Problem med spjällhus

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Tobiasen
Posts: 8
Joined: 11 Oct 2017, 12:39
Firstname: Tobias
Surname: Nordvall
Location: Gällivare

Problem med spjällhus

Post by Tobiasen »

Hejsan! Har en suzuki men eftersom det är renaultmotorer i dieslarna provar jag här :)

Har varit utan laddtryck i cirka 2 veckor. Var inne på att det var laddtrycksgivaren, då den har varit trasig och bytts ut för 1-1,5 år sedan, och det var exakt samma symtom då.
Felkodsavläsningen sa dock Df226, spjällhus.
Men verkstan som läste av är dessvärre inte inriktad på suzuki så han fick lite tvetydiga felkoder.
Däremot var det felkoder på partikelfilter och laddtryck också men dom koderna gick att radera.
Fick veta att dom inte kan renovera spjällhusen till dessa bilar, och en ny kostar kring 5000, för bara själva delen, sen ska den bytas och kalibreras/programmeras.
Har även en gul lampa dom lyser (en gul ruta med något slags sick-sack mönster i).

Är det någon som har några erfarenheter kring detta? Vill inte förhasta mig med nytt spjällhus i onödan.

Bilen är en Grand vitara 1,9 ddis -07.

Tacksam för svar.
Tobias
Tobias Nordvall
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Problem med spjällhus

Post by Stymie »

OK, det sitter en F9Q i din bil. Det är en normalt sett pålitlig motor. Att få ut rätt felkoder är viktigt och ännu viktigare är att förstå vad de innebär. Jag har ingen koll på DF226, men vet lite om F9Qs vanliga problem.

Motoroljan måste vara en RN0720-certifierad olja för att undvika problem med EGR och turbo. Sköter man inte det så är det bara att invänta raset ... [smilie=001_07.gif]. Det kan alltså vara att EGR-ventilen inte fungerar längre. Kolla här hur man tar isär och rengör: https://www.youtube.com/watch?v=Ogxrkp5LdII

Vanligt är även att differentialtrycksmätningen över partikelfiltret slutar att fungera då slangen till tryckgivaren förstörs av värmen från avgaserna. provblås med munnen. Byt slangar vid stopp.

Här kan du börja att kolla lite ...
https://www.google.se/search?q=F9Q+Df22 ... 8wfm5a2YBg
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Tobiasen
Posts: 8
Joined: 11 Oct 2017, 12:39
Firstname: Tobias
Surname: Nordvall
Location: Gällivare

Re: Problem med spjällhus

Post by Tobiasen »

Men borde inte partikelfiltergivare och egr ha egna sensorer? Inte för att jag vet exakt vad df226 betyder men verkstadskillen sa att det var spjällhus.
Tobias Nordvall
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Problem med spjällhus

Post by Stymie »

Tyvärr kommer det inte alltid upp en egen felkod på respektive del. När diffmätningen på partikelfiltret larmar att det är stopp så står det ’check injection system’ på en Renault. Logiskt eller hur? Ett igensatt filter är inget fel, utan bilen försöker då bara rengöra filtet enligt en förprogrammerad metod. Nåja ... ett spjällhus kostar ca 2300kr på nätet.

Tyvärr vet jag inget om hur Suzuki har implementerat motor och felkoder i sina bilar.

Med lite tur kommer du att få svar av någon som verkligen skruvar på de här motorerna och har mer kolla än jag.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Tobiasen
Posts: 8
Joined: 11 Oct 2017, 12:39
Firstname: Tobias
Surname: Nordvall
Location: Gällivare

Re: Problem med spjällhus

Post by Tobiasen »

Det förklarar ju sick-sack lampan. Den betyder ju enligt instruktionsboken injection system eller startspärrsystem. Och eftersom jag har vid varje felkodsavläsning haft felet "partikelfilter saknas". Kan det ha att göra med laddtrycket, nä?
Tobias Nordvall
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Problem med spjällhus

Post by Stymie »

Får du felkoder som avser avgasrening eller annan skada på motor så går bilen in i Limp Home mode och du ska inte kunna köra bilen mer än att den går framåt någorlunda. Du upplever det som att du har tappat turbon.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Tobiasen
Posts: 8
Joined: 11 Oct 2017, 12:39
Firstname: Tobias
Surname: Nordvall
Location: Gällivare

Re: Problem med spjällhus

Post by Tobiasen »

Knepigt. Har haft felkoder på partikelfilter till och från senaste året, mera till på senare tid. Och den vart ju som sagt orkeslös för ett par veckor sedan. Men kanske värt att börja med avgastryckgivaren för dpf. Vet du/nån annan hur det blir då, försvinner felkoden av sig själv om jag byter givaren eller måste jag få verkstad och få den nollad? Om det nu är det som är felet vill säga?
Tobias Nordvall
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Problem med spjällhus

Post by Stymie »

Backar lite på mina tidigare svar. Check Injection System kan man få om exempelvis bränslefiltret inte bytts. I ett sådant fall så tappar man tryck i fuel railen eftersom inte tillräckligt med soppa kommer fram till dieselpumpen.

