1.2 Tce kamkedja problem

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
skruvobult
Posts: 10
Joined: 10 May 2012, 11:19
Location: Karlstad

1.2 Tce kamkedja problem

Post by skruvobult »

Hej,

Köpte en Megane III -14 med 1.2 Tce motor för 6 månader sedan. Bilen har gått ca 14 000 mil.
Förra veckan började det låta konstigt från motorn på vissa varvtal så jag beställde tid på verkstad för kontroll.
Det visade sig att kamkedja+sträckare var slut, samt det värsta av allt, det är små metallpartiklar i oljan. :(
Märkesverkstad rekommenderar motorbyte och turbobyte, kostnad ca 70 000!
Har även frågat andra verkstäder om råd men det flesta tycker det är tveksamt att ens kosta på den.
Saken är den att kamkedjesats+byte kostar runt 20-25 tusen bara i sig.
Kan någon bekräfta att motorn måste lyftas ur bilen för att komma åt att byta kamkedjan?

Någon som varit med om något liknade eller om någon har några goda råd så skriv gärna något.

// Peter
Megane III 1.2 TCe -14
Scenic II 1,6 -06 (Såld)
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: 1.2 Tce kamkedja problem

Post by Stymie »

Trist! Tyvärr är just 1,2tce från årgångarna omkring din en av Renaults sämsta motorer någonsin. Om du ska byta motor hade jag nog funderat på om det finns någon alternativ motor som kan passa istället för att få en likadan igen. De tidigare 1,2tce med kamrem var i princip skottsäkra.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
skruvobult
Posts: 10
Joined: 10 May 2012, 11:19
Location: Karlstad

Re: 1.2 Tce kamkedja problem

Post by skruvobult »

Hej,
En liten uppdatering av läget.
De små metallpartiklar som hittades verkar bara finnas oljefilterkoppen. Har inte hittat spån någon annanstans.
Tänker mig nu att försöka byta kamkedjan själv, på vinst och förlust. Hittade en bra guide på YouTube, det var dock på en Nissan Quashqai men det är samma motor. Service manual för själva motorn har jag också hittat.
Det är väldigt trångt så det kommer bli en rejäl utmaning att utföra jobbet. Började att riva i sär lite i dag.
Kan ju hålla tråden uppdaterad eftersom.

//Peter
Megane III 1.2 TCe -14
Scenic II 1,6 -06 (Såld)
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: 1.2 Tce kamkedja problem

Post by Stymie »

Lycka till! Hoppas att du får ordning på den.

Viktigt på denna motor
- löpande kontroll av oljenivå
- löpande kontroll av kylvätskenivå
- byte av olja till rätt typ enligt intervall
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
skruvobult
Posts: 10
Joined: 10 May 2012, 11:19
Location: Karlstad

Re: 1.2 Tce kamkedja problem

Post by skruvobult »

Här kommer en uppdatering.

Kamkedjan är nu bytt och bilen uppstartad utan problem.

Jobbet kräver lite research innan man sätter igång. För att veta hur och vad och i vilken ordning man skall demontera delar från motorn.
Tog hjälp av tre olika YouTube kanaler. Lyckades även hitta en servicemanual för motorn vilket var till stor hjälp.
Det är trångt att få bort multiremmens spännare och remhjul till vattenpump, men för övrigt var det inte överdrivet svårt. Bara viktigt att vara noggrann.
Jag köpte en kamkedjesats som innehöll:
Kamkedja, kedjespännare, två glidskenor, vevaxeldrev, oljepumpskedja+spännare samt ett kamdrev som passar 0.9 Tce motorn. Jag bytte därför även vevaxeldrevet och den nedre kedjan som driver oljepumpen. För detta krävs att man tar bort oljetråget och det var lite svårt att få bort eftersom det sitter fast med ett ovanligt starkt packningssilikon.
Det var rätt enkelt att få timingen att bli rätt på denna motor. Kedjan har tre färgade länkar som skall stämma med ett märke på resp kamdrev samt vevaxeldrevet. Stämmer det inte så är det bara att justera lite på veven eller avgaskamdrevet. Min hade kuggat över ett kugg...
Bröstkåpan som täcker hela framdelen av motorn tätas även den med packningssilikon. Det är viktigt att inte slarva med återmonteringen eftersom det är lätt att man skaver bort delar av packningen mot något när man sätter tillbaka den på motorn. Följden kan bli oljeläckage.
Viktigt att använda rätt åtdragningsmoment på oljepump och bröstkåpa. Viktigt är också vevaxelremskivans skruv som skall dras väldigt hårt.

Nu kommer jag bara köra med bra olja samt byta den varje år. Tror att dålig olja är en stark orsak till att det uppstår problem med kedjespännaren, vilket också var felet på min bil.
Kör nu med Mobil Super 3000 X1 5W-40, RN0710 klassad.

//Peter
Megane III 1.2 TCe -14
Scenic II 1,6 -06 (Såld)
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: 1.2 Tce kamkedja problem

Post by Stymie »

Bra jobbat!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply