Talisman Radiomottagning

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Renault55
Posts: 15
Joined: 16 Jan 2018, 16:19
Firstname: Leif
Surname: Silverstrand
Location: Göteborg

Talisman Radiomottagning

Post by Renault55 »

Jag har haft min Talisman bara 1månad Det blev bensin Intens med BOSE-ljud. Nu är det mycket att lära sig om denna fantastiska bil.
En sak får jag inte ordning på, Radiomottagningen är den sämsta jag upplevt i någon bil, därför tror jag att något antagligen är fel.
Så jag undrar bl.a. var sitter antennen, finns det någon antennförstärkare som kanske inte är inkopplad. Kan man komma åt antenningången på radion, var sitter den i så fall.
Som ni ser så vet jag inte riktigt var jag skall börja leta fel, men det känns lite för vagt att lämna in på verksaden och bara säga att radion går dåligt.
Leif Silverstrand
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Talisman Radiomottagning

Post by Stymie »

Nu vet jag inte om din bil är helt ny eller inte, men både Talisman och Kadjar har haft problem med radion. Det finns tydligen någon uppdatering som ska göras för att det ska bli bättre.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Renault55
Posts: 15
Joined: 16 Jan 2018, 16:19
Firstname: Leif
Surname: Silverstrand
Location: Göteborg

Re: Talisman Radiomottagning

Post by Renault55 »

Bilen är helt ny, jag får leta vidare och fråga verkstaden. Men det blir inte lätt att visa att det är sämre mottagning än det skall vara, när jag inte vet något om hur det ska funka. Jag tänker kablar, anslutningar o.s.v.
Tack för svar.
Leif Silverstrand
micktjar
Posts: 3
Joined: 13 Feb 2015, 05:36

Re: Talisman Radiomottagning

Post by micktjar »

Renault55 wrote:Bilen är helt ny, jag får leta vidare och fråga verkstaden. Men det blir inte lätt att visa att det är sämre mottagning än det skall vara, när jag inte vet något om hur det ska funka. Jag tänker kablar, anslutningar o.s.v.
Tack för svar.
Jag har samma problem med bose stereon fast jag har en Megane och någon uppdatering finns inte


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Lajf79
Posts: 6
Joined: 22 Jan 2018, 20:16
Firstname: Andreas
Surname: Rosengren
Location: Åkersberga

Re: Talisman Radiomottagning

Post by Lajf79 »

Jag har nyss beställt en Talisman från fabrik som bör komma i slutet av våren.
Jag upplevde samma värdelösa radiomottagning på demobilen dom hade på bilfirman. Jag utgick ifrån att det var ett fel på demobilen som knappt gått 100 mil men enligt säljaren berodde det troligen på att Talismanen har digitalradiomottagare och att digitalradion är dåligt utbyggd i Sverige vilket ger den dåliga mottagningen. Jag är inte helt övertygad om att så är fallet men kanske kan vara något att undersöka?
Last edited by Lajf79 on 23 Jan 2018, 09:12, edited 1 time in total.
Andreas Rosengren
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Talisman Radiomottagning

Post by Stymie »

Jag har DAB i Zoen. Kristallklart ljud, men det klipper helt när mottagningen blir dålig. Så ibland blir det flera sekunder utan ljud.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Renault55
Posts: 15
Joined: 16 Jan 2018, 16:19
Firstname: Leif
Surname: Silverstrand
Location: Göteborg

Re: Talisman Radiomottagning

Post by Renault55 »

Lajf79, där blev du lite lurad. Det är inte därför radion går dåligt. Digitalradio är inte utbyggt i Sverige och kommer förmodligen aldrig att bli det heller. Så om inte Radion fungerar på FM-bandet, ja då har vi ingen radio värd namnet. Inte acceptabelt enligt mig. Jag såg i forum att vissa är så desperata att de borrar hål i taket och sätter dit en riktig antenn. Men dit ska vi inte behöva komma hoppas jag.
Åtekommer här när jag vet något mera.
Leif Silverstrand
Lajf79
Posts: 6
Joined: 22 Jan 2018, 20:16
Firstname: Andreas
Surname: Rosengren
Location: Åkersberga

