Automatisk telefonanslutning

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
deadhead
Posts: 9
Joined: 08 Jan 2019, 20:41
Firstname: Martin
Surname: Rohdin

Automatisk telefonanslutning

Post by deadhead »

Halloj!
Ny här och nu hoppas jag att det finns nån med kunskap om hur jag får min Sony Xperia XZ att automatiskt
ansluta till bilen via blåtand. I dagsläget måste jag gå in under Meny-Telefon och sen välja att koppla upp både
telefonfunktioner och mediadito manuellt. Ytterst irriterande att behöva göra det varenda gång jag sätter mig
i bilen när jag vet att det brukar gå att få det att funka automagiskt.

Har i telefonen valt R-Link som en betrodd enhet utan framgång.

Ska tilläggas att jag letat i forumet ett par kvällar nu utan att hitta nån tråd i ämnet så om det finns får ni
gärna länka till den.
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Automatisk telefonanslutning

Post by john »

Det har varit uppdatering på vissa modeller på Renault kolla med verkstaden om du behöver göra en.
John Ignell Enviken
deadhead
Posts: 9
Joined: 08 Jan 2019, 20:41
Firstname: Martin
Surname: Rohdin

Re: Automatisk telefonanslutning

Post by deadhead »

Låter troligt, får kolla upp det!
Tack för hjälpen!
deadhead
Posts: 9
Joined: 08 Jan 2019, 20:41
Firstname: Martin
Surname: Rohdin

Re: Automatisk telefonanslutning

Post by deadhead »

Har nu lyckats göra en uppdatering efter MÅNGA försök. Fortfarande samma problem...
Det finns en "knapp" där det står "auktorisera automatisk anslutning" under telefon i menyn men den råkade jag nudda på ett tidigt stadium och "knappen" blev inaktiv och det går inte att väcka den.

Går det att på något sätt fabriksåterställa hela R-Link systemet och så att säga börja om från början?
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Automatisk telefonanslutning

Post by Stymie »

Det finns flera olika varianter av R-Link, men återställa till fabriksinställningarna är absolut möjligt. Leta dig ned i systeminställningarna.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
deadhead
Posts: 9
Joined: 08 Jan 2019, 20:41
Firstname: Martin
Surname: Rohdin

Re: Automatisk telefonanslutning

Post by deadhead »

Sent svar men att hitta en fabriksåterställning är lättare sagt än gjort. Har letat med ljus och lykta utan framgång men det enda som jag lyckas hitta är återställningar av inställningar som inte genererar nån effekt "på djupet".
Tänkte slänga iväg ett meddelande på messenger till Renault Sverige men jag vet inte om det är värt besväret om det ändå bara blir ett nonsens-svar tillbaka. Nån som provat att kontakta Renault Sverige på FB?
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Automatisk telefonanslutning

Post by Stymie »

Eftersom du inte nämnt vilken bilmodell eller R-linkvariant du har så är det mer eller mindre omöjligt att ge några tips. Räkna inte med att få hjälp av Renault på Facebook/Messenger, det är verkstaden som gäller.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
deadhead
Posts: 9
Joined: 08 Jan 2019, 20:41
Firstname: Martin
Surname: Rohdin

Re: Automatisk telefonanslutning

Post by deadhead »

Stymie wrote: 17 Oct 2019, 08:27 Eftersom du inte nämnt vilken bilmodell eller R-linkvariant du har så är det mer eller mindre omöjligt att ge några tips. Räkna inte med att få hjälp av Renault på Facebook/Messenger, det är verkstaden som gäller.
Har en Megane sports tourer -17 med R-Link2, lilla skärmen. Tänkte inte på att nämna det...
Har nu fått tag i material från Renault där jag hoppas hitta en lösning.
deadhead
Posts: 9
Joined: 08 Jan 2019, 20:41
Firstname: Martin
Surname: Rohdin

Re: Automatisk telefonanslutning

Post by deadhead »

Liten uppdatering: Nu verkar det funka efter att jag återställt hela systemet. Exakt vad jag gjorde nu mot tidigare försök att ansluta har jag ingen aning om, helt plötsligt funkar det så jag får väl köpa en trisslott eller nåt...
Nu återstår bara att precis som några fler här detta forum att få ordning på dom evigt hoppande kanalerna i radion.
Post Reply