Clio 2003 - Startproblem

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
miklbrandt
Posts: 2
Joined: 11 Sep 2018, 19:20
Firstname: Mikael
Surname: Brandt
Location: Svanesund

Clio 2003 - Startproblem

Post by miklbrandt »

Min Clio har de senaste veckorna börjat krångla lite vid start. Ibland tuggar den utan att starta för att efter några försök komma igång. Ibland tänder den men startmotorn vill inte sparka igång. Har försökt att söka mig till info här på forumet och testat det jag kan med min ringa kunskap.

Startspärrlampan slocknar som den skall, får inga indikationer på att batteriet är kasst, relativt nya tändstift från service tidigare i år. Har samma problem med båda uppsättningar nycklar.

Kopplade loss batteriet och rengjorde runt kontaktytor och då startade den med en gång på båda nycklarna men då inga ytor eller kontakter var överdrivet ärgade känns det som plåster på såren snarare än att åtgärda problemet.

Vad tror ni, kan det vara startmotorn? Läst lite här på forumet om vevaxelgivare, kan det vara den?
Mikael Brandt
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Clio 2003 - Startproblem

Post by Stymie »

Vid problem, prova att sätta en startkabel mellan motorblock och minus på batteriet. kan vara dålig jord som skapar dina problem. Mellan batteri / kaross / motor sitter jordkablage som med åren ärgar sönder. Vissa bilar har flätor, andra har plastbeklädd kabel. Startar bilen varje gång med startkabeln på plats så behöver du byta dessa jordkablage.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
miklbrandt
Posts: 2
Joined: 11 Sep 2018, 19:20
Firstname: Mikael
Surname: Brandt
Location: Svanesund

Re: Clio 2003 - Startproblem

Post by miklbrandt »

Stymie wrote:Vid problem, prova att sätta en startkabel mellan motorblock och minus på batteriet. kan vara dålig jord som skapar dina problem. Mellan batteri / kaross / motor sitter jordkablage som med åren ärgar sönder. Vissa bilar har flätor, andra har plastbeklädd kabel. Startar bilen varje gång med startkabeln på plats så behöver du byta dessa jordkablage.
Någon speciellt lämplig plats på motorblocket eller kan kabeln sättas var som?
Mikael Brandt
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Clio 2003 - Startproblem

Post by Stymie »

Brukar finnas en lyftögla på motorn. I annat fall lämpligt ställe där klämman får plats.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply