3-cylindrig Megane 2.0 - Löst!
Moderator: Forumpolisen
3-cylindrig Megane 2.0 - Löst!
Idag började min Megane plötsligt gå på 3 cylindrar, mptorvarningen började blinka.
Detta efter ha svettats igen köerna i Norrköping.
Jag funderade genast på om det är en tändspole som lagt av.
Men jag rullade försiktigt vidare, varningslampan slocknade men bilen gick ändå inte rent.
Lite längre fram tändes plötsligt Servicelampan och ett meddelande "Check injection" kom upp.
En stund senare slocknade Service och inget meddelande fanns när jag bläddrade fram den menyn. Märkligt.
Nån som kan tipsa om möjliga fel?
Är det vanligt att tändkassetten lägger av?
Jag är också lite misstänksam mot tändstiften, på en Citroen jag hade la ett stift plötsligt av och det visade vara fel stift i. Där stod "pollution fault" på displayen.
Enkelt fel den gången.
Detta efter ha svettats igen köerna i Norrköping.
Jag funderade genast på om det är en tändspole som lagt av.
Men jag rullade försiktigt vidare, varningslampan slocknade men bilen gick ändå inte rent.
Lite längre fram tändes plötsligt Servicelampan och ett meddelande "Check injection" kom upp.
En stund senare slocknade Service och inget meddelande fanns när jag bläddrade fram den menyn. Märkligt.
Nån som kan tipsa om möjliga fel?
Är det vanligt att tändkassetten lägger av?
Jag är också lite misstänksam mot tändstiften, på en Citroen jag hade la ett stift plötsligt av och det visade vara fel stift i. Där stod "pollution fault" på displayen.
Enkelt fel den gången.
Last edited by Mats F on 12 Jul 2018, 08:14, edited 1 time in total.
Mats Fredsson
Megane II CC -05
Megane II CC -05
Re: 3-cylindrig Megane 2.0
Satte i nya tändstift idag, det var en upplevelse.
"groparna" till stiften var fulla av skräp, förmodligen efter en motortvätt, stiften var rent rostiga och tändspolarna lika skitiga. Det blev rejäl rengöring.
Inget av stiften var riktigt sotigt, men de varierade i färg, så det har varit störningar.
Vid start med nya stift gick motorn rent på alla 4, men motorlampan lös med fast sken och servicelampan likaså. Men inget meddelande.
Vid provkörning hackade bilen lätt, och lamporna övergick till blinkande motorlampa och servicelampan slocknade.
Jag köper nya tändspolar nu, de är inte så dyra och har fått utstå tuffa förhållanden, kanske är någon/några knäckta.
"groparna" till stiften var fulla av skräp, förmodligen efter en motortvätt, stiften var rent rostiga och tändspolarna lika skitiga. Det blev rejäl rengöring.
Inget av stiften var riktigt sotigt, men de varierade i färg, så det har varit störningar.
Vid start med nya stift gick motorn rent på alla 4, men motorlampan lös med fast sken och servicelampan likaså. Men inget meddelande.
Vid provkörning hackade bilen lätt, och lamporna övergick till blinkande motorlampa och servicelampan slocknade.
Jag köper nya tändspolar nu, de är inte så dyra och har fått utstå tuffa förhållanden, kanske är någon/några knäckta.
Mats Fredsson
Megane II CC -05
Megane II CC -05
Re: 3-cylindrig Megane 2.0 - Löst!
Efter byte till nya tändspolar spinner den på fint nu.
Jag köpte en enkel felkodsläsare på Biltema och den berättade att jag haft "misfire på cylinder 1".
Nu bytte jag alla 4 tändspolarna ändå, de har ju gått lika långt...
Däremot finns en annan felkod som jag inte förstår:
"Transmission fluid, Temperature sensor, A circuit Range/Performance"
Vetetusan vad det är.
Jag köpte en enkel felkodsläsare på Biltema och den berättade att jag haft "misfire på cylinder 1".
Nu bytte jag alla 4 tändspolarna ändå, de har ju gått lika långt...
Däremot finns en annan felkod som jag inte förstår:
"Transmission fluid, Temperature sensor, A circuit Range/Performance"
Vetetusan vad det är.
Mats Fredsson
Megane II CC -05
Megane II CC -05
- Stymie
- Posts: 3611
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: 3-cylindrig Megane 2.0 - Löst!
Låter som en sensor lämnar omöjliga värden till ECU.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: 3-cylindrig Megane 2.0 - Löst!
Frågan är om det är nåt intressant (som bes bryr sig om...)..?Stymie wrote:Låter som en sensor lämnar omöjliga värden till ECU.
Finns väl ingen temp-koll på vxlådan? (har manuell låda)
Jag ska in till Opus med den i morgon bitti, får se vad de säger.
Jag har f.ö. beställt en Temic-modul, hoppas att det är den som busar med bakre sidorutan, tydligen inte ovanligt fel, om jag förstått rätt.
Update: Bilen passerade bes utan anmärkning, jag bytte temicmodulen igår, men rutan rör sig ändå inte som den ska.
Lyder inte knappen i mittkonsollen, men däremot på förardörren. Skumt.
Mats Fredsson
Megane II CC -05
Megane II CC -05