när fjäderbenslagret ör slitet eller skadat?
Tacksam för svar.
Jan Brikell
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: " Knirrande" vid styrning och start.

Post by Stymie »

Nog knirrar och knarrar det om lagringen är dålig. Sedan går fjädrarna sönder om man har otur. Det ligger en stor last på lagerna och det brukar kunna bli torra och rostiga över tiden.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
brickan
Posts: 31
Joined: 03 Sep 2013, 22:24
Location: Fagersta

Re: " Knirrande" vid styrning och start.

Post by brickan »

Stymie wrote:Nog knirrar och knarrar det om lagringen är dålig. Sedan går fjädrarna sönder om man har otur. Det ligger en stor last på lagerna och det brukar kunna bli torra och rostiga över tiden.

kan man felsöka genom att hissa upp bilen och vrida på hjulen eller hur gör man?
Jan Brikell
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: " Knirrande" vid styrning och start.

Post by Stymie »

Felsökning kan man säkert göra på tusen olika sätt, men om man är två personer blir det oftast lättare. Om man lyfter framvagnen så kan en vrida på hjulet till maximalt utslag åt båda hållen samtidigt som den andra personen håller handen över/på respektive led i framvagnen. Både glapp och knarr brukar kunna hittas så. Kan vara lite svårt att komma åt att känna på fjäderbenslagret. Googla MacPherson Strut så att du förstår grundkonstruktionen och var lagret sitter. Lagringen blir väl belastad annorlunda när bilen lyfts upp, men det bör gå att känna om det går hackigt/torrt ändå.

Om du väljer att plocka isär fjäderbenet, tänk på att fjädern är extremt stark och livsfarlig. Rätt verktyg är a och o för att få isär och sätta ihop fjäderbenet.

Ni som skruvar lite oftare i framvagnar, kan ju rätta mig! Nästan tjugo år sedan jag plockade isär ett fjäderben för fjäderbyte.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
brickan
Posts: 31
Joined: 03 Sep 2013, 22:24
Location: Fagersta

Re: " Knirrande" vid styrning och start.

Post by brickan »

Stymie wrote:Felsökning kan man säkert göra på tusen olika sätt, men om man är två personer blir det oftast lättare. Om man lyfter framvagnen så kan en vrida på hjulet till maximalt utslag åt båda hållen samtidigt som den andra personen håller handen över/på respektive led i framvagnen. Både glapp och knarr brukar kunna hittas så. Kan vara lite svårt att komma åt att känna på fjäderbenslagret. Googla MacPherson Strut så att du förstår grundkonstruktionen och var lagret sitter. Lagringen blir väl belastad annorlunda när bilen lyfts upp, men det bör gå att känna om det går hackigt/torrt ändå.

Om du väljer att plocka isär fjäderbenet, tänk på att fjädern är extremt stark och livsfarlig. Rätt verktyg är a och o för att få isär och sätta ihop fjäderbenet.

Ni som skruvar lite oftare i framvagnar, kan ju rätta mig! Nästan tjugo år sedan jag plockade isär ett fjäderben för fjäderbyte.

Tack för ett bra svar


Har köpt en höglyftande domkraft och ska sätta i gång med detta.
Jan Brikell
brickan
Posts: 31
Joined: 03 Sep 2013, 22:24
Location: Fagersta

Re: " Knirrande" vid styrning och start.

Post by brickan »

Jag fick hjälp av fordonsmekaniska här i Fagersta som bytte ut yttre styrlederna+fjädernslager och nu knirrar det inte längre.

Allt som alllt med delar 2400 kronor :-D

superbra pris :-D
Jan Brikell
Post Reply