Varselljus på renault megane

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Dettzon
Posts: 6
Joined: 24 Sep 2017, 13:33
Firstname: Dette
Surname: Eriksson
Location: Svärdsjö

Varselljus på renault megane

Post by Dettzon »

Hejsan! Jag har en Renault megane 1.5dci -13 med nå led lampor som sitter under huvudstrålkastaren. Se bild: https://goo.gl/images/AAKrWM Den ena har slocknat. Är det något som måste fungera på besiktningen? Är det någon som vet vart man kan få tag på en ny? Har letat som en galning och det enda jag hittar är den här: https://www.bildelarexpert.se/reservdel ... varselljus. Är det rätt? Det verkar ju vara något universal-kit? Behöver ju igentligen bara 1 lampa. Mvh Dette Eriksson
Dette Eriksson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Varselljus på renault megane

Post by Stymie »

Ja, båda måste fungera eftersom det räknas som positionsljus.

Nu anger du inte vilken sida som är trasig. Men du hittar dem på tre olika ställen. Dels hos Renaults reservdelsavdelningen hos märkeshandlaren dels på skroten dels på nätet.

Ett OEM-nummer jag hittade: 266051882R (dubbelkolla med märkeshandlaren)

Ca 300kr på skroten + frakt
Ca 600 kr ny på nätet + frakt
Från märkeshandlaren, ingen aning men gissar på 1000kr.

Om du har nybilsgaranti kvar, kolla om det ingår i garantiåtagandet.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Dettzon
Posts: 6
Joined: 24 Sep 2017, 13:33
Firstname: Dette
Surname: Eriksson
Location: Svärdsjö

Re: Varselljus på renault megane

Post by Dettzon »

Stymie wrote:Ja, båda måste fungera eftersom det räknas som positionsljus.

Nu anger du inte vilken sida som är trasig. Men du hittar dem på tre olika ställen. Dels hos Renaults reservdelsavdelningen hos märkeshandlaren dels på skroten dels på nätet.

Ett OEM-nummer jag hittade: 266051882R (dubbelkolla med märkeshandlaren)

Ca 300kr på skroten + frakt
Ca 600 kr ny på nätet + frakt
Från märkeshandlaren, ingen aning men gissar på 1000kr.

Om du har nybilsgaranti kvar, kolla om det ingår i garantiåtagandet.
Tack så mycket! Höger sida är det som är trasig. Var precis ut mätte strömmen i kontakten som går in i lampan. Ström finns så det måste ju vara själva lampan som är paj. Försöka att få loss den men där gick jag bet. Hittade bara en skruv på ovansidan (likadan som man skruvade bort till huvudstrålkastaren) som jag skruvade loss. Men lampan sitter helt stumt. Måste man in underifrån på något vis eller?

Googlade på OEM-nummret och det såg ut att vara rätt. Men får bara massa träffar på ryska. Finns det någon svensk sida där man kan köpa dom? Mvh Dette Eriksson

Mvh Dette Eriksson
Dette Eriksson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Varselljus på renault megane

Post by Stymie »

Som sagt, skroten eller märkeshandlaren.

Jag skulle ha ringt den skrot som har strålkastaren på lager och frågat efter den specifika delen du behöver.

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Renau ... 3R/?page=2
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply