felkod P0302
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 4
- Joined: 25 Oct 2016, 21:03
- Firstname: margareta
- Surname: jonsson
- Location: Ransta
felkod P0302
Hej!
Behöver lite hjälp här, jag har en renault clio 04 som motorlampan blinkar i.
jag har bytit alla tändstift och bytt tändspole cylinder 2.
Efter det har jag släckt motorlampan men så fort jag startar bilen så kommer den tillbaka igen och den är lika seg att köra. Någon som vet vad jag bör göra mer, förutom att lämna in den på verkstaden?
Hoppas någon kan svara
mvh maggan
Behöver lite hjälp här, jag har en renault clio 04 som motorlampan blinkar i.
jag har bytit alla tändstift och bytt tändspole cylinder 2.
Efter det har jag släckt motorlampan men så fort jag startar bilen så kommer den tillbaka igen och den är lika seg att köra. Någon som vet vad jag bör göra mer, förutom att lämna in den på verkstaden?
Hoppas någon kan svara
mvh maggan
margareta jonsson
Re: felkod P0302
Låter som att det fortfarande är problem. Har du gjort ett kompprov ?
Är det en ethanol motor ? OKQ8 har haft stora problem med kvaliteten på Ethanole vilket gjort att spridare har pajjat på bilar.
Är det en ethanol motor ? OKQ8 har haft stora problem med kvaliteten på Ethanole vilket gjort att spridare har pajjat på bilar.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
-
- Posts: 4
- Joined: 25 Oct 2016, 21:03
- Firstname: margareta
- Surname: jonsson
- Location: Ransta
Re: felkod P0302
Har inte gjort kompprov, vet inte vad det är. Har provat att byta plats på kabeln mellan cylinder 1 och 2 och då dog bilen
margareta jonsson
-
- Posts: 4
- Joined: 25 Oct 2016, 21:03
- Firstname: margareta
- Surname: jonsson
- Location: Ransta
Re: felkod P0302
Då har ja tyvärr ingen annan lösning. Kompressionsprov skulle jag gjort i alla fall. Det kan en verkstad hjälpa dig med.
Har du kollat felkoder efter bytet ? Bytte du mot en ny tändspole ?
Har du kollat felkoder efter bytet ? Bytte du mot en ny tändspole ?
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
-
- Posts: 4
- Joined: 25 Oct 2016, 21:03
- Firstname: margareta
- Surname: jonsson
- Location: Ransta
Re: felkod P0302
Då är det kompressionsprov som är nästa steg.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
-
- Posts: 1058
- Joined: 14 Jan 2011, 22:12
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
- Location: Siggerud ( Norge)
Re: felkod P0302
Låter den normalt när du startar behöver du mest troligt inte göra kompprov.
pröva detta.
Starta bilen. Mest troligt går den på endast 3 cylindrar.
Skruva loss alla skruvarna till tändspolarna. Låt kablarna sitta kvar.
när skruvarna är borttagna så lyfter du upp en tändspole lite från ett av tändstiften. Lyft ca 5-6 cm. Då hör du om den skjuter gnista, och lyfter du den lite mer så bör bilen börja skaka, sätt tillbaka spolen om detta sker. Obs var försiktig och stoppa INTE dit fingrarna under någon som helst omständighet.
Om du lyfter upp en av spolarna och inget händer, du inte hör någon gnista eller dyl så byter du den spolen.
Ifall du inte känner till cylinderföljden på motorn, så kan du ha bytt fel spole när du böt på cyl 2.
Återkom med resultat av detta.
pröva detta.
Starta bilen. Mest troligt går den på endast 3 cylindrar.
Skruva loss alla skruvarna till tändspolarna. Låt kablarna sitta kvar.
när skruvarna är borttagna så lyfter du upp en tändspole lite från ett av tändstiften. Lyft ca 5-6 cm. Då hör du om den skjuter gnista, och lyfter du den lite mer så bör bilen börja skaka, sätt tillbaka spolen om detta sker. Obs var försiktig och stoppa INTE dit fingrarna under någon som helst omständighet.
Om du lyfter upp en av spolarna och inget händer, du inte hör någon gnista eller dyl så byter du den spolen.
Ifall du inte känner till cylinderföljden på motorn, så kan du ha bytt fel spole när du böt på cyl 2.
Återkom med resultat av detta.
Johnny Söderström