Fläktmotstånd Clio 1 samt R19

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Trash_bd
Posts: 4
Joined: 17 Jan 2015, 21:37
Location: Köping

Re: Fläktmotstånd Clio 1 samt R19

Post by Trash_bd »

Kan bara tillföra att min erfarenhet från andra bilar är att fläktmotstånden är lättlagade (det sitter en termosäkring som man klipper bort och löder dit en ny), dock så är det som så att om fläktmotståndet ger med sig så brukar det bero på att fläkten är slut och går varm. Så personligen skulle jag byta fläkt och löda dit en sladdstump istället för termosäkringen.
Pontus Wång
Thansaju
Posts: 5
Joined: 18 Mar 2014, 20:26
Location: Halmstad

Re: Fläktmotstånd Clio 1 samt R19

Post by Thansaju »

Lånar tråden lite.

Har också fläktproblem med min R19. Innnan la den av, och några händiga killar "fixade" den, och det tog någon månad och den la av igen. Denna gången höll den i 4 timmar. Nu har killarna lagat den ännu en gång och avrådde mig från att köra den på högsta blås och högsta värme (inget problem då det inte är vinter längre).. MEN, dom sa att jag var tvungen att hitta en ny elkontakt för den då dem smält och dom sa att bilen kunde börja brinna !? Jag hittar inte någon sådan kontakt att köpa på någon bilsajt. Och tänkte eftersom jag läst lite i tråden, räcker det med om jag köper ett nytt fläktmotstånd? Dom säger att bilen har elfel, men jag vet inte ens hur jag letar ett elfel på en bil och borde det inte vara fler saker som inte fungerar? Älskar min R19 och den dagen jag ger upp på att laga den får vara den dagen den är stendöd.
Therese Juhlin
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Fläktmotstånd Clio 1 samt R19

Post by Robin »

Det är ett elfel men ni har ju redan hittat det. Kontaktstycket till motståndet/fläkten brukar det bli dålig kontakt i varav fläkten dör och kontaktstycket smälter.

Endera hitta ett beggat kontaktstycke eller klipp kablarna och lödskarva dom på motståndet så ska problemet vara ur världen.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Fläktmotstånd Clio 1 samt R19

Post by Joakim16v »

Vanligt också att kontakten till fläktstyrningen i instrumentpanelen smälter. Kolla där också..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
MiloJ
Posts: 3
Joined: 17 Aug 2018, 18:24
Firstname: Milo
Surname: Jackson
Location: Göteborg
Contact:

Re: Fläktmotstånd Clio 1 samt R19

Post by MiloJ »

JA skulle även kolla reglage panelen då detta är ett vanligt fel på Clio/R19 att fläkten slutar fungera eller bara vissa lägen.

Felet ligger oftast i fläktreglaget. Dålig kontakt eller brända anslutningar. Eller så kontaktstycket som går in i kupefläkten brukar kunna vara bränd.
Renault Megane Grand Tour GT165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Post Reply