Låsproblem

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
StenStureDY
Posts: 2
Joined: 24 Feb 2024, 21:37
Firstname: Staffan
Surname: H

Låsproblem

Post by StenStureDY »

Hej,

Jag har nyligen köpt en Kangoo 2002. Är nöjd med allt utom att jag inte lyckats komma på hur man låser bilen när man inte sitter i bilen.
När jag sitter i bilen är det enkelt. Det finns en knapp som aktiverar centrallåset, och låser alla dörrar.

Men om jag försöker låsa med nyckel utifrån så fungerar ej centrallåset, utan det är enbart den dörren som låses. Ska det verkligen vara så? Det var inte så på min gamla bil med centrallås, då låstes alla dörrar när man låste en med nyckel.

Jag har även testat att trycka på låsknappen inne i bilen, och sedan stänga dörren. Tanken var att låsa den sista dörren med nyckeln, men så fort jag stänger dörren så aktiveras centrallåset och alla dörrar låses upp (testat både förar- och passagerardörren).

Det finns en knapp på nyckeln som enligt instruktionsboken ska fungera som fjärrkontroll, men det händer inget förutom att en röd diod (på nyckeln) lyser då jag trycker eller håller inne knappen.

Men jag är inte så brydd i fjärrkontroll. Skulle nöja mig gott om det gick att låsa alla dörrar utom förardörren med centrallåsknappen inne i bilen, och sedan förardörren med nyckel. Men det verkar svårt.

Edit: hittade i en annan tråd "Låsen i dörrarna styr inte alla andra dörrar. Endast radiofjärren och centrallåsknappen inne i bilen styr alla lås.". Mycket märkligt..
StenStureDY
Posts: 2
Joined: 24 Feb 2024, 21:37
Firstname: Staffan
Surname: H

Re: Låsproblem

Post by StenStureDY »

Problemet löst.

Har testat alla möjliga varianter jag hittat på nätet för att få fjärrkontrollen att fungera.Inte lyckats med någon av varianterna.

Det som fungerar är följande:
Steg 1: Stäng alla dörrar
Steg 2: Sätt nyckeln i förardörren och öppna dörren
Steg 3: Tryck på låsknappen vid växelspaken. Då låses alla dörrar utom förardörren.
Steg 4: Stäng förardörren och lås med nyckeln.
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Låsproblem

Post by Stymie »

Om du har en IR-fjärr så behöver du rikta den mot mottagaren (brukar sitta uppe vid innerbackspegel). Har du en radiofjärr så är det troligen fel på nyckeln eller dåligt batteri.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply