Renault 4 -72

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Henrik J
Posts: 48
Joined: 14 Jan 2018, 15:02
Firstname: Henrik
Surname: Johansson
Location: Ronneby

Renault 4 -72

Post by Henrik J »

Efter en periods halvseriöst sökande på Blocket dök en R4:a upp i länet, då är det ju bara att slå till! Detta är min första Renault, vi får se var det slutar...

Bilen är ett sunt objekt som stått still sedan -00. Den har en spackelrenovering bakom sig, med omlack i någon okänd beige kulör - vit är originalfärg och så ska det också bli. Hittills har jag koncentrerat mig på att laga rosten som finns och att göra om de "lagningar" som föregående renoverare åstadkommit.

Rutramarna var ruttna i nederkant men jag har lyckats få ihop 4 friska tack vare att två extra dörrar ingick i köpet, men pilligt var det!

Dörrarna på vänstersidan var angripna i framkant där rutramen sitter, men begränsat till "hörnet".

Båda övre gångjärnen på framdörrarna var dåliga, så jag har gjort helt ny infästning på förarsidan och delvis ny på vänster sida.

Plåten runt halva pedalstället och hela nederkanten mot golvet är bytt plus en remsa mot innerskärmen.

Jag borrade bort batterihyllan då en massa spackel ersatt plåten - ett drygt jobb men jag vill ha bort rosten! Det såg mycket bättre ut än vad jag trodde, men ett rejält titthål kikade fram...

Hjulhusen bak var rejält dåliga och lagningarna gjorda med plåt i tjocklek 2 mm, nu är det högra klart och det vänstra lagat i framkant men mittparti och bakkant står på tur.

I nederkant på "trekanterna" (bakom framskärmarna) fanns bara spackel och både golv och utsida behövde bytas.

Största jobbet hittills har varit bakvagnsupphängningen som var "lagad" så att höger bakhjul satt i en olämplig vinkel. Efter tips om en engelsk sida av en bekant hittade jag mått på en jigg hjälpt till att få rätsida på vinklar och hål. Jag gjorde helt nya yttre fästen och fick byta mycket plåt i de båda balkarna som utgör inre fästen. Jag hittade nya bussningar och har blästrat och lackat bärarmarna - nu ser det riktigt prydligt ut.

Jag börjar se slutet på plåtjobbet i alla fall, sedan får lackeraren ta vid och jag kan koncentrera mig på småplock som förgasarrenovering, rengöring av en massa grejer och blästring och lackering av det som går in i blästerskåpet.

Planen är att köra till sommaren, det borde fungera. Bilen är i alla fall besiktigad till hösten.

Lite bilder finns på min profil (Henrik Johansson) här på sidan, jag ska försöka lägga in något här men min digitala kunskap lämnar en del att önska...
Henrik Johansson

Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault 4 -72

Post by Stymie »

Kul och bra jobbat! Om du har Facebook så finns det en 'Renault 4 i Sverige'-grupp där som kan vara intressant för dig. Lite lättare att lägga ut bilder där än här, men fortsätt gärna att göra uppdateringar här.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Henrik J
Posts: 48
Joined: 14 Jan 2018, 15:02
Firstname: Henrik
Surname: Johansson
Location: Ronneby

Re: Renault 4 -72

Post by Henrik J »

Tack! Jag har inte Facebook, så jag tänkte att forumet här är bästa alternativet - jag ska nog klura ut bildproblemet på något sätt, det är första gången jag deltar i ett forum och alla är ju barn i början...
Henrik Johansson

Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
User avatar
Henrik J
Posts: 48
Joined: 14 Jan 2018, 15:02
Firstname: Henrik
Surname: Johansson
Location: Ronneby

Re: Renault 4 -72

Post by Henrik J »

Image

Oui! Skam den som ger sig - ett mikroskopiskt steg för mänskligheten men ett stort för Henrik, nu kan jag ladda upp bilder också. I alla fall en ögonblicksbild från uppbyggnaden av hörnet vänster bak.


Image

Höger sida snudd på färdiglagad med förstärkningsplåten till bältesinfästningen som tjurighetstopp - finns den att få tag på och dessutom är billig vänligen berätta inte för mig: den tog en jäkla tid att göra... Nä, nu är kaffet slut, på't igen!
Henrik Johansson

Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
User avatar
Henrik J
Posts: 48
Joined: 14 Jan 2018, 15:02
Firstname: Henrik
Surname: Johansson
Location: Ronneby

Re: Renault 4 -72

Post by Henrik J »

Orginal nederdel av ramen runt bakluckan var rostig både här och där, men mest under. Dessutom var plåttjockleken upp mot 10 mm , mycket svets där... Efter en trög förmiddag är jag nu i full gång och med lite bockning och svets ligger strax en frisk kopia på arbetsbänken!

