Renault Mégane motorlampa och skakar

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
RebeccaDW
Posts: 2
Joined: 06 Mar 2019, 19:52

Renault Mégane motorlampa och skakar

Post by RebeccaDW »

Hej,
Hoppas på idéer på vad som kan vara fel på min Mégane från 08. Motorlampa blinkar men endast när jag kör sakta eller på tomgång. Körde 60 mil i helgen och den går som vanligt vid höga hastigheter. Är även något trögstartad.
Haft inne på ej auktoriserad verkstad två gånger senaste månaden då han trodde problemet var löst men det var det bevisligen inte. Då bytte han tändspole, tror jag det heter, samt gjorde rent. Han frågade om vi haft diesel i bilen av misstag då den var så smutsig men det har vi inte.
Han rådde oss att ta till Renault då deras felsökningsdatorer är mer avancerade. Ville höra om någon haft samma problem först.
Hälsningar Rebecca
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault Mégane motorlampa och skakar

Post by Stymie »

Det kan vara det variabla kamdrevet som spökar. Bilen kan då låta som en diesel vid tomgång eller låga varv. men det är en ren gissning. Borde dock inte tända motorlampan. Är det vatten/fukt i tändstiftsbrunnarna då?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
RebeccaDW
Posts: 2
Joined: 06 Mar 2019, 19:52

Re: Renault Mégane motorlampa och skakar

Post by RebeccaDW »

Kan det vara så enkelt att det är fukt? Jag hoppas att bilmekanikern kollade av bilen ordentligt. Kanske vi letar efter något mer avancerat än det är....
Motorlampa har blinkar till och från i snart 3 år men mer och mer liksom. Har trott att det va fel på lampan😂
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Renault Mégane motorlampa och skakar

Post by john »

Hela namnet och ort på inläggen tack.
John Ignell Enviken
Post Reply