TDC 852/J8S Renault Trafic 2.1D

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Hurumpf
Posts: 5
Joined: 26 Jun 2009, 16:05
Location: Lagan

TDC 852/J8S Renault Trafic 2.1D

Post by Hurumpf »

Köpte en Husbils reggad rostburk för några år sedan startade upp den körde in den på bess och fick testa den en månad gick förvånansvärt bra men sedan var det dags för rosten å jag ogillar rost så det har dragit ut på tiden.

Hur som har startat upp den med några ojämna mellanrum och har startat lätt MEN!!! För någon månad sedan skulle jag starta upp den igen då gick den några varv sedan smäckte det till och startmotorn gick lätt, japp kamremmen hade gått av uttalade några väl valda svordommar sedan åkte jag hem.

Dagen efter kollade jag efter varför den gått av då visade det sig att dieselpumpen hade låst sig är helt tvärlåst men men som tur fick jag med en reservpump i okänt skick som jag ska montera tillsammans med en ny rem. Ja jag vet att risken är överhängande att någon/några ventiler har krökt sig men jag chansar med annan pump å ny rem går det bra så går den annars får jag riva ner om det ens går få tag på delar som inte kostar mer än bilen. :D Nu till frågan:TDC Jag har sett markeringarna på pumpen och kamaxeln och fick idag fram bild på hur veven ska stå men hur vet jag om 1ans cylinder är i topp finns det något knep eller är det bara att testa att dra runt manuellt och går det inte snurra veven tills markeringen står rätt igen?
Mikael Mathisen
Kurtivan
Posts: 51
Joined: 14 Oct 2016, 08:57
Firstname: Berth
Surname: Söderlind
Location: Bredbyn

Re: TDC 852/J8S Renault Trafic 2.1D

Post by Kurtivan »

Jag har märkt att det är ytterst sällan någon svarar här, undrar om inte de flesta experter flyttat till Facebook-gruppen CRS Club Renault Sverige? Prova att ställa frågan där.
Berth Söderlind
Post Reply