Re: Talisman Radiomottagning

Post by Lajf79 »

Helt klart är det så att digitalradion troligen aldrig blir fullt utbyggd. I Stockholm sänder dock flertalet kanaler med DAB enligt denna länk: https://www.teracom.se/privat/radio/fre ... ler-radio/

Det blir intressant att höra om det löser sig för dig. Jag lär ha samma problem som du när min bil kommer om några månader.
Andreas Rosengren
Renault55
Posts: 15
Joined: 16 Jan 2018, 16:19
Firstname: Leif
Surname: Silverstrand
Location: Göteborg

Re: Talisman Radiomottagning

Post by Renault55 »

Jag har ett verkstadsbesök bokat nästa vecka för modifieringar till radioantennen och/eller kabeln. Vi får hoppas på detta.
Leif Silverstrand
Renault55
Posts: 15
Joined: 16 Jan 2018, 16:19
Firstname: Leif
Surname: Silverstrand
Location: Göteborg

Re: Talisman Radiomottagning

Post by Renault55 »

Ingen lösning ännu. De förslag jag hittat på tyska och franska forum är inte översatta till svenska. Och då "finns de inte" för svenska verkstäder. Jobbar vidare på detta.
Leif Silverstrand
Lajf79
Posts: 6
Joined: 22 Jan 2018, 20:16
Firstname: Andreas
Surname: Rosengren
Location: Åkersberga

Re: Talisman Radiomottagning

Post by Lajf79 »

Mycket märkligt att det inte finns en lösning. Bilen har väl funnits sedan 2016 på utländska marknader så det är inte orimligt att tro att någon annan redan har haft problemet och det borde finnas en lösning från fabrik.
Andreas Rosengren
Renault55
Posts: 15
Joined: 16 Jan 2018, 16:19
Firstname: Leif
Surname: Silverstrand
Location: Göteborg

Re: Talisman Radiomottagning

Post by Renault55 »

Du har helt rätt. Det finns mycket att läsa här.
https://www.talisman-forum.de/index.php ... ioempfang/
du kan låta google översätta om tyskan sviker.
Det är samma sak på franska forum, men varför det inte nått Sverige vet jag inte. Hur många Talisman finns det i Sverige?
Enligt en mycket trovärdig tekniker så är inte en t.ex. tysk lösning tillgänglig att ens läsa om i databasen innan den är översatt till svenska.
Vi får se, jag väntar lite med nödlösningar som fönsterantenn bak, och börja mecka med kabeln under taket, det kan man inte göra själv.
Leif Silverstrand
Lajf79
Posts: 6
Joined: 22 Jan 2018, 20:16
Firstname: Andreas
Surname: Rosengren
Location: Åkersberga

Re: Talisman Radiomottagning

Post by Lajf79 »

Har din ÅF hittat en lösning på problemet med mottagningen? Jag ska hämta min nya Talisman om några veckor och är nyfiken :)
Andreas Rosengren
Renault55
Posts: 15
Joined: 16 Jan 2018, 16:19
Firstname: Leif
Surname: Silverstrand
Location: Göteborg

Re: Talisman Radiomottagning

Post by Renault55 »

Nej inte ännu. Får två veckor sedan fick åf in en annan Talisman med samma problem, den fick lösningen som jag googlat fram. Men mitt chassienummer kommer inte upp för denna åtgärd. Så jag får vänta ett tag till. Det blir hyperintressant hur din radio uppför sig, för hur jag skall hantera framtiden.
Jag återkommer.
Leif Silverstrand
Lajf79
Posts: 6
Joined: 22 Jan 2018, 20:16
Firstname: Andreas
Surname: Rosengren
Location: Åkersberga

Re: Talisman Radiomottagning

Post by Lajf79 »

Ja, det blir intressant. Jag har Bose stereon som tillval, vet ej om du har det, får se om det har någon betydelse annars.
Andreas Rosengren
Post Reply