Clio B -99 där fjärrlåset funkar då & då

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
kenzo
Posts: 106
Joined: 20 Dec 2008, 04:46
Firstname: Anwar
Surname: Murad
Location: Skövde

Clio B -99 där fjärrlåset funkar då & då

Post by kenzo »

Har den infraröda nyckeln.
Den fungerar rätt ofta , men sen kommer de dagar då den inte gör det.

När den funkar är den jättekänslig, glöm att jag kan stå 1 meter från förardörren och låsa upp,, utan jag måste hålla nyckeln intill glaset och rikta mot mottagaren.

Jag hade en del vatten som läckte in via antennen, det har jag nu tätat, och även gjort rent kretskortet till mottagaren.

Är IR-sändaren så känslig att man måste rikta rätt för att låsa upp,
Nyckeln har fräscha batterier,
Anwar Murad
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Clio B -99 där fjärrlåset funkar då & då

Post by Stymie »

Ja, nyckeln måste riktas mot mottagaren i bilen. IR är ju infrarött ljus som har ganska liten spridning. Dessutom ska det genom glas och då får du en viss splittring av ljuset.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
kenzo
Posts: 106
Joined: 20 Dec 2008, 04:46
Firstname: Anwar
Surname: Murad
Location: Skövde

Re: Clio B -99 där fjärrlåset funkar då & då

Post by kenzo »

Så rent krasst så är inget fel,, utan det är så det är helt enkelt,

Låt säg att jag vill byta mottagaren som sitter vid innerbelysningen... är de parade på något sätt ?
Anwar Murad
Göte J
Posts: 215
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Clio B -99 där fjärrlåset funkar då & då

Post by Göte J »

Du säger visserligen att batterierna är frächa men om jag vore som du skulle jag nog prova med ett par nya av välkänt fabrikat.Det händer ju att nya batterier inte är ok. Man tycker spänningen är som den ska, obelastat, men med belastning sjunker den (läs:hög inre resistans)
och man luras felsöka efter fel som inte finns!
// Göte J
kenzo
Posts: 106
Joined: 20 Dec 2008, 04:46
Firstname: Anwar
Surname: Murad
Location: Skövde

Re: Clio B -99 där fjärrlåset funkar då & då

Post by kenzo »

Vad anser du vara välkänt fabrikat? Köpte på macken och kommer ej ihåg märket
Anwar Murad
Göte J
Posts: 215
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Clio B -99 där fjärrlåset funkar då & då

Post by Göte J »

Vad anser du vara välkänt fabrikat? Köpte på macken och kommer ej ihåg märket

Nja, jag måste väl erkänna att jag inte har nån klar bild av vad som äör "välkäönt märke" höjt över alla tvivel! Men tex Varta och kanske väl så viktigt att inköpsstäöllet har bra omsättning på sitt batterilager.
Alltså var det tänkt mer som en allmän uppmaning att kolla så du inte fått dåliga batterier. Förresten kan du med en digitalkamera se IR-strålen från nyckeln och ev. jämföra med någon annans nyckel om din verkar mesig!
// Gölte J
kenzo
Posts: 106
Joined: 20 Dec 2008, 04:46
Firstname: Anwar
Surname: Murad
Location: Skövde

Re: Clio B -99 där fjärrlåset funkar då & då

Post by kenzo »

Göte J wrote:Vad anser du vara välkänt fabrikat? Köpte på macken och kommer ej ihåg märket

Nja, jag måste väl erkänna att jag inte har nån klar bild av vad som äör "välkäönt märke" höjt över alla tvivel! Men tex Varta och kanske väl så viktigt att inköpsstäöllet har bra omsättning på sitt batterilager.
Alltså var det tänkt mer som en allmän uppmaning att kolla så du inte fått dåliga batterier. Förresten kan du med en digitalkamera se IR-strålen från nyckeln och ev. jämföra med någon annans nyckel om din verkar mesig!
// Gölte J

Jag ska kolla om någon på jobbet kör franskt, och jämföra IR strålen. :) . bra tips
Anwar Murad
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Clio B -99 där fjärrlåset funkar då & då

Post by Robin »

Ska du byta sändare så självklart måste du byta mottagaren också. Alltså både nyckel och takdosan.

Men dom är rätt risig. Min Renault 21 -92 kan man skjuta från bakrutan eller snett uppåt från förar eller passagerar dörr, annars rätt död :)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
kenzo
Posts: 106
Joined: 20 Dec 2008, 04:46
Firstname: Anwar
Surname: Murad
Location: Skövde

Re: Clio B -99 där fjärrlåset funkar då & då

Post by kenzo »

Ok [emoji1360] , kanske får gå igenom lödpunkter på mottagaren då det var ärg här o där,
Anwar Murad
Post Reply