Vevaxel remskiva

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
baxton
Posts: 12
Joined: 25 Oct 2015, 17:09
Firstname: Christer
Surname: Sundqvist
Location: Norrköping

Vevaxel remskiva

Post by baxton »

Tänkte byta kamremmen på min Megane 2002, med 1.8 lit motor,
motorkod: F4P-720. Men stötte omgående på problem, hur blockerar man vevaxeln så att det går att lossa centrum bulten. Den går inte att blockera med något mothåll, det finns inga
bulthål eller något annat som man skulle kunna använda för att blockera vevaxeln.

Bra tips mottages tacksamt.

baxton
christer sundqvist
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Vevaxel remskiva

Post by Starbright »

Genom att använda en sådan här eller liknande på anmodad plats

http://www.ebay.com/itm/Cam-Timing-lock ... xyGStRw4rq
Johnny Söderström
baxton
Posts: 12
Joined: 25 Oct 2015, 17:09
Firstname: Christer
Surname: Sundqvist
Location: Norrköping

Re: Vevaxel remskiva

Post by baxton »

Tack för tipset, men kan inte se hur den skulle fungera? Jag menar remskivan för remmen som
driver generator och AC.
Kan du beskriva hur verktyget fungerar?

baxton
christer sundqvist
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Vevaxel remskiva

Post by Starbright »

Säger bara så här.

Den motorn du bestämt dig för att byta kamremmen på är inte från en volvo 240.
Den är betydligt mer avancerad än så att byta remmen på.

På framsidan av motorn ( samma sida som kylaren sitter) en bit ned på blocket på hö sida, så sitter den en utvändig E14 skruv.. den skall du skruva bort.. rotera motorn till Ö.d och sedan låsa vevaxeln med det verktyget jag länkade. Det är inte den gängade skruven utan den andra, går lika bra med en borr.. men låsa axeln måste du göra.

Efter det skall kamaxlarna låsas, med det större verktyget.
Detta för at ventiltiderna skall stämma. Om inte verktyget går i perfekt dirrekt , måste även ytterligare ett verktyg användas för att låsa kamdreven, lossa muttrarna till dreven och sedan sätta på verktyget i bakkant. Annars blir det fel.

Om du inte förstår det jag skriver nu, då bör du INTE göra detta jobb utan lämna till en som kan göra det.

Gör du fel går motorn sönder.

detta är inte ett jobb för en nybörjare.
Dessutom frågar jag mig varför du inte skaffar dokumentation innan du påbörjar något liknande jobb som du inte gjort tidigare.. vet du ens hur hårt dem olika skruvarna skall dras??
Eller skall du fråga om allt det också ? :)
Johnny Söderström
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Vevaxel remskiva

Post by Robin »

Muttern tar man lättast bort med mutterknack och behöver då inte låsa den först. Sen ska du självklart göra det.

Är det så att du låser den med en härdad stålborr istället finns risk att den smäller av om centermuttern sitter hårt. Och då har du en halv borr i oljetråget. Använd i så fall en betongborr tex. Rekomenderar dock riktig låspinne, går att shoppa på Ebay.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply