Renault Master II 120 cDi 2004 startar med startgas

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Rogfitz
Posts: 3
Joined: 22 Sep 2023, 13:26
Firstname: Roger
Surname: Johansson

Renault Master II 120 cDi 2004 startar med startgas

Post by Rogfitz »

Hallå! Vi har en Renault Master II 120 cDi hästlastbil. Har haft den i flera år, servad som den ska. Körde in lastbilen i maskinhallen sist, inga problem, men nu startar den inte! Bara kirrar och efter 4-5 sekunder så tänds en lampa med en motor på och ordet stop. Ska säga att lampan "STOP" (uppe till vänster) lyser och även vanliga motorlampan (oljetryck). Men detta är väl normalt? Jag minns inte vilka lampor som brukar vara tända. När larmet är på så blinkar den röda lampan i mitten uppe, men den slocknar så fort man låser upp. Sen när man slår på tändningen så tänds ju "alla" lampor, men de slocknar efter några sekunder. Och då lyser som sagt "STOP" och vanliga motorlampan nere till vänster.

Sprutar in startgas i en sekund, hoppar in och vrider om nyckeln så startar den på 2-3 sekunder och sen går den som vanligt! Stänger av, startar inte... Startgas i 1 sekund så startar den och går fint igen. Där är bränsle vid filtret, om man pumpar på handpumpen så ser man att där är bränsle framme iaf. Jag har bytt crank sensorn. Dock utan resultat. Har även bytt luftfilter.

Någon som har några idéer??? Jo jag provade att koppla in min OBD 2 bluetooth dongel men appen Car doctor kunde inte prata med bilen. Har den bara OBD?
Torsten_N
Posts: 18
Joined: 07 Jul 2023, 01:01
Firstname: Torsten
Surname: Nilsson
Location: Kristianstad, Skåne

Re: Renault Master II 120 cDi 2004 startar med startgas

Post by Torsten_N »

Kanske långsökt, men kolla upp om batteriet inte tappar för mycket spänning när startmotorn går.
Torsten Nilsson, Venestad Skåne
Rogfitz
Posts: 3
Joined: 22 Sep 2023, 13:26
Firstname: Roger
Surname: Johansson

Re: Renault Master II 120 cDi 2004 startar med startgas

Post by Rogfitz »

Tack för tipset. Lastbilen har dock dubbla batterier, båda ganska nya, och man märker inte ens på halvljuset då startmotorn går så de är nog OK.

Jag bytte bränslefilter igår. Dock utan resultat.
Torsten_N
Posts: 18
Joined: 07 Jul 2023, 01:01
Firstname: Torsten
Surname: Nilsson
Location: Kristianstad, Skåne

Re: Renault Master II 120 cDi 2004 startar med startgas

Post by Torsten_N »

Nä, låter inte som batterifel då. Märkligt att den går bra om du bara får igång den med gas.
Torsten Nilsson, Venestad Skåne
Rogfitz
Posts: 3
Joined: 22 Sep 2023, 13:26
Firstname: Roger
Surname: Johansson

Re: Renault Master II 120 cDi 2004 startar med startgas

Post by Rogfitz »

Jag kollade solenoiden som aktiverar den mekaniska högtryckspumpen (till insprutarna). Man känner att den aktiveras när man slår på tändninge, men spänningen är bara 9 volt så jag är osäker om den faktiskt sätter igång högtryckspumpen. Vågar man lossa inkommande rör till fuel rail för att se om man har tryck där? Alternativt tänker jag tjuvkoppla solenoiden och ge den 12 v för att se om det är det som är felet.

Jag tänker om spänningen till den är för låg när man kirrar, så när motorn går igång på startgas och varvet går upp till 1500 varv i en sekund så drar ju generatorn igång och kanske ger solenoiden tillräckligt med spänning så den aktiveras? Det skulle förklara varför den inte startar för att motorvarvet är för lågt när man kirrar. Och/eller att solenoiden är halvkass.
Post Reply