Image

Plåten under bakluckan har sett hyfsat frisk ut men igår konstaterade jag hål på vänster sida, bara att bita ihop och dra igång! Bort med en rejäl bit, det brukar ju behövas - men i detta fallet var det bara dåligt 5 cm kring hålet. Det är faktiskt rostskyddsfärg mellan orginal punktsvetsar, tur det - annars hade bilen varit mycket värre.

Image

Jaha, bara att släpa fram mer 0.7-plåt och ersätta med. Svetsa, kyla... svetsa, kyla... När bitarna är färdiga och sprayade med svetsbar rostskyddsprimer lämnar jag garaget och hugger ved, nog med ohälsosamma ångor nu! Väl tillbaka kör jag sista rycket för dagen, allting hel- eller punktsvetsas och efter slipning kan jag nöjd ta kväll efter gott dagsverke!

Image

Image
Henrik Johansson

Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
1898
Posts: 98
Joined: 11 May 2012, 14:47
Location: Färila

Re: Renault 4 -72

Post by 1898 »

Kul att följa projektet och härligt med din entusiasm.
Per Arne Almeflo
Nu: Renault Floride, Renault Kadjar
Förr: Renault 12, Renault 16, Renault Clio, Renault Megane Scenic, Renault Megane Sports Tourer
User avatar
Henrik J
Posts: 48
Joined: 14 Jan 2018, 15:02
Firstname: Henrik
Surname: Johansson
Location: Ronneby

Re: Renault 4 -72

Post by Henrik J »

Tack för uppskattningen! Idag krävdes två omgångar kaffe och lite städning innan energin dök upp - städa är bra, då blir det mesta roligare. Olika perspektiv på tillvaron kan ge oanade resultat - laga rost blir plötsligt ett vettigt alternativ... Min vana trogen hoppade jag på ett nytt spår idag istället för att slutföra gårdagens, en ny bit golv i bagageutrymmet - så får det bli! Jag har köpt lite enkla verktyg, det och fantasi räcker långt! Två bockar ger start på pressningen i mitten.

Image

Sedan nyper jag fast med ett fyrkantsrör, lägger en 5 mm:s plåt som mothåll och knackar ner med plasthammare.

Image

Dags för pressningarna bredvid: mät och bocka! Blev det bra? Nä, du mätte ju på fel pressningar, måttet närmre hjulhusen är mindre! sk*t också, tur att det går att göra om... En bild gick åt pipan så jag hoppar fram lite. I framkant slutar pressningarna i samma nivå som golvet, fram med vinkelslip och snitta. För en gångs skull har jag flyt så överbliven plåt efter bockarna motsvarar snittet från vinkelslipen. Svets, slip och riktning...

Image

Jag sparar golvplåten till senare, tar mig i kragen och svetsar fast den lilla biten som saknas i hjulhuset vänster bak. Sedan får det vara bra!

Image
Henrik Johansson

Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault 4 -72

Post by Stymie »

Snyggt! Du har verkligen kläm på plåtjobben!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Henrik J
Posts: 48
Joined: 14 Jan 2018, 15:02
Firstname: Henrik
Surname: Johansson
Location: Ronneby

Re: Renault 4 -72

Post by Henrik J »

Tackar! Jag har övat en hel del sista åren då och tycker att forma plåt är kul, att sätta dit plåten på bilen är väl inte speciellt kul alla gånger men svårt att komma undan. Jag har ett långprojekt utöver R4:an av annat märke (jag vet inte hur känsligt det är med andra märken här men jag gillar några svenska modeller också varav en står hemma - ledtråd: det är inte Volvo...) som är/var rejält rutten. Åter till R4:a. Det blev en förberedelsekväll med ett tjusigt hål som första del:

Image

Ramen är lagad förut men inte rostskyddad, inte snyggt men det duger - jag måste bli klar någon gång... Golvet i bagaget är vågigt, inte konstigt när plåten som svetsats dit visar sig vara ytterligare en på 2 mm - och massa spackel förstås, dimman tätnar i garaget för en stund. När plåten är bortkapad är det inga problem att rikta resten, tunn plåt är smidigt! På med lite färg också.

Image

Orkar inte börja svetsa golv utan roar mig istället med att göra en del av förstärkningsplåten till bältesinfästningen på vänster sida som saknas och rostskyddar där den ska sitta - förberedelser som sagt!

Image
Henrik Johansson

Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
User avatar
Henrik J
Posts: 48
Joined: 14 Jan 2018, 15:02
Firstname: Henrik
Surname: Johansson
Location: Ronneby

Re: Renault 4 -72

Post by Henrik J »

Det var nog fastlagsbullen vi fick på jobbet idag som gjorde det, jag visste det skulle bli drygt att svetsa dit golvplåten - trångt och bökigt, ryggen och nacken kommer att vara stela imorgon... Men nu sitter den i alla fall - skönt!

