Megane II 2.0 16v -05 låter som en diesel (vvt-drev?)

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
crystalii
Posts: 5
Joined: 30 Jul 2016, 21:20
Firstname: Ahmad
Surname: Ardal
Location: Örebro

Megane II 2.0 16v -05 låter som en diesel (vvt-drev?)

Post by crystalii »

Hejsan!

Jag var och köpte en begagnad Megane II 2.0 16v årsmodell 2005 på Blocket igår. Men det känns som att bilen har ett missljud från motorn. Den låter i princip som en dieselmotor trots att det är en bensinmotor. Farsan har samma bil men 1.6 och han har inte detta missljud. Detta ljud låter lika mycket när motorn är kall som varm har jag för mig (ska kolla närmare på detta imorgon). En annan symptom är också att bilen vid några enstaka tillfällen haft problem att starta där varvtalet är oerhört låg och kämpar med att komma igång. Efter andra eller tredje försöket sätts motorn igång dock, och då funkar det bra även om jag stänger av motorn och sätter på igen.

Detta hände vid 2 tillfällen igår, den ena där motorn var någorlunda kall och den andra där motorn var helt varm. Imorse när jag startade den kall så var det inga problem med att komma igång. Har under dagen startat om den flertal gånger utan problem. Samma sak igår förutom de två tillfällena. En annan sak är att bilen inte alls känns som en 2.0 på 133hk. Den är alltså slöare än den borde vara.

Jag har sökt runt lite på symptomen gällande dieselljudet och fann jag att det troligen är en trasig VVT-drev (dephaser pulley), då symptomerna just är missljud som låter som en diesel, svårigheter att starta bilen och förlust av kraft och dålig bränsleekonomi. VVT-drevet blir en kostsam reparation, speciellt då man är tvungen att byta kamrem+ vattenpumpen. Synden är att bilen nyligen (2015-11-13) genomgick en Originalservice hos Rejmes där även kamrem+ vattenpumpen byttes.

Borde inte de ha kollat skicket på VVT-drevet när de gjorde Originalservicen då det ändå inkluderar kontroll av mer eller mindre allt? Jag har läst på Rejmes hemsida att originalservice hos dem har servicegaranti på ett år.

Även fönsterhissen på förarens sida funkar inte, inget händer när man trycker ner/upp den. Inget ljud alls. Några förslag på vad det kan vara?

Mina frågor är: Är det verkligen VVT-drevet? Tror ni servicegarantin kan komma att täcka det här? Dessutom så står det att bilen har en 12-års rostskyddsgaranti som börjar från den datum bilen levererades. Bilen levererades 2004-09-30, så det är fortfarande kvar några månader på rostgarantin. Bilen har nämligen några rostfläckar som jag tänkt lämna in. Rostskyddsgarantin borde väl gälla?

Mvh, en vilsen Renault ägare.
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Megane II 2.0 16v -05 låter som en diesel (vvt-drev?)

Post by Stymie »

Tror inte att servicen täcker fel på VVT-drevet. Vattenpumpen behöver du inte byta om den byttes vid förra tillfället (2015).

Fönsterhissen har troligen en trasig Temicmodul. Kolla på eBay eller hos Autofrance.

Rostskyddsgarantin täcker bara genomrostning eller lackskada från fabrik. Rostrosor pga stenskott etc tas inte på garantin.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Megane II 2.0 16v -05 låter som en diesel (vvt-drev?)

Post by john »

Glöm inte sätta ut hela namnet på inläggen
Allt enligt våra regler på forumet 8)
John Ignell Enviken
crystalii
Posts: 5
Joined: 30 Jul 2016, 21:20
Firstname: Ahmad
Surname: Ardal
Location: Örebro

Re: Megane II 2.0 16v -05 låter som en diesel (vvt-drev?)

Post by crystalii »

Jag är tvärsäker nu på att det är kamaxeldrevet (VVT-drev) som har pajat. Motorn låter ganska bra när motorn är helt kall, men bara motorn har varit på 30 sekunder och blivit någorlunda varm så kommer ljudet. Ljudet finns också bara i tomkörning eller när kopplingen är nedtryckt, alltså vid låga varvtal. När man gasar på lite eller över 1500 RPM så försvinner ljudet typ. Bytte även olja + filter på bilen idag och den gamla oljan var helt svart och som vatten, den har inte varit bytt på ett tag alltså.

Men hur kan oljan vara så gammal om senaste servicen (Originalservice) var 2015-11? Byter de inte oljefilter vid originalservice? Kan det vara att man kört för mycket på den dåliga oljan som kamaxeldrevet pajat?

Angående rostningen så har bilen fått en rostfläck stor som en tumme på karossen. Sedan har lacken gått bort på vissa ställen. Vad menas med genomrostning/lacksläpp från fabrik?

Tack så mycket för svaret förresten :)
Ahmad Ardal
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Megane II 2.0 16v -05 låter som en diesel (vvt-drev?)

