R16 1970: Värmekran fastnat på kallt

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Tim
Posts: 9
Joined: 03 Nov 2015, 23:44
Firstname: Tim
Surname: Skillgate
Location: Stockholm

R16 1970: Värmekran fastnat på kallt

Post by Tim »

Ja, vad gör man om man vill ha lite värme? Är kranen renoveringsbar? Tips på hur man tar bort den? Har du en fungerande som bara ligger och tar plats?
1970 R16 och några konstiga Citroëner.
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: R16 1970: Värmekran fastnat på kallt

Post by Stymie »

Det går att renovera kranen, men det är ett stort jobb för att komma åt den. Möjligen kan du lyckas med att få fart på den genom att lossa slangarna till värmepaketet och fylla paketet med hett vatten.

TIPS! Lämna aldrig värmekranen helt på kallt när du stänger av bilen. Lämna den alltid på ettan eller tvåan. Värmen som kommer att gå igenom kranen gör att kranen går att vrida på.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Magnus Bjelk
Posts: 162
Joined: 09 Dec 2002, 10:07
Location: Malmö
Contact:

Re: R16 1970: Värmekran fastnat på kallt

Post by Magnus Bjelk »

Prova att ta en rejäl tur så att kranen blir varm.
Jag har samma problem på min 68:a så när vintersäsongen väl börjat så stänger jag inte helt. När den sitter fast i kallt läge brukar en tur på ca 5 mil göra susen.
Magnus Bjelk
E-mail:magnus@r16site.com
Web:www.r16site.com
Tim
Posts: 9
Joined: 03 Nov 2015, 23:44
Firstname: Tim
Surname: Skillgate
Location: Stockholm

Re: R16 1970: Värmekran fastnat på kallt

Post by Tim »

Tack för tipsen!

Dessvärre fungerade inte en längre tur med bilen för att få lite värme. Och då det är ett plastvred och en plastmutter längre in (väl?) så vågar jag inte ta i.

Kan en varmspolning av värmepaketet verkligen fungera för att få loss kranen? Det låter alldeles för enkelt för att vara en fransk bil (tro mig, jag har några av ett annat märke!).

I värsta fall blir det alltså att demontera. Jag har Renaults föredömliga reparationsmanualer på svenska. Men när det kommer till värmekranen blir det dessvärre mer skissartatat. Har någon en bra beskrivning/tips eller kanske foton på reparationen?
1970 R16 och några konstiga Citroëner.
User avatar
Magnus Bjelk
Posts: 162
Joined: 09 Dec 2002, 10:07
Location: Malmö
Contact:

Re: R16 1970: Värmekran fastnat på kallt

Post by Magnus Bjelk »

Jag hittade följande i min verkstadshandbok. Tycker det täcker det mesta.

Kranen på min brors 67:a hade korroderat ihop med fästet i torpedväggen och då då behöver man lätta lite på plåten i kupén för att lossa muttern till fästet.

När du ändå är där inne och rotar, kolla hur byxröret (med luftningsslangen) ser ut. Det kan torka och spricka.

Image

Image

Image

Image
Magnus Bjelk
E-mail:magnus@r16site.com
Web:www.r16site.com
Tim
Posts: 9
Joined: 03 Nov 2015, 23:44
Firstname: Tim
Surname: Skillgate
Location: Stockholm

Re: R16 1970: Värmekran fastnat på kallt

Post by Tim »

Tack för all hjälp med tips och idéer! Det här blir ett jobb i vår då andra saker ska fixas under vintern.
1970 R16 och några konstiga Citroëner.
User avatar
Magnus Bjelk
Posts: 162
Joined: 09 Dec 2002, 10:07
Location: Malmö
Contact:

Re: R16 1970: Värmekran fastnat på kallt

Post by Magnus Bjelk »

Jag har nu renoverat min tröga kran.
Anledningen till trögheten var att axeln som gick in till vredet i kupén hade korroderat, och då gick den trögt, men när kranen var varm antar jag att plastbussningen som den gick trögt i värmdes upp och blev lite mjukare, och kran gick lättare.
När jag skrapat bort korrosionen så gick den lätt, men då började den läcka så jag fick byta o-ringen som var stenhård. Satte först dit en 7/16 x 5/8 men den gick för lätt och droppade lite, så jag fick tag i en 10mm ID med 3mm gods som verkar funka.
Magnus Bjelk
E-mail:magnus@r16site.com
Web:www.r16site.com
Post Reply