Om gasåterledningssystemet (EGR) bråkar på grund av internt kollapsad slang så bore felkod P0403 / P0409 dyka upp i felkodslistan
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... =7&t=11469

Om det är turbotrycksregleraren så brukar den tydligen strula ganska ofta med glappande kontaktstycke. Kan vara värt att undersöka.

Din bil verkar inte ha gått i Limp Home-läge (vilket jag trodde tidigare). Jag skulle nog fokusera på att undersöka alla slangar kring turbon, speciellt kolla om vacuumslangar spruckit.

Vad är det för felkodsavläsare som du använder förresten?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Problem med spjällhus

Post by Stymie »

Tobiasen wrote:Knepigt. Har haft felkoder på partikelfilter till och från senaste året, mera till på senare tid. Och den vart ju som sagt orkeslös för ett par veckor sedan. Men kanske värt att börja med avgastryckgivaren för dpf. Vet du/nån annan hur det blir då, försvinner felkoden av sig själv om jag byter givaren eller måste jag få verkstad och få den nollad? Om det nu är det som är felet vill säga?
Vet inte om just den felkoden kan nolla sig själv. Vissa koder lagras i datorn, medan andra bara syns när det är fel.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Tobiasen
Posts: 8
Joined: 11 Oct 2017, 12:39
Firstname: Tobias
Surname: Nordvall
Location: Gällivare

Re: Problem med spjällhus

Post by Tobiasen »

En annan nämnvärd sak är att på felkodsavläsningen såg han att den hade rengjort partikelfiltret för 45 min sedan, och att det var väldigt lite sot.
Tobias Nordvall
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Problem med spjällhus

Post by Stymie »

Då skulle jag misstänka slangarna till partikelfiltret direkt. Känns konstigt att rengöringsprocessen skulle gått igång precis innan. Troligen har datorn bestämt sig för att tryckdifferensen är för stor och startat reningsprocessen. Har du märkt någon ovanligt hög soppaförbrukning?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Tobiasen
Posts: 8
Joined: 11 Oct 2017, 12:39
Firstname: Tobias
Surname: Nordvall
Location: Gällivare

Re: Problem med spjällhus

Post by Tobiasen »

Alltså jag har alltid tyckt att bilen är törstig. Kommer cirka 55-60 mil på en tank. Och ungefär 50 av dom bilen är landsväg. Tycker det känns mycket för en liten 1,9L.
Men hur ska man kolla slangarna bäst? Är dom långa? Jag får ju aldrig ner munnen dit ner för att blåsa. Eller måste man ta lös dom helt?
Och kan detta hänga ihop med spjällhusfelet?
Tobias Nordvall
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Problem med spjällhus

Post by Stymie »

Det är mycket ... min 1,9dci med automat (momentomvandlare) drog 0,7l.

Du kan se bilder på slangarna (som går mellan partikelfiltret och sensorn) här (såsom de ser ut på Laguna II):
forum.clubrenaultsverige.com/viewtopic.php?f=7&t=11469

Tror inte att det är en tydlig koppling mellan DF226-felet och detta. Jag skulle kolla på slangarna som sitter runt turbon för att se om det finns sprickor i dem. Sedan kolla kontaktstycke till turbotryckregleraren. Det är ju enkla lågkostnadsåtgärder. Därefter rengöra EGR-ventilen.

Sist skulle jag ge mig på spjällhuset.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Tobiasen
Posts: 8
Joined: 11 Oct 2017, 12:39
Firstname: Tobias
Surname: Nordvall
Location: Gällivare

Re: Problem med spjällhus

Post by Tobiasen »

Nu har jag faktist hittat ett fel på partikelfilterhistorien. Mycket riktigt var en av slangarna i princip av. Såg ut att ha smält isär precis som du nämnde.
Dessvärre försvann inte lampan av sig själv.. än iallafall. Om nu inte givaren OCKSÅ har gjort sitt :/
Tobias Nordvall
Tobiasen
Posts: 8
Joined: 11 Oct 2017, 12:39
Firstname: Tobias
Surname: Nordvall
Location: Gällivare

Re: Problem med spjällhus

Post by Tobiasen »

Nu har jag även haft upp spjällhuset. Hur ren som helst inuti. Och spjället gick att stänga fint för hand. Har dock inte provat själva elektriska funktionen. Man borde väl kunna mäta med en multimeter om den får spänning? Men då kommer vi till min fråga: när ska den få signal? Och vilka trådar i kontakten kan det tänkas vara?
Tycker det är lite konstig slump att jag ska ha felkoder på spjällhus, laddtrycksgivare och avgastrycksgivare (dpf). Varav spjällhus och laddtrycks kommer i samma kabelstam (grenar isär 1 dm från givarna först).
Tobias Nordvall
Post Reply