Post by Stymie »

Tja ... jag har tyvärr flera dåliga erfarenheter av bilverkstäder där jobben inte blir utförda eller till och med felaktigt. Nu blir väl kanske oljan svart snabbare då du har fel på VVT-drevet. Ett tips framöver för de som inte byter olja och filtret själv är att märka filtret med en liten tuschpenna samt kolla oljan direkt efter bytet.

Rostskador ska i princip komma från insidan och vara genomgående för att garantin ska gälla. Lacksläpp är exempelvis stora partier av färg som släppt från kaross eller klarlack som släppt från underliggande färg. Det kan också vara bubblor i lacken. Helt enkelt, misslyckat underarbete i fabriken. Enklast är att ta bilen till plåt-/skadeverkstaden och få en bedömning gjord av dem.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
crystalii
Posts: 5
Joined: 30 Jul 2016, 21:20
Firstname: Ahmad
Surname: Ardal
Location: Örebro

Re: Megane II 2.0 16v -05 låter som en diesel (vvt-drev?)

Post by crystalii »

Bilen fungerar annars väldigt bra i växellådan och alla övriga funktioner åkt lite m.m. Jag vill helst behålla bilen men det låter som väldigt dyra reparationer, speciellt om det ska göras på märkesverkstad. Hur mycket tror ni jag kommer undan med billigast?
Ahmad Ardal
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Megane II 2.0 16v -05 låter som en diesel (vvt-drev?)

Post by Stymie »

Kamrem med tillbehör inkl vattenpump och VVT-drev på eBay kostar ca 2100 kr + frakt.

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from= ... 0&_sacat=0

Pris i Sverige kan du kolla med Benny på Autofrance (Semesterstängt 4/8 – 14/8) http://autofrance.se/kontakt.html

Lägg sedan på minst 4 timmars arbete (Märkeshandlaren tar säkert 1100 kr/h).Gör du det själv så är det 'gratis'. Du kan eventuellt behöva låsverktyg och en Haynesbok.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
crystalii
Posts: 5
Joined: 30 Jul 2016, 21:20
Firstname: Ahmad
Surname: Ardal
Location: Örebro

Re: Megane II 2.0 16v -05 låter som en diesel (vvt-drev?)

Post by crystalii »

Var hos Rejmes idag och frågade de om kostnadsförslag. Det blev 11 443kr med kamrem o vattenpump.

Dessutom kände han inte igen de senaste Rejmes stämplen på serviceboken, stog bara Rejmes o inte tage Rejmes. Så han tvekar på om kamrem har bytt ens. Det blir bara dåliga nyheter efter dåliga..

Tror ni man kan lita på eBays kamrem då för 2100kr? Är själva arbetet klassat som svårt/expert eller tror ni nån vanlig mekaniker skulle kunna fixa det?
Ahmad Ardal
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Megane II 2.0 16v -05 låter som en diesel (vvt-drev?)

Post by Stymie »

För 11500kr (verkstadspris) - 2300 kr (prylar) får man mycket gjort själv. Tänk bara på att det räknas som ett avancerat jobb.

Om det är den här du menar så är det Renault originaldelar enligt annons.
http://www.ebay.co.uk/itm/DEPHASER-PULL ... sahVNgGYLw

Bäst att byta allt så att DU vet vad som har gjorts med bilen. Alltså även vattenpumpen.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
crystalii
Posts: 5
Joined: 30 Jul 2016, 21:20
Firstname: Ahmad
Surname: Ardal
Location: Örebro

Re: Megane II 2.0 16v -05 låter som en diesel (vvt-drev?)

Post by crystalii »

Håller på o avväger om jag ska fixa den eller sälja. Till det negativa hör det till att bilen har lacksläpp på många ställen, endast har en nyckel och att jag inte köpte den så billigt heller. Hade jag kunnat fixa det själv är väl 2000 ingenting men jag är rädd att det blir minst 2000 arbete på det hos en duglig mekaniker (ej märkes).

Besiktningsperioden har kommit på bilen och undrar om detta fel påverkar utsläppsvärden och / eller andra delar som besiktningen kollar på? Förresten, hur länge kan man köra på det här felet, och kommer det till slut orsaka motorras?
Ahmad Ardal
apnorrk
Posts: 5
Joined: 09 Dec 2014, 14:39
Location: Norrköping

Re: Megane II 2.0 16v -05 låter som en diesel (vvt-drev?)

Post by apnorrk »

Fyller på med mina erfarenheter från Scenic II.

hade tickande dieselljud i bensinmotorn som efter något år blev öronbedövande. Det var VVT som gått sönder. Köpte den på Mekafrance.se (http://mekafrance.se/remskiva/163-remsk ... &results=4). Bilen blev helt tyst, borde gjort det mycket tidigare.

Ny nyckel köpte jag av Carkey i Linköping (http://www.carkey.se) för mindre än halva priset mot Renault.
Anders Pettersson
Post Reply