Kangoo startar inte

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mathsson
Posts: 2
Joined: 20 Aug 2022, 21:35
Firstname: Mattias
Surname: Åsenfält
Location: Uppsala

Kangoo startar inte

Post by mathsson »

Hej,

Min Kangoo 1.5 dci 2005 startar inte.
Det började med att jag upplevde att den var periodvis lite trött under den sista resan, den accelerated, men inte som normalt.
Var så under någon mil, men när jag svängde av så kom det tillbaka, som att några kraftiga svängar gjorde skillnad.
Nådda fram till målet och bilen stod under några timmar. Sen när jag startade den nästa gång så dog den direkt när den gick på tomgång.
Startade igen och höll lite gas och gav mig iväg för en kortare resa. Parkerade och stängde av bilen, försökte direkt att starta den igen, men nu ville den inte starta igen.

Allt ser normal ut i instrumenteringen, har kollat felkoder med en enklare blåtandsgrej från Kjell men den visar inget.
Har tryckt flera gånger på stora röda knappen vid batterier.
Plockade ur alla i lastutrymmet och blottlade pumpen som sitter i tanken. Vet inte vilken kabel som går till vad, det är ju 4, men har mätt på alla tänkbara sätt i samband med att man vrider på tändningen, men jag har inte fått något utslag.
Så det verkar som att pumpen inte får någon ström :?

Någon av alla kunniga här som har någon ide´ om varför det är såhär? Vad kan jag kontrollera härnäst?
Om det bara är problem med pumpen, ska man kunna få motorn att tända om man samtidigt jobbar med handpumpen?
Har kollat på säkringarna och reläerna i lådan vid batteriet, men har inte hittat någon bra förteckning om vad som är vad så vet inte vad jag ska kolla.
mathsson
Posts: 2
Joined: 20 Aug 2022, 21:35
Firstname: Mattias
Surname: Åsenfält
Location: Uppsala

Re: Kangoo startar inte

Post by mathsson »

Kan meddela att det primära problemet var att relät till bränslepumpen hade givit upp.
Dessutom var batteriet riktigt trött, vilket skapade skumma fel, så jag bytte även det.
Nu funkar det som det ska igen :)
Post Reply