Vägledning kring nyckelkort till Laguna -01.

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
daspunner
Posts: 35
Joined: 19 Mar 2017, 01:37
Firstname: David
Surname: Maxim
Location: Varberg

Vägledning kring nyckelkort till Laguna -01.

Post by daspunner »

Hej!

Brukar hjälpa en tjej i grannstaden med hennes bil som är en Laguna från 2001 med 1.8liters motorn. Idag startade inte bilen trots att rätt nyckelkort sattes i. Jag tyckte att hon borde testa sitt andra nyckelkort. Det hade hon inte hunnit men där var batterierna ändå slut. Till råga på allt så har detta kortet blivit tvättat i tvättmaskin så det är inte säkert att det är med i matchen alls.

Nu till lite frågor kring hur det faktiskt funkar etc.

Behövs batteri i nyckelkortet för att kunna starta? Vanligtvis driver det ju bara fjärröppningen till dörrarna och startspärren sköts av annat chip ju. Hur funkar det här? Har null erfarenhet av dessa nyckelkort sedan innan.


Sannolikheten att det klarar sej i en tvättmaskin? Hur känsliga är de?


Kan det vara nåt annat än en felande nyckel som hindrar start? Tändningslås som inte tar emot signal från nyckel etc?



Mvh Dave
David Maxim Tech n Mech
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Vägledning kring nyckelkort till Laguna -01.

Post by Stymie »

Vad får hon för felmeddelande när kortet sticks in? Det är en magnetslinga som avgör om bilen accepterar kortet eller inte. Det ska alltså gå att starta bilen utan att ha ett färskt batteri i nyckeln.

Mycket bra visuell förklaring över hur korten fungerar. Här för Mégane:
https://www.renaultforums.co.uk/17-elec ... pment.html

Det finns flera olika kort till Laguna II beroende på funktioner. Här är ett tidigt 3-knapparskort:
https://www.renaultforums.co.uk/105-lag ... thers.html

Här är ett tidigt 2-knapparskort.
https://www.picclickimg.com/d/l400/pict ... taster.jpg

Exempel på lite lödjobb ...
https://www.youtube.com/watch?v=Krf9ST-mVuI

Tvätta, klämma, tappa eller bryta korten är på sikt dödligt för dem. De är inte vattentäta och man bör snarast ta bort batteriet och torka ur kortet med varmluft direkt efteråt en sådan incident.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Vägledning kring nyckelkort till Laguna -01.

Post by Stymie »

Behöver man mer stöd kring Laguna II så rekommenderas att man startar med att läsa trådarna här;

http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... =25&t=9796

Kommer något okänt upp så kan man naturligtvis starta en ny tråd. :racesmile:
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
daspunner
Posts: 35
Joined: 19 Mar 2017, 01:37
Firstname: David
Surname: Maxim
Location: Varberg

Re: Vägledning kring nyckelkort till Laguna -01.

Post by daspunner »

Tack för svar!

Jag bad henne ringa mej när hon kom från jobbet och gå ut till bilen o ha med sej båda nycklarna. Naturligtvis hade ju bilen självläkt under dagen. Även den tvättade nyckeln funkade fint. Svårt att felsöka när det funkar. Hon nämnde då att något ibland blinkade snabbt vid vissa tillfällen. Fattade inte riktigt vad hon menade. Är det dioden i bilen och vad innebär det i så fall?

Med tanke på vad som hände idag så undrar jag ju naturligtvis vad som var anledningen. Liknande fel har ju tendens att återkomma till en början sporadiskt för att senare bli permanenta.

Har ni någon idé om vad som kan ha krånglat idag? Något som brukar vara vanligt på dessa bilar så att man kan nypa det innan det rasar helt o hållet?

Sist undrar jag om det lagras några felkoder man skulle kunna se med ett rätt grejer typ CLIP eller mer avancerad universalläsare när den som idag inte startar?

/D
David Maxim Tech n Mech
daspunner
Posts: 35
Joined: 19 Mar 2017, 01:37
Firstname: David
Surname: Maxim
Location: Varberg

Re: Vägledning kring nyckelkort till Laguna -01.

Post by daspunner »

Och så var vi tillbaka med att bilen inte startade i morse...
David Maxim Tech n Mech
daspunner
Posts: 35
Joined: 19 Mar 2017, 01:37
Firstname: David
Surname: Maxim
Location: Varberg

Re: Vägledning kring nyckelkort till Laguna -01.

Post by daspunner »

Skulle önska lite info om vilka modeller/årgångar som har kompatibel kortläsare.
David Maxim Tech n Mech
daspunner
Posts: 35
Joined: 19 Mar 2017, 01:37
Firstname: David
Surname: Maxim
Location: Varberg

Re: Vägledning kring nyckelkort till Laguna -01.

Post by daspunner »

Det löste sej fint när jag väl fick hit bilen så att man kunde konstatera vad felet var. Vid läge ett för kortet halvvägs in hade ett "plastfinger" på läsaren gått av och en microbrytare på kretskortet slog inte till. Ersattes av ett nytt byggt av ett kreditkort. Ypperligt återfjädrande plast i dessa och lättarbetat. För er som råkar ut för samma problem så kan jag tipsa om Youtube där det finns flertal videos som avhandlar just detta, både till Laguna och andra modeller. Verkar vara ganska vanligt.


Och tusen tack för hjälpen!

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
David Maxim Tech n Mech
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Vägledning kring nyckelkort till Laguna -01.

Post by Stymie »

Bra att det löste sig. Den lilla mikrobrytaren är ett känt problem och har avhandlats i länkarna jag lade ut tidigare.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply