Renault Laguna B56 -98 Går ryckigt.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Hankook
Posts: 1
Joined: 17 Jul 2016, 12:33
Firstname: Jerry
Surname: Magnusson
Location: Nykvarn

Renault Laguna B56 -98 Går ryckigt.

Post by Hankook »

Hej.

Håller på att försöka hjälpa min pensionärsgranne med hennes bil men börjar få huvudvärk nu.

Den har följande symtom.

Ibland när man startar bilen så dör den nästan omgående men oftast hoppar den igång utan problem och går fint på tomgången. När det är dags att köra iväg så brukar den börja rycka ganska ordentligt, ibland så pass att man får motorstopp.

Väl under färd så rycker bilen oftast vid jämt gaspådrag och då får man ge lite mer gas eller ge med sig lite så funkar den igen en liten stund, vid stopp vid tex en korsning eller eller trafikljus så rycker bilen fruktansvärt när det är dags att åka vidare, nästan så man får nackskador.

Ägaren upplever att bilen strular mer när bilen är varm än när den är kall.

Hon fick nedslag på senaste besiktning och då var det avgasvärdena som var tokiga. Följande säger besiktningsprotokollet

1. (EG: 8.2.1.2) CO-halt tomgång, för hög
2. (EG: 8.2.1.2) CO-halt förhöjd tomgång, för hög
3. (EG: 8.2.1.2) HC-halt tomgång, för hög

Värdena:

HC 146 (100)
CO 0.7 (0.5)
CO 2500 0.8 (0.3)

Följande är nybytt:

Luftfilter
Bränslefilter
Tändstift
Tändkablar
Tändspolar

Hoppas verkligen det finns nån här som kan hjälpa mig med problemet så min stackars granne slipper dyr verkstadskostnad :)

Tack på förhand.
Jerry Magnusson
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault Laguna B56 -98 Går ryckigt.

Post by Stymie »

Vilken motor är det? Sitter det en luftmassemätare så skulle jag misstänka den.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Laguna B56 -98 Går ryckigt.

Post by Tony »

Tempgivare ?? borde vara mapsensor på den kolla slangen efter sprickor.
provat att blåsa ur den där motorn ordentligt ?? gissar på att den får gå väldigt lite och väldigt sakta
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply