Felkodläsare hittar inte Bilen

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Anna Räfsbäck
Posts: 5
Joined: 09 Jun 2019, 18:21
Firstname: Anna
Surname: Räfsbck

Felkodläsare hittar inte Bilen

Post by Anna Räfsbäck »

Hjälp.
Hustrus bil Clio 06 Har Airbag lampan lysande har provat flera F-k läsare utan resultat
lämnade in bilen på verkstad i dag verkstan hittar inte heller bilen.Vad kan det vara för fel.
Var skall jag börja söka hoppas på Tips,beställt och fått min nya läsare inte heller den funkar
Mvh
Desperat
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Felkodläsare hittar inte Bilen

Post by Stymie »

Har du provat att ansluta felkodsavläsaren då motorn är igång?

Annars brukar airbaglampan lysa då det glappar i antingen kontaktstycket under förarstolen eller trasslet i ratten (överföringen mellan rattstång och ratt).
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Anna Räfsbäck
Posts: 5
Joined: 09 Jun 2019, 18:21
Firstname: Anna
Surname: Räfsbck

Re: Felkodläsare hittar inte Bilen

Post by Anna Räfsbäck »

Hej tack för svar,jag har provat med läsaren när motorn går ingen skillnad.
Under sätena har jag tagit bort en kontakt som såg dålig ut ,lött ihop kablarna,jag har även motionerat kontakterna som sitter vid säkerhetsbältena (någon form av utlösare antar jag).Jag har dragit ut varenda säkring jag har sett.Kopplat i från Batteriet,ingen skillnad,hittade i en tråd att när tändningen är på skall Motorlampan lysa det gör den inte hos mig ,är problemet Jordfel !,kom gärna med mer förslag,Ratten du skriver om skall jag kolla så får vi se
Mvh
Roger
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Felkodläsare hittar inte Bilen

Post by Stymie »

Ja, motorlampan brukar lysa när tändningen är på men motorn inte är igång. Har bilen dragkrok? Lyser alla lampor lika starkt? Beter sig alla instrument och torkare etc normalt? Med tanke på att du inte får kontakt med datorn, har du någon i din närhet som har en Clio av samma modell som du kan testa OBD2-läsaren på? Om du hittar runt i bilen och kan lossa kablaget till datorn så kan det vara värt att se hur kontakterna ser ut på båda halvorna.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Anna Räfsbäck
Posts: 5
Joined: 09 Jun 2019, 18:21
Firstname: Anna
Surname: Räfsbck

Re: Felkodläsare hittar inte Bilen

Post by Anna Räfsbäck »

Hej Verkar som allting fungerar normalt lampan för öppen dörr lyser även när bilen är igång och dörrarna stängda.
Ja jag har dragkrok visuellt kollat det ser OK ut, verkar som om strömmen är stabil inga blinkande lampor.Jag köpte mig även en läsare som jag sett på youtube fungerar till dessa bilar utan resultat.
Kommer från Volvo i Vallentuna i dag där jag fick en kille att försöka hitta Bilen,han sa att det finns 3 system i dessa bilar men han hittar inga,man kan tro att det är kabelbrott även om strömmen går fram till Felkodläsaren.Nu har jag desperat bokat tid men får ingen förrän 10 september och det känns som det blir dyrt.
om någon kommer på något mer är jag tacksam.
Om jag bara visste var kabelstammen tar vägen från uttaget skulle jag kunna ohm mäta kablarna.
Tacksam för alla vinklar
Mvh
Roger
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Felkodläsare hittar inte Bilen

Post by Stymie »

Om du råkar bo nära Upplands Väsby kan jag prova med min läsare. Jag jobbar där om dagarna (dock borta måndag-tisdag i Göteborg på tjänsteresa).
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Anna Räfsbäck
Posts: 5
Joined: 09 Jun 2019, 18:21
Firstname: Anna
Surname: Räfsbck

Re: Felkodläsare hittar inte Bilen

Post by Anna Räfsbäck »

Tack Jag bor i Upplandsväsby,
tror inte det är någon ide då renaultverkstans uppkoppling inte fungerar,
känns som det är kabel brott eller jordfel någonstans.
Men tack för erbjudandet
Mvh
Roger
Post Reply