Image
Henrik Johansson

Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
User avatar
Henrik J
Posts: 48
Joined: 14 Jan 2018, 15:02
Firstname: Henrik
Surname: Johansson
Location: Ronneby

Re: Renault 4 -72

Post by Henrik J »

Satt i soffan, läste och lyssnade på Thåström - mätt på att svetsa och slipa... Men det kliade ändå lite grand i fingrarna, så dök det upp i skallen: jag behöver ju blästra och lacka delarna till batterihyllan innan jag punktar fast dom på bilen. Låter som en plan! Blästerskåpet är nog det jag gillar bäst hemma i garaget, med rätt blästermedel går det mesta att få bra - aluminium blir riktigt snyggt efter glasblästring t ex. Men det är givetvis som rostborttagare man har mest nytta av det, jag lyckades t o m blästra bakaxeln till min sommarbil - men det krävde att jag fick göra en liten lucka i ena gaveln... Min vedspis är också blästrad där, det var väl inte en av mina bättre idéer men det gick!

Image

Sådärja, delarna till batterihyllan är lagade förut - nästan alla partier där punktsvetsarna suttit var rejält dåliga.

Image

Här finns alla möjligheter att kladda ner det mesta, jag har lyckats med lite av varje - en gång ledde det till flera sjukhusbesök och jag har fortfarande glasbitar från ett lysrör i handen. Men idag gick det galant och skyddsmasken är på, Epoxigrund varnade t o m lackeraren jag köper färg av för - då är det allvar! Dags att sätta punkt med lite färgsprutning.

Image

Pedalstället hängde med av bara farten, det låg blästrat sedan en tid så det behövdes bara en snabb omgång i skåpet. Att lacka är givande, det är få saker som ger sådant uppenbart resultat - man blaskar sedan glatt av färgsprutan och skyndar nöjd ut från ångorna!
Henrik Johansson

Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault 4 -72

Post by Stymie »

Läser och beundrar :-)
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Henrik J
Posts: 48
Joined: 14 Jan 2018, 15:02
Firstname: Henrik
Surname: Johansson
Location: Ronneby

Re: Renault 4 -72

Post by Henrik J »

Tack så hemskt mycket för uppmuntran, det lär behövas om tidsplanen ska hållas! Tanken är att bilen ska vara rostlagad och garagelackad inuti innan mars är över, plåtarbetet är inga problem - inte mycket kvar nu. Jag har dock en idé att prova på tennspackling också, då kan ju tiden rinna iväg snabbt... Snart blir det massor att göra på jobbet också, lär bli en hel del övertid i mars och då orkar i alla fall inte jag att köra hårt i garaget också. Bilen får ju dessutom inte bli en belastning, då är det bara att lägga ner direkt! För mig är det viktigt att inte tvånget styr, ikväll tog t ex energin slut snabbt jag punktade fast lådan i torpedväggen:

Image

Sedan skulle jag rikta ett ställe där batterihyllans gavel är punktad mot torpeden. Det är lite bökigt och jag behöver nog snitta upp plåten för att komma tillrätta med formen (inte alltid bra med tunn plåt...). Efter en stund kom jag på mig själv att sitta i helt andra tankar på framhjulet - bara att släcka ner och gå in - det blev gungstolen och min favoritserie Gaston i hopp om att hitta en R4:a i det omfattande bilgalleriet, det kryllar av R5 men närmare än så här kom jag inte förutom en Fourgonette..

Image
Henrik Johansson

Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
User avatar
Henrik J
Posts: 48
Joined: 14 Jan 2018, 15:02
Firstname: Henrik
Surname: Johansson
Location: Ronneby

Re: Renault 4 -72

Post by Henrik J »

Lite mjukstart på veckan... Jag fick skära bort en bit av torpeden som blivit väl knölig när jag tog bort batterihyllan, så kan det gå när man har bråttom.

Image

Under svetsningen råkade svetsen hamna över golvbrunnen och välta. Rullen med svetstråd trillade av och på något sätt blev det en ögla på tråden som givetvis slutade matas fram efter en stund, bara att klippa vid rullen och börja om - jag räknade rejält irriterad till tio och bet ihop! Ibland undrar jag om någon driver med mig... Nåja, till slut satt den nya plåten och som bonus punktade jag dit ytterdelen av batterihyllan också och lite färg på det. Nu är det klart för att punkta dit gavlarna också.

Image
Henrik Johansson

Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
User avatar
Henrik J
Posts: 48
Joined: 14 Jan 2018, 15:02
Firstname: Henrik
Surname: Johansson
Location: Ronneby

Re: Renault 4 -72

Post by Henrik J »

Dags för gavlarna till batterihyllan: lite mer kräm på svetsen, plåtarna dikt an utan glipor och en kvick svetsning ger fina punkter. Är någon av plåtarna lite tunnare eller rostangripen säger det swosch... Jag lyckades med båda och då får man slipa!

Image

Sedan tog svetsgasen slut - ut och skotta istället, lite frisk luft borde väl uppväga de mindre hälsosamma ångorna från svetsbränd färg i gasform...
Henrik Johansson

Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
Post Reply