Laguna III 1,5 dci

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
cbratticus
Posts: 18
Joined: 28 Nov 2009, 00:28
Location: skara

Laguna III 1,5 dci

Post by cbratticus »

Har ägt en Laguna II i snart 5 år och kamrem bytet närmar sig och det kostar ungefär vad bilen är värd så går i köptankar på en Laguna III 1,5 dci. Det jag har läst och förstått så verkar det vara en mycket underskattad bil med hyfsad kvalitet. Hur ofta byter man kamrem på dessa? 6år? Behöver man även byta partikelfilter eller är det livslångt ? Gillar min gamla Laguna och det är billigt med delar från England och har inga problem med att byta lite leder och spindlar men vill helst undvika bilar med elfel och sånt tjafs men det verkar inte vara nåt större problem på 3an? Nån som vet vad byte av kamrems paket går lös på 3an ungefär?

Nån som har erfarenheter av denna bil?

Jimmy , skara
Jimmy L skara
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Laguna III 1,5 dci

Post by Stymie »

Kamrem: 6 år eller 15000mil, det som kommer först. Vet ej prislappen på en sats med kamremsdelar, men knappast över 2000 kr (vattenpump, packning, rem, spännrullar) från rätt källa.

1,5dci (K9K) är väl beprövad och sitter i massor av olika Renaulter. Partikelfilter är väl 'livslångt' men se till att köra på rätt olja (RN0720-certifierad) så minskar du risken för dålig motor och dåligt filter. Finns ett spjäll i avgassystemet som kan kärva, värt att hålla koll på. Om det inte öppnar sig korrekt kan det bli övertryck och läckage i motorutrymmet.

Laguna III är en mycket bra bil överlag. Bagaget är något mindre än Laguna II dock.

Kontrollera dörrlåsen noga, dvs att de både låser och låser upp. Testa utifrån. Det är ett vanligt att elmotorn för låsning/öppning inte fungerar korrekt. Jag har precis hållit på och jävlats med ett sådant lås.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
cbratticus
Posts: 18
Joined: 28 Nov 2009, 00:28
Location: skara

Re: Laguna III 1,5 dci

Post by cbratticus »

Stymie wrote:Kamrem: 6 år eller 15000mil, det som kommer först. Vet ej prislappen på en sats med kamremsdelar, men knappast över 2000 kr (vattenpump, packning, rem, spännrullar) från rätt källa.

1,5dci (K9K) är väl beprövad och sitter i massor av olika Renaulter. Partikelfilter är väl 'livslångt' men se till att köra på rätt olja (RN0720-certifierad) så minskar du risken för dålig motor och dåligt filter. Finns ett spjäll i avgassystemet som kan kärva, värt att hålla koll på. Om det inte öppnar sig korrekt kan det bli övertryck och läckage i motorutrymmet.

Laguna III är en mycket bra bil överlag. Bagaget är något mindre än Laguna II dock.

Kontrollera dörrlåsen noga, dvs att de både låser och låser upp. Testa utifrån. Det är ett vanligt att elmotorn för låsning/öppning inte fungerar korrekt. Jag har precis hållit på och jävlats med ett sådant lås.

Jättebra , dörrlåsen ska jag absolut kolla.
Vad kan ett kamrembyte gå på ca på verkstad tro? Brukar skruva det mesta själv men just kamrem har jag aldrig vågat mig på och tiden finns knappt heller längre.
Jimmy L skara
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Laguna III 1,5 dci

Post by Stymie »

Säkert över 10000kr hos märkesverkstäder. Andra aktörer billigare, men räkna med 6-7000kr. Det är ju en känd motor och det borde finnas stor vana att byta kamrem på den motorn. Ibland har märkesverkstäderna kampanj på byten för äldre bilar, men det lär väl inte gälla Laguna III än på ett tag.

Vill man slippa kamremsbyte så finns 140hk bensinaren M9R utan turbo med kamrem.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
cbratticus
Posts: 18
Joined: 28 Nov 2009, 00:28
Location: skara

Re: Laguna III 1,5 dci

Post by cbratticus »

Stymie wrote:Säkert över 10000kr hos märkesverkstäder. Andra aktörer billigare, men räkna med 6-7000kr. Det är ju en känd motor och det borde finnas stor vana att byta kamrem på den motorn. Ibland har märkesverkstäderna kampanj på byten för äldre bilar, men det lär väl inte gälla Laguna III än på ett tag.

Vill man slippa kamremsbyte så finns 140hk bensinaren M9R utan turbo med kamrem.

Bensinaren är absolut oxå ett alternativ just för kedjan. Ska testa båda varianterna tänkte jag. Intervallen på 6år / 15000 mil känns helt okej tycker jag, många andra bilar med längre intervaller har ju visat sig att remmen inte håller, men det ska inte behöva kosta skjortan att byta remen på verkstad.
Jimmy L skara
Post Reply