Läckande oljetråg Clio 1.2, 2006

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Pgr77
Posts: 14
Joined: 12 Mar 2021, 05:22
Firstname: Patrik
Surname: Granlund

Läckande oljetråg Clio 1.2, 2006

Post by Pgr77 »

Jag har en liten rostskada på oljetråget som jag inte får tätt. Det droppar lite olja således. Jag har sett att det säljs nya tråg med packning, och även utan packning. Har någon gjort jobbet med att byta hemma i garaget, går det göra med motorn kvar i bilen? Jag har varit under bilen och tittat och det ser ju ut som om det skulle gå att göra. Det sitter även någon form av plast/plåt mot sprängkåpan på växellådan som inte ser svår ut att få bort. Jag har en garagedomkraft som lyfter 700mm så plats under bilen är inget problem. Bilen har gått snart 30 000 och har minst ett par år till om inte mer att ge. Läckaget av olja är det enda som är problemet just nu. Det är ju klart värt att lägga dom 800 kronorna på det tråget kostar om det går att göra själv+ olje och filterbyte. Vore enormt tacksam om någon som sitter på informationen svarar. Motorn är en D4F-740
Göte J
Posts: 214
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Läckande oljetråg Clio 1.2, 2006

Post by Göte J »

Jag antar du är säker på att läckan finns i/vid oljetråget.
På min 2006:a var det oljetryckskontakten som läckte, inte vid gängan utan där kontakten sitter! Så kolla även där!
Pgr77
Posts: 14
Joined: 12 Mar 2021, 05:22
Firstname: Patrik
Surname: Granlund

Re: Läckande oljetråg Clio 1.2, 2006

Post by Pgr77 »

Ja jag är helt säker på det. Jag rengjorde med bromsrengöring och kluttade dit kemisk metall, det höll i 2 månader ca, sen läcker det igen.
Post Reply